Ben ik met je eens, zeker met aangepaste software zijn het zeker geen onbetrouwbare blokken! Het is ook meer de afkomst ervan wat vele Alfisten een beetje tegen het zere been stootEen TSje klinkt ook absoluut beter dan de huidige 4 cilinders. Ik vind de 1750TBi in de 4c ook zeer kunstmatig klinken, vind dat niet wat: al zou ik hem er niet op laten staan
De JTSen uit de vroege serie o.a. latere spiders en de GT's: 2.0JTS hebben op gebied van oliegebruik en niet halen van vermogens een nare smaak bij veel alfisten. Als je echt verdiept in de laatste generaties 2.2JTS en 3.2JTS zie je gewoon dat dat een goed en betrouwbaar blok is, die beide ook nog eens goed klinken standaard af fabriek. Na de softwaremodificatie van Squadra of Savali komt ook een rekkende ketting zelden nog voor. Bedoel lepel die getunde 3.2JTS maar eens in een 147 en vergelijk hem dan nog eens met de verouderde busso 3.2 24V
De Multi-Air maar ook de 1750TBi kennen daarintegen toch best wat zwakke plekken blijkt nu in praktijk, zoals defecte multiairmodules en turbos' bij de 1750.
Dat is volgens mij waar de topicposter om vraagt...
Los van alles, en dat geldt ook voor de 1.4 MultiAir en 1750TBi, alles valt of staat met goed onderhoud, en dat is nou net hetgeen waar het (te) vaak aan schort. En dan terugkomend op de vraag van de topic starter; als je weet dat de ketting vervangen moet worden, of op zeer korte termijn, zou ik er persoonlijk voor kiezen om toch even verder te kijken. Tuurlijk, je kan onderhandelen over het vervangen van de ketting alvorens je overgaat tot aanschaf, maar als men dit moet gaan doen bij een willekeurige "merk" garage, zou ik dat risico niet nemen.