Carloz
Full Member
Full Member
Berichten: 331
Lid geworden op: vr jun 27, 2008 21:37
Locatie: Tegen het Westland aan..

Re: GTV V6 TB

za aug 10, 2024 08:41

Heb me altijd afgevraagd of de V6 TB zonder veel omhaal ook in een 156 kan...

Mechanisch past het prima. Elektrisch is het wat meer gedoe.

Ik zou dan liever een 156 2.5 nemen en daar een turbo op zetten.
Gtv V6 TB '95
FMIC, GT2560R, 70mm downpipe

Gebruikersavatar
Veloce
Guru Quadruplice
Guru Quadruplice
Berichten: 4785
Lid geworden op: za dec 24, 2005 23:25
Locatie: Maastricht

Re: GTV V6 TB

za aug 10, 2024 09:28

Heb me altijd afgevraagd of de V6 TB zonder veel omhaal ook in een 156 kan...

Heb het al eens gezien, ook in een 155. Jaren geleden (meer dan 10) stond er zelfs eentje hier op het forum te koop, super cool.

Omgekeerd kan ook, er was een forummer met een 916 GTV waar een 2.4JTD in zat.
'65 Giulia 1600 Super
'67 GT 1300 Junior
'86 Spider 2.0 Veloce
'20 Giulia 2.0T

http://www.alfa-giulia.com

Gebruikersavatar
giuliettaevo
Guru Quintuplo
Guru Quintuplo
Berichten: 6933
Lid geworden op: za feb 19, 2005 15:31
Locatie: Cuijk

Re: GTV V6 TB

za aug 10, 2024 12:42

De 2.0 V6 Tb in een 156 maken zal niet echt een probleem zijn aangezien de 156 er ook als V6 is geleverd.

Als je de bak e.d. van de 156 V6 zou gebruiken ben je al halverwege.

Maar waarom zou je dit willen? De 2.0 V6 Tb uit een 916 is behoorlijk achterhaald qua motormanagement en ze staan er ook om bekend nokkenassen van chocolade te hebben. Met deze motor de emissie eisen van een 156 halen is misschien al lastig wat omkeuren lastig zou maken.

Zoals hierboven ook al gezegd is zou het plaatsen van een turbo op de 156 V6 mij slimmer en beter lijken. Hoeft niet buitengewoon moeilijk te zijn, eea afhankelijk van het gewenste vermogen.
"kan niet" ligt op het kerkhof....

Met een slijptol en lasapparaat kom je een heel eind.

Gebruikersavatar
giuliettaevo
Guru Quintuplo
Guru Quintuplo
Berichten: 6933
Lid geworden op: za feb 19, 2005 15:31
Locatie: Cuijk

Re: GTV V6 TB

za aug 10, 2024 12:48


Heb het al eens gezien, ook in een 155. Jaren geleden (meer dan 10) stond er zelfs eentje hier op het forum te koop, super cool.
Denk wel 20 jaar geleden heb ik dat ook gebouwd gehad, een 155 V6 Tb. Had een Duitse 155 V6 met kapotte motor gekocht en vond dat wel een leuke update. Werd mij destijds op het 155 forum verteld dat het niet zou kunnen :? , dat maakte de uitdaging nog groter. :)

Heb de motor ingebouwd en lopend gemaakt en toen verkocht aan een Duitser die hem afgemaakt heeft. Is er ooit nog mee bij mij geweest maar had wat problemen om hem in Duitsland te keuren. Geen idee of dat gelukt is uiteindelijk. Was een antraciet grijze.
"kan niet" ligt op het kerkhof....

Met een slijptol en lasapparaat kom je een heel eind.

