di sep 19, 2006 19:39
Heb in mijn jonge jaren het nodige met LPG/Gas te doen gehad, bv in 1955 mijn eerste auto op gas, en heb sindsdien bijna altijd op gas gereden.
Bij de oude en heel oude gasinstallaties lag het meerverbruik tov benzine altijd tussen de 10 en 20 % ,vermogenverlies bij een goed afgestelde installatie was niet merkbaar.
Voorts wil ik nog opmerken dat een auto die op gas rijd en goed is afgesteld geen acceleratiepomp hik heeft, dwz niet heel erg kort inhoud bij het fors intrappen van het gaspedaal, het lichte gas is in tegenstelling tot de zware benzine direct versneld in beweging te krijgen, de hik is er niet, sommigen, zo niet bijna iedereen ervaart het soepel oppakken van gas als zijnde sloom wat het juist niet is.
Moderne Gasinstallaties hebben ook een lager verbruik en in sommige gevallen zelfs meer vermogen.
Gas houdt van een heel ruime, heel koele ,niet voorverwarmd inlaatspruitstuk en inlaat lucht.
Gas vervuilt de olie nagenoeg niet ! en is geschikt voor alle moderne motoren en oudere die gepanserde of stelliet klepzittingen hebben.
In gietijzer of cylinderkoppen van ander materiaal, zoals bv de VW Kever met in dat materiaal uitgefreesde klepzittingen is gas niet aan te raden zonder dat er speciale klepzittingen ingezet worden, verbrande kleppen/zittingen kwamen hierbij heel veel voor.
Ik ga koffie zetten,
groetjes