Pagina 1 van 2

Alfa 155

Geplaatst: vr aug 24, 2007 20:10
door Jurian
Hallo!

Misschien dat ik eroverheen kijk hoor... maar ik was op zoek naar de aandachtspunten van een 155. Het enige wat ik een beetje tegenkom zijn de punten van een v6, maar ik was eigenlijk benieuwd naar zwakke punten qua carrosserie, hoeveel km ze kunnen draaien (kom namelijk heel veel op marktplaats tegen met meer dan 200.000km) en wat de ervaringen zijn met de verschillende motoren en ... wat een beetje mooie prijs is voor een goeie.

Alvast bedankt,

Groeten Jur

RE: Alfa 155

Geplaatst: vr aug 24, 2007 20:23
door frankalfa
Hoi Jur, de 155's heb je qua 4-cilinders in verschillende motorvarianten : de 8-kleps en 16-kleps modellen. De 8-kleps motoren kunnen veel km's aan (hebben een distributie ketting die eigenlijk nooit stuk gaat of vervangen moet worden) en hebben onderin het toerengebied wat meer bruikbaar koppel tov de 16v.
De 16 kleppers hebben een distributieriem met spanrollen. Die motoren hebben (mede doordat deze toch best prijzige onderhoudsklus>+/- 500 eu materiaal en uren! :shock: helaas nogal eens uitgesteld wordt...) een wat 'mindere' reputatie... Rammelende nokkenasverstellers komen ook regelmatig voor>klinkt ie als een diesel.
16vees hebben daarentegen wel wat meer topvermogen.

Koets van de auto's is vergaand roestvrij op de delen 'die in t zicht zitten'. Bodem wil op de kitnaden nog wel eens een rotte plek hebben.
Voor de rest is t een fijne, straksturende Alfa, suc6 met je zoektocht! :wink:
Grtz,fRank

RE: Alfa 155

Geplaatst: vr aug 24, 2007 22:04
door WhizzMan
Nog meer punten: buitenranden achterkant achterspatborden, rubbers draagarmen voor, lasnaad tussen kofferbak en binnenspatborden. achteruitkijkspiegels gaan vaak vastzitten en willen niet in de anti-afbraak-stand draaien, electa wil nogal eens weigeren van die dingen. Airco vaak defect.nokkenasversteller 16V geeft "dieselgeluid" bij slijtage. Bekleding bestuurdersstoel gaat vaak stuk aan de zijkant. Er is nog wel meer, vraag vooral voor je de auto koopt en er eentje ter bezichtiging hebt gekocht.

Re: RE: Alfa 155

Geplaatst: vr aug 24, 2007 23:49
door frankalfa
Nog meer punten: buitenranden achterkant achterspatborden, rubbers draagarmen voor, lasnaad tussen kofferbak en binnenspatborden. achteruitkijkspiegels gaan vaak vastzitten en willen niet in de anti-afbraak-stand draaien, electa wil nogal eens weigeren van die dingen. Airco vaak defect.nokkenasversteller 16V geeft "dieselgeluid" bij slijtage. Bekleding bestuurdersstoel gaat vaak stuk aan de zijkant. Er is nog wel meer, vraag vooral voor je de auto koopt en er eentje ter bezichtiging hebt gekocht.
Als ik dat zo lees heb ik wel een hele goeie :lol: te koop staan..Op de vastzittende spiegels na komt er niks van jou lijstje mij bekend voor... :wink:

Grtz,fRank

RE: Alfa 155

Geplaatst: za aug 25, 2007 01:09
door Jurian
hahaha stille hint? ;) Je hebt inderdaad een erg mooie 155 te koop staan, maar goed ik moet nog ff een paar maanden door met m'n 33'je. Met die 155 motoren zit het wel goed lijkt me. Ik kom er best wel wat tegen op internet met een hoge km-stand. Toch best betrouwbaar, Alfa's :)

RE: Alfa 155

Geplaatst: za aug 25, 2007 01:12
door Jurian
Mocht ie trouwens toch onder dat doekje terecht komen... laat het even weten vind het namelijk wel een erg mooie auto. Alleen door persoonlijke omstandigheden moet ik ff wachten met aanschaf nieuwe bella ;)

