Pagina 1 van 2

Spider type IV

Geplaatst: ma mei 28, 2007 12:13
door Marvin
Afgelopen zondag ben ik een proefritje gaan maken in een mooie Spider uit 1988. En dat vond ik geweldig. Het was wel weer even wennen toen ik weer in mijn 155 stapte: ik trapte het gaspedaal te diep in, hoefde blijkbaar wat minder hard aan het stuur te trekken en mijn zit positie was weer een stuk hoger. Ik echter dat het model uit 1988 niet echt geschikt is voor mij, aangezien we geen garage hebben en de auto dus buiten moet blijven staan.
Nu vraag ik mij af of ik een type IV Spider wel buiten kan laten staan (en dan in de winter misschien ergens stallen).

RE: Spider type IV

Geplaatst: ma mei 28, 2007 20:43
door BBS
NEEN :!:

RE: Spider type IV

Geplaatst: ma mei 28, 2007 21:15
door pinin39
ik zou het ook zeker niet doen ! ...

de spider heeft een paar dingen waar ie niet helemaal toppie in is ...... slecht weer !
een cabrio buiten lijkt me zowieso geen topper maar het zou wel kunnen . alleen een Spider
heeft erg roestgevoeligheid .. altijd droog en onderdak anders niet doen .

een 88 type 4 ?? da's raar .. volgens mij werder ze pas vanaf 1990 in type 4 uitgegeven.
heb je foto's ?

Re: RE: Spider type IV

Geplaatst: di mei 29, 2007 13:30
door Marvin
een 88 type 4 ?? da's raar .. volgens mij werder ze pas vanaf 1990 in type 4 uitgegeven.
heb je foto's ?
Nee in een uit 88 heb ik gereden, maar die leken mij dus niet geschikt voor buiten. En dus vroeg ik mij af of een type 4 wel geschikt is.

Re: Spider type IV

Geplaatst: di mei 29, 2007 13:45
door Mini
Afgelopen zondag ben ik een proefritje gaan maken in een mooie Spider uit 1988. En dat vond ik geweldig. Het was wel weer even wennen toen ik weer in mijn 155 stapte: ik trapte het gaspedaal te diep in, hoefde blijkbaar wat minder hard aan het stuur te trekken en mijn zit positie was weer een stuk hoger. Ik echter dat het model uit 1988 niet echt geschikt is voor mij, aangezien we geen garage hebben en de auto dus buiten moet blijven staan.
Nu vraag ik mij af of ik een type IV Spider wel buiten kan laten staan (en dan in de winter misschien ergens stallen).
Ik ben dan wel geen specifike Alfa kenner maar heb wel kennis van auto's en met name oude (Mini, Citroen etc.).
Je zal jezelf eerst de vraag moeten stellen wat je wil met de Spider. wil je een top auto en die zo houden zou ik zeggen... niet buiten zetten. Maar wil je een leuke dagelijkse auto die waar je niet let op een plekje hier en daar dan moet het kunnen. Maar bedenk je wel dat je de Alfa goed moet onderhouden en hem goed in de tectyl moet zetten. Zet hem zo nu en dan op een brug en doe de onderkant ook nauwkeurig. Volgens mij moet je dan een heel eind komen!

Ik heb zelf een Bertone gekocht en die staat het grootste deel van het jaar ook buiten. Gevolg is wel dat het geen concoursauto is maar een leuke "daily driver". Ik zorg dat hij goed in de tectyl zit en dat alle holle ruimten ook behandeld zijn. Aiuto verder goed in de was zetten en rijden maar.

Het is dus maar wat je wil. ik heb ook nog een Citroen 2CV uit 1957 en die komt dus echt niet buiten met nat weer. Aan jou de keuze! Succes.

RE: Spider type IV

Geplaatst: vr jun 22, 2007 15:02
door erwinbertone
Natuurlijk kun je een Spider IV ook in de winter gebruiken. Wij gebruiken onze Spider IV al sinds de aankoop in 2000 als dagelikse auto. Weliswaar als tweede auto, maar toch. Wat wel aan te raden is, is een hardtop voor de winter. Geeft net iets meer comfort dan de softtop, alhoewel je hier ook de winter mee doorkomt. Dan is de auto wel wat vochtig binnen aan et eind van de winter.
Het onderhoud moet je bij continue gebruikt wel wat vaker en intensiever uitvoeren. Maar ja dan rij je ook wel een supergave auto het hele jaar door.
Kortom, een aanrader om met een Spider IV het hele jaar door te rijden.

RE: Spider type IV

Geplaatst: vr jun 29, 2007 09:28
door Mini
Omdat ik niet lekker lag te slapen terwijl mijn Bertone buiten stond gisteren maar een garage geregeld. Als bewoner van de binnenstad van Haarlem kan je voor een gereduceerd tarief een parkeerabonnement krijgen voor alle parkeergarages in de stad. Ik woon er dichtbij een (voor de kenners garage Houtplein) en daar staat hij lekker warm en droog (garage onder kantoorgebouw en dus niet open).

