Pagina 1 van 1

Alfa 156 2.0 Sportwagon Selespeed

Geplaatst: zo apr 02, 2006 21:05
door walther
Nu de Lancia Kappa ingeruild is op een Gtv6 wordt onze dagelijkse auto wel erg klein. Mijn vriendin wil haar Punto inruilen :D op een 156 Sportwagon Selespeed. Ik vraag me af of juist dit type (selespeed) een goede keuze is. Wat ik eigenlijk wil weten is dat of er bij een selespeed vaker storingen in het schakelsysteem zijn? Of is het verstandiger om voor een "normale" schakelbak te kiezen.

RE: Alfa 156 2.0 Sportwagon Selespeed

Geplaatst: zo apr 02, 2006 21:13
door psillen
Ik heb zelf een Selespeed. Deze heeft inmiddels 107.000 km gelopen en ik heb met de versnellingsbak enkel
helemaal in het begin (2 mnd oud) een probleem mee gehad. De hele hydraulische bedieningsunit is toen
vervangen en daarna is het systeem probleemloos geweest.

Maar er kan uiteraard meer aan stuk dan bij een handgeschakelde auto. Electronica, actuatoren, etc.
Kun je de auto met garantie kopen?

RE: Alfa 156 2.0 Sportwagon Selespeed

Geplaatst: zo apr 02, 2006 21:32
door walther
Waarschijnlijk geen garantie :!:

http://www.paulversteegautos.nl/[klik]

RE: Alfa 156 2.0 Sportwagon Selespeed

Geplaatst: ma apr 03, 2006 18:25
door @lfa@lgra
Selespeed is leuk, een mooi produkt maar zoals Peter aangaf haal je natuurlijk meer electronica aan boord. Je hoort meermalen de "Klacht"alhoewel dit volgens mij onderhoud betreft, dat het systeem opnieuw gecalibreerd moet worden.
Dit kan alleen door een dealer geschieden.

Ik heb zelf ook lang overwogen om een Selespeed aan te schaffen, maar ben uiteindelijk maar overstag gegaan door de kreet: "Wat er niet is kan ook niet stukgaan", en das bij Alfa misschien wel het verstandigste. Garantie is tenslotte ook maar een aantal maanden van kracht. :wink:

Oh Ja: Als de 2.0 een JTS betreft mail me dan even dan heb ik nog wat bijzondere aandachtspunten met betrekking tot een motormodificatie. Das trouwens meteen wel de fijnste 2.0 die je je kunt wensen. :o

Re: RE: Alfa 156 2.0 Sportwagon Selespeed

Geplaatst: ma apr 03, 2006 22:31
door psillen
Selespeed is leuk, een mooi produkt maar zoals Peter aangaf haal je natuurlijk meer electronica aan boord. Je hoort meermalen de "Klacht"alhoewel dit volgens mij onderhoud betreft, dat het systeem opnieuw gecalibreerd moet worden.
Dit kan alleen door een dealer geschieden.
Dit calibreren heb ik een paar keer bij een beurt laten doen. Dan wordt het punt waar de koppeling aangrijpt opnieuw gecalibreerd en schakelt hij weer mooi schokvrij.
Ik heb hierbij gemerkt dat blijkbaar de ene monteur hierbij een beter resultaat behaalt dan de andere.
Want de laatste keer heb ik hiervoor een beurt kunnen overslaan en dus pas na 40.000km weer laten calibreren.
Heel duur is deze calibratie niet, maar het komt er natuurlijk wel weer bij.

Als het een oudere Selespeed is (nog geen JTS) moet je nagaan of hij de laatste software update heeft, want dat maakt echt wel
verschil qua schakelen. Bovendien kun je in dat geval terwijl hij in de automaat stand staat (City) ook tussendoor handmatig ingrijpen,
zonder dat hij daarbij van de automaat stand afgaat.

RE: Alfa 156 2.0 Sportwagon Selespeed

Geplaatst: ma apr 03, 2006 23:15
door walther
Het is geen JTS. Hij is van 10/2000, zilverkleurig met zwart leder interieur. Ik ben vandaag gaan kijken, en de auto zag er nog netjes uit. De km stand is 115.000 km dus de distributieriem moet nog vervangen worden. Volgende week gaan we terugkijken en een proefritje maken. De prijs is 8950 euro wat me redelijk lijkt. Ik wil in ieder geval het selespeed gedeelte laten checken. Ik heb zelf nog nooit in een selespeed heb gereden, dus weet ik niet precies waar ik op moet letten. Dat callibreren is dat duur? En de laatste software? Prijzig?

Re: RE: Alfa 156 2.0 Sportwagon Selespeed

Geplaatst: di apr 04, 2006 12:04
door *****5Sterren*(6)
Als het een oudere Selespeed is (nog geen JTS) moet je nagaan of hij de laatste software update heeft, want dat maakt echt wel
verschil qua schakelen. Bovendien kun je in dat geval terwijl hij in de automaat stand staat (City) ook tussendoor handmatig ingrijpen,
zonder dat hij daarbij van de automaat stand afgaat.
Weet je dat zeker?
Ik heb nieuwe software (of niet dus...) en bij ingrijpen in de 'Citystand' blijft ie in 'zelfschakelen' staan.
Bijna 170.000K en storingsvrij.. (klopklop) Bovendien na de 120.000K geen beurt meer gehad. Wel de remmerij en banden natuurlijk gedaan. Ook maar een half litertje olie in de 10.000K. Dalt valt mee toch?

Re: RE: Alfa 156 2.0 Sportwagon Selespeed

Geplaatst: di apr 04, 2006 19:44
door psillen
Als het een oudere Selespeed is (nog geen JTS) moet je nagaan of hij de laatste software update heeft, want dat maakt echt wel
verschil qua schakelen. Bovendien kun je in dat geval terwijl hij in de automaat stand staat (City) ook tussendoor handmatig ingrijpen,
zonder dat hij daarbij van de automaat stand afgaat.
Weet je dat zeker?
Ik heb nieuwe software (of niet dus...) en bij ingrijpen in de 'Citystand' blijft ie in 'zelfschakelen' staan.
Bijna 170.000K en storingsvrij.. (klopklop) Bovendien na de 120.000K geen beurt meer gehad. Wel de remmerij en banden natuurlijk gedaan. Ook maar een half litertje olie in de 10.000K. Dalt valt mee toch?
Je bedoelt hij gaat dan van City terug naar hand?
Moet overigens een klein voorbehoud maken op dit punt. Het werkt zo bij de JTS, maar of dat ook zo is bij een update op een TS
weet ik niet 100% zeker.

RE: Alfa 156 2.0 Sportwagon Selespeed

Geplaatst: vr mei 26, 2006 01:00
door Hans156
Over het algemeen is het zo dat selespeeds van voor 2001 nogal eens wat storingen in het systeem te verduren krijgen.
Kijk eens bij www.alfaromeo156club.nl, daar staat genoeg info m.b.t. de selespeed.

RE: Alfa 156 2.0 Sportwagon Selespeed

Geplaatst: vr mei 26, 2006 09:47
door SilverShadow