Gebruikersavatar
yuri 75 V6
Guru Quintuplo
Guru Quintuplo
Berichten: 8902
Lid geworden op: ma dec 27, 2004 20:03
Locatie: Eindhoven

Re: GTV V6 TB

za aug 10, 2024 22:34

Bijzonder dat dat 'niet zou kunnen'. De motor past er fysiek toch gewoon in? En je zit in een 155 nou ook niet bepaald te hannessen met CAN-protocollen of lastige VDC- en bodycontrollers.
Veel te veel Alfa-onderdelen in mijn schuur. Wie maakt me los?

Gebruikersavatar
giuliettaevo
Guru Quintuplo
Guru Quintuplo
Berichten: 6933
Lid geworden op: za feb 19, 2005 15:31
Locatie: Cuijk

Re: GTV V6 TB

zo aug 11, 2024 00:01

Kreeg destijds ook geen antwoord op de vraag waarom het niet zou kunnen. :? Was een beetje een apart verhaal allemaal destijds. :roll:

Mijn gedachte was precies wat jij zegt, kan niet zo spannend zijn aangezien er fysiek weinig verschil in zit.
Kabelboom was ik nog wel even mee bezig weet ik nog, was niet zo makkelijk om daar schemas van te krijgen destijds.
"kan niet" ligt op het kerkhof....

Met een slijptol en lasapparaat kom je een heel eind.

Carloz
Full Member
Full Member
Berichten: 331
Lid geworden op: vr jun 27, 2008 21:37
Locatie: Tegen het Westland aan..

Re: GTV V6 TB

zo aug 11, 2024 22:37

Dat het niet zou kunnen komt bij mensen vandaan die zelf niet zo veel kunnen denk ik....

Kwam een tijdje geleden ook iets tegen op Fzb van een 155 V6 waar ze de krukas van een TB in gezet hadden (om de compressie te verlagen) en de turbo delen icm met een grotere turbo.
Komt dan op 2,4L uit en zou goed moeten zijn voor zo'n 300pk en 400Nm.
Gtv V6 TB '95
FMIC, GT2560R, 70mm downpipe

Philo12
Newbie
Newbie
Berichten: 36
Lid geworden op: zo aug 06, 2023 14:02

Re: GTV V6 TB

wo okt 30, 2024 10:51

Mooie verhalen over de V6 TB. Dank iedereen.

Gebruikersavatar
Michel75
Guru Quadruplice
Guru Quadruplice
Berichten: 4189
Lid geworden op: do jan 18, 2007 20:08
Locatie: Roelofarendsveen

Re: GTV V6 TB

za nov 02, 2024 14:46

Heb me altijd afgevraagd of de V6 TB zonder veel omhaal ook in een 156 kan...

Mechanisch past het prima. Elektrisch is het wat meer gedoe.

Ik zou dan liever een 156 2.5 nemen en daar een turbo op zetten.
Of de 2.5 swappen voor een 3.2?

Carloz
Full Member
Full Member
Berichten: 331
Lid geworden op: vr jun 27, 2008 21:37
Locatie: Tegen het Westland aan..

Re: GTV V6 TB

zo nov 03, 2024 07:30

Heb me altijd afgevraagd of de V6 TB zonder veel omhaal ook in een 156 kan...

Mechanisch past het prima. Elektrisch is het wat meer gedoe.

Ik zou dan liever een 156 2.5 nemen en daar een turbo op zetten.
Of de 2.5 swappen voor een 3.2?
Voor de hand liggende keuze maar een 3.2 ligt niet voor het oprapen en verbleekt bij een 2 5 24V Turbo die zomaar 300pk/400Nm zal doen en veel meer als je dat wilt/durft..
Gtv V6 TB '95
FMIC, GT2560R, 70mm downpipe

Gebruikersavatar
Michel75
Guru Quadruplice
Guru Quadruplice
Berichten: 4189
Lid geworden op: do jan 18, 2007 20:08
Locatie: Roelofarendsveen

Re: GTV V6 TB

ma nov 04, 2024 11:34

Zeker, maar dat vergt wel wat meer sleutelkunsten dan :D

Terug naar “Aankoop adviezen en aandachtspunten”