Als eerste welkom op het forum
Het verschil tussen serie 1,2 (2a voor amerikaanse), 3 is redelijk simpel:
2 Chroombumper Spider (in USA geleverd tot 1974 maar dan met aangepaste chromenbumpers)
2a Amerikaanse serie 2 met de bekende stormrammen ipv bumpers (zware rubberen voor en achterbumper)
3 De Spoiler Spider zoals veel hem noemen, de spider met de worst op de achterkant (spoiler) en andere voorbumper
Een 1981 Spider uit USA is bijna zeker een type 2a, deze heb ik ook nl. Verschil met de europeese spider is ook dat de amerikanen er
andere zijknipperlichten op hebben en zijmarkeringslichten en reflectoren.
Aandachtspunten:
- Dorpels (de waterafvoer van de kap loopt via 2 slangen door de dorpels, eigenlijk een productie fout want zodra de afwateringsgaten
onderin de dorpels verstopt zitten blijft er water in staan en slaat de roestduivel genadeloos toe).Ikzelf heb de slangen verlegd zodat deze
rechtstreeks onder de auto uitkomen.
- Reservewielbak
- radiatorsteun/balk voor , is moeilijk te zien door de lange overhang aan de voorzijde van de spider
vooral de dorpels zijn erg belangrijk, wanneer deze doorgerot zijn kun je je borst nat maken en flink aan de slag met een lasapparaat.
Doordat de auto uit california komt kun je geluk hebben, mijn dorpels waren gelukkig ook nog goed. Als er roest aan de onderzijde van de buitendorpel zit (bv onder de deur) dan is er vaak onderhuids meer aan de hand.
Belangrijk bij een spider is de staat van de koets/chassis, de techniek is allemaal wel op te lossen (op misschien de spica injectie na, daar is in europa
toch minder van te krijgen en er is minder ervaring met dit systeem).
Ga in ieder geval
niet zomaar aan instellingen van de spica injectie draaien, if it aint broken..don't fix it zeker niet als je er geen ervaring mee
hebt. Belangrijk is wel om alle filters (ook het oliefilter van de spica pomp! ) te vervangen. Als het systeem mooi draait is het een leuk mechanisch
injectie systeem maar als het defect is sta je snel voor grote kosten. Natuurlijk is met wat geklus de handel altijd om te bouwen naar carburateurs
maar dat is niet iets wat je even op een avondje doet.
TECHNIEK:
- 2e versnelling synchromesh (kraakt maar is met dubbel clutchen / voorzichtig schakelen wel mee te rijden)
- Rubbers/bussen van de wielophanging en van de t-bar (slechte rubbers heeft een wiebelende kont als gevolg)
- Electra, het is een echte italiaan dus verwacht wat probleempjes met electra (slechte aarde enz..)
Voor de rest kun je bij een auto van die leeftijd verwachten dat zaken als stoelen en plastic delen niet helemaal fris meer zijn maar dat zijn
kleinigheidjes.
en belangrijk : een flink stuk met de auto rijden, kijk hoe hij start, stationair loopt, door bochten gaat...
en als het kan, neem een liefhebber mee met verstand van het type auto.
Laat dit verhaal je niet afschrikken
, met mijn aankoop 2 jaar geleden is ook alles goed gekomen
Het is vooral een fantastische auto om mee rond te rijden, mooi geluid, goede looks en ook een leuke auto om aan te klussen