Goedemorgen Marcel,
Welkom en complimenten met het model waar je oog op gevallen is
Over de GT is behoorlijk wat specifieke informatie te vinden via de zoekfunctie. Afhankelijk van het aantal te rijden kilometers kun je een keuze maken voor de verschillende motoriseringen.
Over de 2.0JTS is een hoop geschreven. Het opgegeven vermogen is wat ambitieus, maar indien voorzien van de modificatie van de zuigerveren, kun je hier een hele fijne motor aan hebben.
De 1.8 Twin Spark is het kleine(re) broertje van de 2.0JTS (die in de basis een 2.0 Twin Spark is). Een heerlijke motor die niet veel onder doet voor de 2.0. Olieverbruik kán, maar is geen standaard. Het hangt helemaal af van de gebruikers/eigenaren voor je.
De 3.2 V6 is het pronkstuk van Alfa, met dito verbruik en onderhoudskosten. Qua aanschaf zit je er nog wel iets vanaf.
Wellicht is een 1.9 JTD nog een optie? Blok is betrouwbaar, veel koppel en maakt van de GT een auto die heerlijk als echte GT te rijden is. Keerzijde is de wat hogere wegenbelasting in Nederland.
Kwetsbare punten die ik ken:
- Wielophanging (draagarmen, stabilisatorstangen, gevoelig voor juiste uitlijning)
- Roest aan de bodem bij oudere exemplaren (bijv. door verkeerd opkrikken)
- Problemen aan het stuurhuis (dode/stroeve punten in de besturing)
Dit zijn wel punten die raakvlakken hebben met de 147 en 156 waar de GT heel veel techniek mee deelt.
Belangrijkste is vooral om verschillende GT's te gaan rijden en kritisch te zijn op wat je ervaart. Verlies je jezelf in 1 exemplaar, en neem je "kleinigheden" voor lief, dan kun je je neus lelijk stoten. Wees je je ook bewust van dat de eerste GT's alweer bijna 15 jaar oud zijn.
Succes en vooral veel plezier met de zoektocht!
Il silenzio notturno è stato disturbato bruttamente dalla musica del mio cuore sportivo!
1290 SD '14
Giulia 2.0 ‘18