Ontsteking is makkelijk:
1. bij voorgestelde installatie laten we deze regelen door het oorspronkelijke systeem.
2. Onderdruk is enkel van belang bij lage belasting. Dit om het ontstekingstijdstip erg te vervroegen om zo een zuinigere loop te verkrijgen.
Om de belasting van de motor, eigenlijk de luchthoeveelheid, vast te stellen gebruiken we bij motoren met een enkele gasklep het MAP signaal. Bij motoren met een zwakke onderdruk (heftige nokkenassen, groot gasklep oppervlak of ITB's/gasklep per cilinder) gebruken we de Alfa-N regeling. Het mengsel wordt geregeld door de gasklepstand ten opzichte van het toerental.
In dat geval is een gasklep positie sensor 1 van de 2 zeer belangrijke gegevens.
Nu bestaat deze sensor uit niet veel meer dan een regelbare weerstand, ofwel een potmeter. Als je een asje van 8mm op de carb. zou hebben en je vijlt er een vlak kantje aan kan je deze sensor al gemonteerd krijgen. Ik heb dit vele malen gedaan en klanten van mij hebben de meest creatieve oplossingen bedacht (nemen daar in de regel veel meer tijd voor).
Op deze manier heb je eigenlijk dure gasklephuizen goedkoop gemaakt. Als je onder de carburateur toch een injector zou plaatsen (LPG óf benzine) dan heb je het voordeel van de ITB's en injectie, maar niet de nadelen van carburateurs.
Het is mogelijk en je zou zeker niet de eerste zijn. Ik heb een jaartje met een dergelijke setup rondgereden op mijn Volvo GT. Op LPG. Het was een tikkeltje wild, maar het werkte goed.
Een stapje verder is inderdaad óók de ontsteking regelen. En ja, dit kan. Maar dan wel liefst met een triggerwheel. Maar de strekking van dit verhaal was: hoe doen we het met zo min mogelijk materiaal.