Gebruikersavatar
Roebar
Guru
Guru
Berichten: 1334
Lid geworden op: ma dec 27, 2004 19:06

Tonale

za feb 01, 2025 09:57

Goedemorgen

Stelvio of Tonale?
Zijn er al mensen binnen de vereniging die een Tonale rijden en wat zijn de ervaringen?
Spider 1.8 TS
Als je de weg kwijt bent...kom je nog eens ergens..

Gebruikersavatar
Veloce
Guru Quadruplice
Guru Quadruplice
Berichten: 4808
Lid geworden op: za dec 24, 2005 23:25
Locatie: Maastricht

Re: Tonale

za feb 01, 2025 17:04

Ik heb toevallig een Stelvio gereden afgelopen week, want ik denk eraan om de Giulia te vervangen door iets met meer ruimte (vanwege de opgroeiende kinderen).

Ik reed eentje uit 2022, een volgehangen 280pk versie en vond 'm behoorlijk traag. Voor mijn gevoel is het gewichtsverschil veel groter dan de officiële cijfers je doen geloven. Maar die traagheid is deels nog wel op te lossen met een Squadra-kuurtje. Ik kon me daar wel overheen zetten, want je rijdt in die auto ook wat relaxter.
Maar qua rijden is zo'n Stelvio wel écht één van de beste in z'n categorie. Denk dat alleen een Macan nog in de buurt komt.
Het hele grote minpunt voor mij was dat ze tegenwoordig achterlijk duur zijn geworden, de jong gebruikte exemplaren dus ook. Het interieur kan gewoon echt niet meer voor een auto van die prijscategorie. In mijn Giulia heb ik het zelfde, maar die auto is (zeker gebruikt) significant goedkoper.
Een Stelvio is nieuw bijna €100K! Een 3 jaar oude doet ook nog steeds rond de 55-60K.
Ik vind dat je dan gewoon te weinig auto voor te veel geld krijgt.

Ook vond ik de upgrade van oude naar nieuwe dash niet groot genoeg. Alleen andere pook en dat touchscreen, dat overigens best wel sloom was. Nogmaals, ik zou er mee kunnen leven, maar niet op een auto waar ik zoveel geld voor moest betalen.
Afwerking idem: beiden achterdeuren trillende deurpanelen als je ze dicht gooide. De Tonale idoet het eigenlijk vooral andersom. Interieur is duidelijk moderner, ik vind het ook best mooi. En dat voor een auto die qua nieuwprijs de helft kost.
Binnenruimte is ook wat kleiner, zie het als een opgeblazen Giulietta. Zeker niet klein, maar een Stelvio is stuk ruimer.
Helaas rijdt hij dan weer minder, maar dat is op zich ook niet gek vanwege de basis waar de auto op gebouwd is.
Slecht zeker niet, maar de scherpte van het Giorgio-platform ga je niet vinden.
Ik lees wel wat klachten over de vroege PHEV's dus daar zou ik wel even goed onderzoek naar doen.
'65 Giulia 1600 Super
'67 GT 1300 Junior
'86 Spider 2.0 Veloce
'20 Giulia 2.0T

http://www.alfa-giulia.com

Tonio
Guru
Guru
Berichten: 1780
Lid geworden op: za nov 25, 2006 08:34

Re: Tonale

za feb 01, 2025 21:04

Lang verhaal kort: daar ben ik het wel mee eens.

Zelf heb ik een Giulia gehad van 2018 t/m 2023. Ook die was in het begin nog aardig betaalbaar maar gedurende de jaren
achterlijk duur geworden. (Dat zal wel hetzelfde verhaal zijn als met een Stelvio, het is bijna dezelfde auto.)
Eén keer heb ik een dagje een Tonale meegehad toen mijn auto een onderhoudsbeurt kreeg. Dat was leuk, ik zag het meteen maar
als een proefrit voor een dag lang. Maar ik was de straat nog niet uit bij de dealer of ik dacht al: "dit wordt hem niet....".

Als je een Tonale vergelijkt met andere merken of zelfs alleen met andere EV-auto's dan zal het best een aardig ding zijn.
Maar als je het rijden en het uiterlijk vergelijkt met een Stelvio/Giulia dan verliest hij het. Die zijn echt aantrekkelijker voor een liefhebber.
Een Tonale is gunstiger qua prijs maar dan krijg je ook echt wel minder.

Qua uiterlijk vind ik de Tonale een beetje omgekeerde wereld: heel veel mooie details, maar de grote lijn valt me tegen.
(Hij staat hoog op de poten, wielen nogal naar binnen, grote overhang voor en achter. Een Stelvio/Giulia heeft het precies andersom.)

