ivory

Alfa 156

ma jan 07, 2008 18:50

Hallo,

Ik heb een Alfa romeo op het oog... Ik zou graag van jullie willen weten of het een betrouwbare auto is
en of er veel kosten aan het onder houd van z'on auto zit.... dit vooral odat hij al aardig wat kilometers heeft gereden...

Gegevens:
Alfa Romeo 156 2.0 TWIN SPARK 16V

Carrosserie: 4/5-Deurs
Bouwjaar 04/1999
Kilometerstand: 203.710 km
Brandstof: Benzine
Vermogen: 114/155 (kW/pk)
Transmissie: Handgeschakeld
Kleur: Grijs Metallic
Deuren: 4

Al vast mijn dank voor jullie adviesen

Groeten,
Oene

Rob2000

RE: Alfa 156

di jan 08, 2008 09:13

Ik kijk in mijn kristallen bol en zie.....*kijkt nog eens*...
koppeling gaat over 2 weken + 1dag kapot!

Wat een vraag ivory.
Beetje meer info zou geen kwaad kunnen!!
- wat moet 'ie kosten?
- hoe zit het met het onderhoud? (rekeningen, serviceboekje)
- weet je hoe er met die auto is gereden? (ken je de vorige eigenaar misschien?)

Dik 2 ton is niet niks, dan wil er natuurlijk wel eens iets kapot gaan. Maar goed, dat is bij een Alfa niet afhankelijk van de kilometerstand :twisted: :wink:

Gebruikersavatar
alfa147man
Full Member
Full Member
Berichten: 360
Lid geworden op: zo okt 30, 2005 19:17
Locatie: 't Waasland

RE: Alfa 156

di jan 08, 2008 10:49

Een auto met veel kilometers wil niet veel zeggen.
Ofwel heeft de eigenaar alles keurig op tijd vervangen, en heb je als mogelijke koper een eerlijke auto.
Ofwel heeft de eigenaar er tot de laatste kilometer er geen cent ingestoken en heb jij als mogelijke koper een hoop kosten in het verschiet.

Veel dingen kun je zelf zien, maar dan moet je er even je tijd voor nemen. Ken je wat van automechanica? Zo ja, dan weet je hoe je de staat van een hele boel zaken kunt nazien. schokdempers, wiellagers, is ie schadevrij?, staat uitlaat, remschijven, werken alle lampjes op het dashboard, werkt de kachel/airco, hangt er mayonaise aan de olio dop?, ...
Dit zijn enkele tips voor gelijk welk type auto die je bij stilstand kunt nakijken.
Een testrit kan je wat meer vertellen over de staat van het remsysteem, al dan niet gerammel, motortoestand (blauwe rook), schakelen vd bak,...

Typisch voor de 156 zijn gekraak (speling) van de draagarmen. Zowell vooraan als achteraan komt dit al eens voor. Zo'n ophanging is pure klasse maar door zijn complexiteit iets duurder in onderhoud.
Na 200.000km is olieverbruik ook 'normaal'. Maar dat zou toch minder dan 1l op 5000km moeten zijn. Dat kun je vooraf niet nagaan. Je kunt wel het oliepeil nameten. Is dat onder het minimum = slecht onderhoud
Strikt genomen is een 156 niet minder betrouwbaar dan een doorsnee europese middenklasse wagen.

Ook bij VW kun je zwaar kosten hebben. Het is gewoon een kwestie van je gezond verstand te gebruiken alvorens te vallen voor de charmes van een Alfa.

succes

Stefaan
** 147TS, 75TS **

ivory

RE: Alfa 156

di jan 08, 2008 11:24

Aller eerst bedank voor de tips

De auto die ik op het oog had bleek aardig wat schade te hebben... ik heb ook al weer een andere op het oog...
een alfa romeo 156 1.8 16V deze heeft geen schade en onderhoud boekjes zijn aanwezig... de eigenaar ken ik niet....
deze auto heeft ook 2 ton gereden.... de auto komt uit 1998 en moet +/- 3.000 euries kosten....
Alle adviezen en tips zijn welkom....

Groeten

P.S. Hoe is de kleur rood van de Alfa? Word deze kleur snel vaag of zelf roze?

Rob2000

RE: Alfa 156

wo jan 09, 2008 07:08

Kraken in de ophanging kan een 147 ook als de beste hoor :lol:
@alfa147man:
Olieverbruik is niet eens afhankelijk van de kilometerstand. De mijne verbruikt ongeveer 1:5000 sinds er 10w60 inzit en dat is heel netjes! Vaak verbruiken ze meer maar dat is eigenlijk normaal. Goed, 1:500 is natuurlijk niet meer normaal :wink:

@ivory
Lijkt me wel ok voor dat geld. Of rood bij een 156 ook roze wordt weet ik niet, ik heb eigenlijk nog geen roze 156/147 zien rondrijden.

Terug naar “Aankoop adviezen en aandachtspunten”