alfa 75 aandachtspunten summary
Geplaatst: wo mei 17, 2006 18:43
Beste alfisti,
Er circuleert al een alfa 75 aandachtspunten topic rond. Maar aangezien deze zo groot is geworden leek het me handig om gewoon een korte samenvatting te plaatsen. Als er aanvullingen zijn is het handig deze hele lijst te kopieren en dan de aanvulling erbij te plaatsen. Zo hoeft de zoekende niet al de paginas door te lopen voor een stukje informatie.
Hierbij het eerste stuk. Ik hoop dat jullie er wat aan hebben.
ALFA 75
Kritische punten.
BLIJF OBJECTIEF.
- Vraag om schriftelijke bevestiging van de (grote) beurten.
- Auto zelf starten even laten lopen, letten op tikken, stationair gas geven.
- Laat iemand buiten de auto wachten wanneer je de koude motor start, en let op de aanwezigheid van blauwe rook komend uit de uitlaat. Dit duidt op olieverbruik, en da’s niet goed
- Koppelingtest: sta stil, laat motor stationair draaien, zet de vernselling in z’n 1, en laat zonder gas te geven de koppeling in 1 klap opkomen, met de handrem erop. Bij een goede koppeling slaat de motor vrijwel direct af.
- Koppelingtest. Rijd in zijn 2. Vertraag tot idle en trap de koppeling in. Laat vervolgens de koppeling opkomen. De wagen moet sterk gaan bokken. Is dit niet het geval dan kunnen de frictieplaten versleten zijn.
Carrosserie
- Kriksteunen roesten snel.
- Achterwielkastranden, kijk onder de kunstofverbreders.
- Lasnaad onder de achterlichten. Deze wil een chemische reactie geven.
- Hoekjes onderin de achterruit. Kan water blijven staan en voor roest zorgen.
- Chassisbalken voor waar de trekstangen en torsie stangen aan zitten.
- Roest reservewielbak en sleepoog.
- Roest links en rechts onder achterlichten .
Motor en bak.
- Let op vreemde tikjes en rammeltjes.
- Laat motor lopen en kijk onder de kap, geef een paar keer gas. Schudt het blok erg dan duidt dit vaak op versleten ophangrubbers.
- De bak kan van nature al kraken. De tanden kunnen over elkaar lopen, dat is een redelijk probleem.
- Let op oliedruk bij verschillende snelheden.
- De hardieschijven op de cardan-as zijn vaak gescheurd.
- Relais op de startmotor; motor wil daardoor niet starten als deze warm is. Vele meters duwen is geen pretje. Extra startrelais inbouwen.
- Versleten synchromesh kan er voor zorgen dat de bak niet fijn schakelt.
Elektronica
- Let goed op alfa controle, alle verlichting moet werken, dashboardtellers moeten goed functioneren.
Remmen.
- remslangen voor. Scheuren vanbinnnen en de auto gaat daardoor naar links of rechts trekken bij remmen. Daarnaast lloopt het zaakje aan.
- De 75 heeft een remdrukverdeler, als deze oud en/of verstopt raakt kan dat onbalans veroorzaken tijdens het remmen.
Er circuleert al een alfa 75 aandachtspunten topic rond. Maar aangezien deze zo groot is geworden leek het me handig om gewoon een korte samenvatting te plaatsen. Als er aanvullingen zijn is het handig deze hele lijst te kopieren en dan de aanvulling erbij te plaatsen. Zo hoeft de zoekende niet al de paginas door te lopen voor een stukje informatie.
Hierbij het eerste stuk. Ik hoop dat jullie er wat aan hebben.
ALFA 75
Kritische punten.
BLIJF OBJECTIEF.
- Vraag om schriftelijke bevestiging van de (grote) beurten.
- Auto zelf starten even laten lopen, letten op tikken, stationair gas geven.
- Laat iemand buiten de auto wachten wanneer je de koude motor start, en let op de aanwezigheid van blauwe rook komend uit de uitlaat. Dit duidt op olieverbruik, en da’s niet goed
- Koppelingtest: sta stil, laat motor stationair draaien, zet de vernselling in z’n 1, en laat zonder gas te geven de koppeling in 1 klap opkomen, met de handrem erop. Bij een goede koppeling slaat de motor vrijwel direct af.
- Koppelingtest. Rijd in zijn 2. Vertraag tot idle en trap de koppeling in. Laat vervolgens de koppeling opkomen. De wagen moet sterk gaan bokken. Is dit niet het geval dan kunnen de frictieplaten versleten zijn.
Carrosserie
- Kriksteunen roesten snel.
- Achterwielkastranden, kijk onder de kunstofverbreders.
- Lasnaad onder de achterlichten. Deze wil een chemische reactie geven.
- Hoekjes onderin de achterruit. Kan water blijven staan en voor roest zorgen.
- Chassisbalken voor waar de trekstangen en torsie stangen aan zitten.
- Roest reservewielbak en sleepoog.
- Roest links en rechts onder achterlichten .
Motor en bak.
- Let op vreemde tikjes en rammeltjes.
- Laat motor lopen en kijk onder de kap, geef een paar keer gas. Schudt het blok erg dan duidt dit vaak op versleten ophangrubbers.
- De bak kan van nature al kraken. De tanden kunnen over elkaar lopen, dat is een redelijk probleem.
- Let op oliedruk bij verschillende snelheden.
- De hardieschijven op de cardan-as zijn vaak gescheurd.
- Relais op de startmotor; motor wil daardoor niet starten als deze warm is. Vele meters duwen is geen pretje. Extra startrelais inbouwen.
- Versleten synchromesh kan er voor zorgen dat de bak niet fijn schakelt.
Elektronica
- Let goed op alfa controle, alle verlichting moet werken, dashboardtellers moeten goed functioneren.
Remmen.
- remslangen voor. Scheuren vanbinnnen en de auto gaat daardoor naar links of rechts trekken bij remmen. Daarnaast lloopt het zaakje aan.
- De 75 heeft een remdrukverdeler, als deze oud en/of verstopt raakt kan dat onbalans veroorzaken tijdens het remmen.