ma feb 03, 2025 17:49
Ik heb er niet veel Tonale-kilometers op zitten, maar van wat ik heb ervaren werd ik niet laaiend enthousiast. Het is natuurlijk ook geen autotype waar ik naarstig naar op zoek ben in dit leven, maar even los van die persoonlijke voorkeur toch mijn indrukken:
Ik vond het een verbazingwekkend krappe auto voor het buitenformaat. Door de stemmige kleurstelling van het interieur werd hij gevoelsmatig nog krapper ook. Voor mijn gevoel zat ik ook op een wat eigenaardige plek ten opzichte van het stuur, niet zo slecht als in een 75 natuurlijk, maar ook zeker niet meteen lekker zitten zoals in Stelvio (om van een Giulia maar niet te spreken). De indeling van de klokkenwinkel stond me ook tegen - ik weet niet meer precies wat het nou was, maar ik herinner me nog wel dat iets me er aan stoorde.
Wat ik gereden heb was een 'Veloce'-uitvoering met volgens mij nagenoeg alle opties, als PHEV. Het gevoel in het rempedaal vond ik inconsistent en onaangenaam; de 'brake blending' van het regeneratief en normaal remmen was niet bijzonder goed gekalibreerd. Kan ook zijn omdat het een voorserie-auto was, maar ik denk niet dat ze daar nog veel aan gedokterd zullen hebben. Het sturen voelde kunstmatig zwaar, maar voor een moderne auto best OK. Waar ik me echt enorm aan geërgerd heb: de absurd grote schakelflippers. Niet zozeer omdat ze in de weg zitten, maar omdat ze echt formaatje serieuze toerwagen hebben, terwijl je in een relatief kleine crossover zit. Beetje misplaatst. Qua rijden vond ik het niet onderscheidend ten opzichte van het arsenaal aan crossovers wat je bij andere merken kunt krijgen.
Als je per se een Alfa Romeo-logo op je crossover wilt is kan ik niet meteen een reden verzinnen om hem niet te kopen, maar ik heb ook geen overtuigende redenen gevonden om er bijvoorbeeld een KIA of Opel voor te laten staan, zeker als je meeweegt dat zulke merken toch een sterkere dealerorganisatie hebben.
Veel te veel Alfa-onderdelen in mijn schuur. Wie maakt me los?