Re: RE: Alfa 155

Geplaatst: za aug 25, 2007 03:15
door Brul(tm)
Met die 155 motoren zit het wel goed lijkt me. Ik kom er best wel wat tegen op internet met een hoge km-stand. Toch best betrouwbaar, Alfa's :)
Dat kun je wel stellen :!: Vandaag de teller van de Q de 280.000km laten passeren en dit alles nog steeds zonder revisie :shock:
Gewoon netjes je onderhoud doen, netjes op temperatuur rijden en in mijn geval dan ook vooral nog eens rustig "koud" rijden ;)
Dus wie wil beweren dat Alfa's niet betrouwbaar zijn..... ik zou ze met de roe willen geven :twisted: :roll:

Groetjes,
Marc

RE: Alfa 155

Geplaatst: za aug 25, 2007 12:01
door yana artc37
Roest/carosserie problemen zijn vd V6 en TS eender:
Roest:
kofferbakranden (alleen de SB)
plaatwerkranden (waar ze raken)
wielkastranden
spiegelranden
Onder de auto:
subframe (niet anti-roest behandeld)
accubak (vnl door accu lekkage)
ontwateringsgaten (dichtgetectyleerd..)
kriksteunen (door beschadiging door gebruik)
ophangbanden tank

Verder:
De 8v voelen koppelrijker vind ik dan de 16v's, rijden fijner, maar dat ís persoonlijk.De 16v heeft iets meer vermogen en leent zich door het 16v zijn beter voor extremer tunewerk.
De 8v heeft dus ketting ipv riem, maar moet wél vaker bougies vernieuwen en je moet kleppenstellen.
Bij de 16v's is bougie interval 100.000km oid, maar zijn de bougies wél duur. Kleppen zijn hydraulisch.
De nokkenasversteller gaat bij de 16v's dus wel eens stuk. Zo ook de LMM. Bij de 16v's is een serie geweest met software problemen (niet/slecht starten warm).Meeste zijn hersteld door terugroepactie.
Een normaal behandelde TS moet makkelijk min 300.000 meekunnen. Die vd buren hier heeft al 380 erop staan, op gas, en het blok verbruikt nog niks!

Verdere problemen, eender als de V6:
haperende ruitewissers (én erg nerveus van karakter)
sonde kapot
haperende ramen/spiegels (in onbruik geraakt)
kachel werkt alleen op stand 4
achterremmen gaan vast zitten
handremkabel roest vast
onnauwkeurige brandstofmeter (SB)
schakelstangen die breken (de dunnere vd SB)
bij koud kúnnen ze lichtjes inhouden (vnl 8v en V6)
stationair halen in toerental (toerental regelaar)

Neem alleen de 1.8 of 2.0, de rest is 'ongewild' en raak je bij verkoop nooit meer kwijt. De 2.0 scheen toendertijd beste keus te zijn vlg de bladen; bijna nét zo snel als de V6 en VEEL goedkoper.

Een goede TS koop je al va ong E1500
Heb je specifiekere vragen, zie ook ons ARTC155 forum!

Re: RE: Alfa 155

Geplaatst: za aug 25, 2007 13:47
door WhizzMan
Roest/carosserie problemen zijn vd V6 en TS eender:
Roest:
kofferbakranden (alleen de SB)
Widebody ook hoor, vraag maar aan bijvoorbeeld Allard

Re: RE: Alfa 155

Geplaatst: za aug 25, 2007 15:22
door Marvin
Roest/carosserie problemen zijn vd V6 en TS eender:
Roest:
kofferbakranden (alleen de SB)
Widebody ook hoor, vraag maar aan bijvoorbeeld Allard
Nou bedankt dat het weer gezegd wordt. Nu kan ik weer een nachtje niet rustig slapen.

Re: RE: Alfa 155

Geplaatst: za aug 25, 2007 16:00
door WhizzMan
Roest/carosserie problemen zijn vd V6 en TS eender:
Roest:
kofferbakranden (alleen de SB)
Widebody ook hoor, vraag maar aan bijvoorbeeld Allard
Nou bedankt dat het weer gezegd wordt. Nu kan ik weer een nachtje niet rustig slapen.
Joh, gewoon goed controleren en zodra je wat ziet gelijk behandelen, dan rot het niet door.