Slaapt een stuk rustiger. :D

RE: Spider type IV

Geplaatst: do jul 26, 2007 19:40
door Marvin
Ik kan het toch niet laten. Ik ga zaterdag naar een type IV kijken. (ik denk dat wanneer ik haar zou kopen, ze in de winter wel gestald wordt)

Heeft iemand tip voor op welke punten ik moet letten?

Re: RE: Spider type IV

Geplaatst: do jul 26, 2007 19:43
door pinin39
Ik kan het toch niet laten. Ik ga zaterdag naar een type IV kijken. (ik denk dat wanneer ik haar zou kopen, ze in de winter wel gestald wordt)

Heeft iemand tip voor op welke punten ik moet letten?
simpel ? wat ik er van weet :

let op de dorpels (zie je vreemde plekken ..... probleem)
let even op de deuren of ze wel recht hangen
let op roest bij de koplampen
let op roest bij de parafan
en verder rijdt ie lekker ?

ik ben geen techneut maar daar heb ik op gelet ...

RE: Spider type IV

Geplaatst: do jul 26, 2007 23:25
door berlinista
LET OP!

Bij vierde series: Rode verkleuren HEEL erg.

EN!
IN de wielkasten achter!!!! Wat is het geval?
Je hebt een binnenste en een buitenste BINNENwielkast. Daaroverheen valt het buitenscherm.
De binnenwielkast bestaat dus uit twee delen.
Nu is het zo dat ze dat bij de vierde serie anders gedaan hebben dan de eerste drie series.
Bij de eerste drie zit de felsnaad waarmee de twee delen op elkaar zitten zichtbaar in de kofferbak.
Bij de vierde zit die IN de wielkast. Over die felsnaad zit een rondgebogen profiel. Het is dus een VIERdubbele rand plaat!!!
De moddervanger bij uitstek!
En dus roestgevaarlijk, en een CRIME te repareren.
EN je ziet het niet of nauwelijks!
Je moet voelen! Je hand erin, voel de rand. Die moet max een cm dik zijn, en heel gelijkmatig van vorm van voor tot achter. Is ie plaatselijk dikker of dunner, dan ben je zuur.
Verder de aanhechting reservewielbak / schermrand achter. Haal het reservewiel ER UIT en check!!!!
Dorpels S4 zijn meest gewoon goed.
Zit er een Hardtop bij? S4 hardtop is anders dan serie 3 of 2!!!!
Hoe is de kap?
Hoe schakelt de 2e versnelling?
Wat is de vraagprijs? Er zijn er zat nette onder de 10, en echt storm loopt het niet met die dingen!
Succes!!!

RE: Spider type IV

Geplaatst: vr jul 27, 2007 11:20
door SQUADRA LEO
Neen

Dat is ook een van de redenen dat ik geen Spider 4 heb, maar een Barchetta !!
En zelfs met deze cabrio is het niet optimaal.

Op de site van Steutel staan ook dingetjes waar je op moet letten. (www.steutel.com)



Leo.

RE: Spider type IV

Geplaatst: vr jul 27, 2007 11:54
door Pietro Originale
Let op geluiden in de aandrijflijn, is er bv. een 'klonk' bij het wegrijden. Resonantie bij +/- 120 kmh kan slijtage sperdiff betekenen. Motoren zijn probleemloos (maar toch wel ff kleur olie checken ;) ). Let op het weggedrag, autootjes zijn nu minimaal 15 jaar oud en de rubbers kunnen uitgedroogd zijn (stilstand helpt in zo'n geval niet echt).
Check voor roest onder kofferbakrubber en in de ruimtes van de achterlichten (je kan ze makkelijk even loshalen).

En over de dorpels van een type IV: bij van Neerijnen vertelden zij mij dat ze nu de eerste auto's beginnen af te keuren op de dorpels. Het gaat dan om auto's die in het verleden niet antiroest behandeld zijn en veel buiten hebben gestaan.

Re: RE: Spider type IV

Geplaatst: vr jul 27, 2007 12:09
door Marvin
Neen
Maar als ik haar dan in de winter stal?

Re: RE: Spider type IV

Geplaatst: vr jul 27, 2007 12:16
door Pietro Originale
Maar als ik haar dan in de winter stal?
Dan natuurlijk wel! Doe ik ook. De eerste winter heb ik hem/haar als enige auto met hardtop gebruikt (wel met binnenstalling), maar dat vond ik toch niet zo ok. Toen heb ik de hardtop ingeruild voor de 164. Nu komt de Spider er alleen met zonnig weer er uit.

RE: Spider type IV

Geplaatst: vr jul 27, 2007 12:31
door Marvin
Welke kosten heeft een Spider in gebruik normaal gesproken? En wat zijn de nachtmerries die kunnen voorkomen?