.

Gebruikersavatar
Roebar
Guru
Guru
Berichten: 1334
Lid geworden op: ma dec 27, 2004 19:06

Re: Tonale

zo feb 02, 2025 09:28

Dank voor de input !

Prijzen van de Giulia (schitterende auto maar qua binnenruimte voor ons te klein) en de Stelvio zijn schrikbarend hoog inderdaad,
tussen de 25 en 30K voor een auto van 2017 0f 2018 misschien als je goed zoekt een 2019.
En geen PHEV....vind ik op het moment wel belangrijk daarom dacht ik aan een Tonale...maar nog te prijzig (boven de 35K) want te nieuw nog.

Voor dat bedrag zwemmen er veel vissen in de vijver.
Spider 1.8 TS
Als je de weg kwijt bent...kom je nog eens ergens..

Gebruikersavatar
yuri 75 V6
Guru Quintuplo
Guru Quintuplo
Berichten: 8918
Lid geworden op: ma dec 27, 2004 20:03
Locatie: Eindhoven

Re: Tonale

ma feb 03, 2025 17:49

Ik heb er niet veel Tonale-kilometers op zitten, maar van wat ik heb ervaren werd ik niet laaiend enthousiast. Het is natuurlijk ook geen autotype waar ik naarstig naar op zoek ben in dit leven, maar even los van die persoonlijke voorkeur toch mijn indrukken:

Ik vond het een verbazingwekkend krappe auto voor het buitenformaat. Door de stemmige kleurstelling van het interieur werd hij gevoelsmatig nog krapper ook. Voor mijn gevoel zat ik ook op een wat eigenaardige plek ten opzichte van het stuur, niet zo slecht als in een 75 natuurlijk, maar ook zeker niet meteen lekker zitten zoals in Stelvio (om van een Giulia maar niet te spreken). De indeling van de klokkenwinkel stond me ook tegen - ik weet niet meer precies wat het nou was, maar ik herinner me nog wel dat iets me er aan stoorde.

Wat ik gereden heb was een 'Veloce'-uitvoering met volgens mij nagenoeg alle opties, als PHEV. Het gevoel in het rempedaal vond ik inconsistent en onaangenaam; de 'brake blending' van het regeneratief en normaal remmen was niet bijzonder goed gekalibreerd. Kan ook zijn omdat het een voorserie-auto was, maar ik denk niet dat ze daar nog veel aan gedokterd zullen hebben. Het sturen voelde kunstmatig zwaar, maar voor een moderne auto best OK. Waar ik me echt enorm aan geërgerd heb: de absurd grote schakelflippers. Niet zozeer omdat ze in de weg zitten, maar omdat ze echt formaatje serieuze toerwagen hebben, terwijl je in een relatief kleine crossover zit. Beetje misplaatst. Qua rijden vond ik het niet onderscheidend ten opzichte van het arsenaal aan crossovers wat je bij andere merken kunt krijgen.

Als je per se een Alfa Romeo-logo op je crossover wilt is kan ik niet meteen een reden verzinnen om hem niet te kopen, maar ik heb ook geen overtuigende redenen gevonden om er bijvoorbeeld een KIA of Opel voor te laten staan, zeker als je meeweegt dat zulke merken toch een sterkere dealerorganisatie hebben.
Veel te veel Alfa-onderdelen in mijn schuur. Wie maakt me los?

Gebruikersavatar
GT 75V6
Guru
Guru
Berichten: 1334
Lid geworden op: zo aug 05, 2007 13:37
Locatie: Arnhem

Re: Tonale

di feb 04, 2025 16:09

Het valt me wel op dat de Tonale de laatste maanden fors goedkoper lijkt te worden. Zo staat er voor nog geen 35 mille een plugin bij de dealer in Apeldoorn (2023, 22k gelopen).

Ik heb er weleens in gezeten en vond de binnenruimte prima, stuk ruimer dan een Giulietta. Ook de afwerking is, zeker voor een Alfa, van een goed niveau. Wellicht gewoon eens een proefrit gaan maken, dan merk je snel genoeg of het iets voor je is.

De Veloce-uitvoering heeft af-fabriek schakelflippers, op de TI en Edizione Speciale was het optioneel verkrijgbaar. Dus mocht dat je, evenals Yuri, irriteren dan zijn er oplossingen voor.
Huidig: Giulietta 1750 TBi QV TCT bianco lunare (2014)
Gehad: Giulietta 2.0 JTDm TCT (2013) | MiTo 1.3 JTDm Eco (2011) | 156 2.5 V6 24V (2003) | 75 3.0 V6 America (1988)

Terug naar “Aankoop adviezen en aandachtspunten”