RE: Alfa 155

Geplaatst: zo aug 26, 2007 00:48
door Jurian
Dat wordt een grote lijst als ik er voor eentje ga kijken, maar ik weet gelukkig wel waar ik een beetje op moet letten. Bedankt voor de reacties! Zelf dacht ik inderdaad aan een 2.0 of 1.8 8v. v6 klinkt inderdaad ook goed, maar ik heb al in meerdere testen gelezen (o.a. van 156) dat het bochtenwerk er onder leed.

Re: RE: Alfa 155

Geplaatst: zo aug 26, 2007 08:30
door WhizzMan
Dat wordt een grote lijst als ik er voor eentje ga kijken, maar ik weet gelukkig wel waar ik een beetje op moet letten. Bedankt voor de reacties! Zelf dacht ik inderdaad aan een 2.0 of 1.8 8v. v6 klinkt inderdaad ook goed, maar ik heb al in meerdere testen gelezen (o.a. van 156) dat het bochtenwerk er onder leed.
Bochtenwerk met goede schokbrekers/vering is prima te doen met een V6 hoor. Geloof me, je moeder wil er *niet* naast zitten. ;)

Re: RE: Alfa 155

Geplaatst: zo aug 26, 2007 10:15
door Martin H
Widebody ook hoor, vraag maar aan bijvoorbeeld Allard
Nou bedankt dat het weer gezegd wordt. Nu kan ik weer een nachtje niet rustig slapen.
Joh, gewoon goed controleren en zodra je wat ziet gelijk behandelen, dan rot het niet door.
Het lastige is dat je de achterschermen er af moet halen om echt bij de oorzaak te komen.
Die pilaren voor de voorwielen waar de bumper op het laagste punt aan vast zit, zijn bij mij ook "van karton".

Bodemplaat links en rechts net binnen de dorpel zijn bij mij ook doorgerot. Op het eerste oog leek er bodyschutz op te zitten. Bij nadere beschouwing was dit uitgedroogd waardoor het vocht er juist onder kruipt. Zo ook bij de binnenschermen achter. Daar durf ik die zwarte zooi nog niet te verwijderen uit vrees wat er achter zit. Door lekkage kan de bodem van de kofferbak problemen geven. Die kunststof "moddervanger" die in de achterbumper zit, zit met twee bouten aan de bodem bevestigt. Dat zijn bij mij nu ook 2 luchtgaten.

Met het subframe zal Yana die van de achteras bedoelen?

Als je zulke lijstjes leest, krijg je al gauw de neiging om iets anders te kopen. Echter, vrijwel alle auto's van 10 jaar en ouder roesten. Ongeacht het merk of type. Zoals ook alle oudere auto's mankementen kunnen krijgen.

RE: Alfa 155

Geplaatst: zo aug 26, 2007 11:20
door yana artc37
Nope, subframe vd voorkant. Logisch dat dat snel uitslaat, is nml alléén gespoten, níet antiroest behandeld.
Die kofferbakranden zie je niet vaak bij de WB's omdat die andere constructie hebben. Het kán wel natuurlijk, als er water in gestaan heeft oid, maar of het bij de WB óók een constructieprobleem is?
O, dan vergat ik als aandachtspunt nog het brandstofpomprelais. :lol:
Tja, een Alfa, een oudere althans, hééft electr vaak meer aandacht nodig dan een ander merk. De 156 is electr veel beter maar mist het Alfa-karakter imo.
De 155 was een grote stap voorwaarts op niet-roesten gebied en mechanische betrouwbaarheid ivm de 75.
Maar dan nóg, de jongste 155's zijn van '97, óók al 10jr oud, dat moet je niet vergeten.Met zulke leeftijden is wat roest onomkoombaar.
De V6 ís idd wat koplastiger (frontheavier) voor snel bochtenwerk ivm de TS. Met aanpassing van het camber kan dit echter (deels) verholpen worden.