Het verbruik is afhankelijk van het aantal kilometers wat je ermee gaat rijden en het rechtervoetje.
Uiteraard zal de V6 meer verbruiken als een 2.0 16v.
Cijfers uit de dagelijkse praktijk kunnen misschien anderen geven.
Met de 2.0 16v kan de 166 best wel mee uit de voeten hoor, gaat net als je kijkt
naar motor vursus gewicht van de auto.
Met een V6 heb je zeker kracht genoeg.
Het onderhoud van een V6 is natuurlijk duurder dan een 2.0 16v, maar bij deze
laatste kun je er wel een bekaaid van afkomen, omdat bij dit type de drijfstanglagers
er wel eens uit willen lopen.
Deze zijn extra gevoelig wanneer de motor niet netjes warm wordt gereden en het oliepeil
niet bijgehouden wordt. Een goede smering is zeker bij dit type motor een pre.
Je koopt natuurlijk momenteel enkel nog maar een 2e handse 166's, daar ken je meestal niet
de vorige eigenaar en diens rijstijl.
Ik rij zelf in een JTD, maar het onderhoud van een 166 in het algemeen is niet goedkoop te noemen.
Hoe meer je zelf kan, des te goedkoper het wordt.Dat geldt natuurlijk voor elke auto.
Het is ook fijn om je aan te melden bij de 166-club, daar heeft men ook handige tips.
Even een voorbeeldje over onderhoud:
-Bus onderin het achterste fusseehuis is versleten. Bij de dealer laat je dan een nieuw fusseehuis monteren
van €300 excl.BTW, nieuw wiellager van €187 excl.BTW. Als je pech hebt komt daar nog een ABS-sensor bij.
Dan moet de 166 nog opnieuw uitgelijnd worden, en de uurloon en de BTW komen erbij.
Dat wordt een aardige rekening voor 1 busje.
Dan is er de 166-club, waar op het forum een How To staat over het vervangen van dit busje.
Alfa levert niets, maar hier Mercedes Benz de grote verlosser. Met een bus van €40 excl.BTW uit een 190,
en de montagekosten voor het laten in en uitpersen en uitlijnen, ben je echt veel goedkoper uit.
Als je 166 met geen onderhoudshistorie en met een behoorlijk aantal kilometers op de klok kun je er dus aardig
op leeglopen.
Mijn persoonlijke mening, de 166 is zeker geen Alfa voor studenten die graag Alfa willen rijden en beschikken
over een smallere beurs.
Kijk ook eens even op
www.alfa166club.nl