Goedemorgen,
Ik zal me kort even voorstellen. Mijn naam is Robin, 31 jaar oud en ik kom uit Zuid Limburg.
Vorige week heb ik mijn Ford Focus 1.6 MK2 verkocht en een zilveren Alfa 147 1.6 Veloce gekocht.
Het is mijn eerste Alfa. De auto heeft 122.000 km gelopen en is gekocht bij een dealer in de buurt.
Ten opzichte van de Ford heeft de Alfa aanzienlijk minder opties, maar dat neem ik graag voor lief gezien het (mooiere) uiterlijk van deze auto. De auto heeft onlangs een nieuwe distributieriem & spanrollen erop (bij 120.000km). De auto is geïmporteerd uit Duitsland. Alle onderhoudshistorie is aantoonbaar aanwezig en de garage uit Keulen waarbij de auto gekocht is, is bekend.
De auto is dus gekocht bij de dealer. Aanstaande vrijdag worden er door de dealer nog een aantal punten gemaakt, waaronder:
- nieuwe thermostaat
- raammechanisme linksvoor trilt
- ramen achter sluiten niet goed, beide ramen stoppen om de centimeter
- km-stand/dagteller knippert
- knipperlicht naar rechts blijft hangen, slaat niet vanzelf af
- klein puntje wordt gepolijst en bijgelakt
- hendel portier linksachter sluit niet zoals het hoort
- claxon werkt opeens niet meer, dus wordt gemaakt
- nieuwe sigarettenaansteker/12V aansluiting
- nieuwe ruitenwissers voor & achter
- nieuwe mattenset
- rammel aan de onderkant, ijzer geluid
Bovenstaande punten zijn deels op het koopcontract al gezet en deels vanuit de afgelopen week rij-ervaring toegevoegd (Ik had de auto eerder nodig, dus dealer had niet de tijd om alles op te lossen voordat ik auto kwam ophalen. Afspraak gemaakt voor aanstaande vrijdag en krijg dan een leenauto mee). Overigens heel tevreden met de dealer. Het verloopt allemaal erg netjes.
De auto heeft 3 kleine cosmetische schades aan de buitenkant. Aan de grille, achterdeur rechtsen linksachter onder de klep zijn 3 puntjes die ik graag wil laten bijmaken. De kosten hiervoor zijn ongeveer 500 euro volgens de garage. Gezien de kilometerstand van de auto wil ik deze puntjes wel bijmaken. Voor de rest is hij namelijk nog heel strak in de lak en oogt de auto als nieuw. De auto heeft hele toffe 17 inch velgen met blauwe wielklauwen.
Dingen die ik nog wil laten doen aan de auto:
- nieuwe autoradio (1 din omdat ik bekerhouder vaak gebruik)
- nieuwe speakers voren
- ramen achter en achterraam laten tinten (22%)
- lakschades bijmaken
Als er iemand een idee heeft qua goede radio en speakerset, hoor ik het graag!
Van bovenstaande punten die de dealer zal oplossen ben ik het minst gerust op het knipperende licht van de km stand en de niet goed sluitende achterramen. De dealer blijft bij deze 2 punten namelijk voorzichtig en geeft aan dit misschien niet te kunnen oplossen. Het knipperende licht is met name in de avond wel heel vervelend en ik zou dit zelf toch graag willen oplossen. Dealer geeft aan de apparatuur hier niet voor te hebben waarschijnlijk. Heeft hier iemand dit probleem al eens meegemaakt (zowel ramen achter als knipperende km-stand).
Het streven is om de auto zo lang mogelijk zo mooi mogelijk te houden. Ik ben echter nog niet thuis in de Alfa wereld en zou graag wat tips horen van jullie waar onderdelen kunnen worden besteld. Zowel voor het interieur als de buitenkant.
Heeft er iemand van jullie ervaring met het chiptunen van deze motor? (120PK). Ik zie dat er zo'n 10 pk vermogenswinst kan worden behaald. Is dit het waard, denken jullie?
Groetjes!
Robin