dysan

Spider 2a 81 Aanschafvragen

wo sep 05, 2007 23:23

Na 2 avonden forum's en historie gelezen ben ik enthousiast geraakt, en overweeg ik een alfa spider te kopen.
Mijn oog is gevallen op een Spider 2.0l injectie uit 1981, blijkbaar het US model.
De auto wordt geleverd met invoerdocumenten, en een slechte kap & bekleding.
Pluspunt hierbij is een wonderbaarlijke prijs van 1950,-
Wat kan ik hiervoor verwachten ? en waar zou ik moeten gaan letten bij de bezichtiging (zaterdag a.s.)
ik heb al heel wat gelezen over wel injectie geen injectie, waterafvoer door de dorpels enz.
Het staat niet in de planning om een grootschalig restauratieproject te starten, ben echter met een handleiding erbij handig genoeg om dingen te fixen, kleine laswerkzaamheden lukken ook nog wel.

Hoe kan ik bijvoorbeeld zien welke uitvoering het is ? (2, 2a of 3)
Volgens de dealer is de spider geimporteerd uit californie, dat zou gezien de roest wel mooi zijn, maar er is geen historie beschikbaar.
Laatst gewijzigd door dysan op vr sep 14, 2007 19:20, 2 keer totaal gewijzigd.

Gebruikersavatar
edwinvanpoeijer
Advanced Member
Advanced Member
Berichten: 851
Lid geworden op: zo sep 11, 2005 14:03
Locatie: Zevenbergen
Contacteer: Website

RE: Aandachtspunten Spider 2.0 Injectie 1981

do sep 06, 2007 07:58

Als eerste welkom op het forum :)

Het verschil tussen serie 1,2 (2a voor amerikaanse), 3 is redelijk simpel:

2 Chroombumper Spider (in USA geleverd tot 1974 maar dan met aangepaste chromenbumpers)
2a Amerikaanse serie 2 met de bekende stormrammen ipv bumpers (zware rubberen voor en achterbumper)
3 De Spoiler Spider zoals veel hem noemen, de spider met de worst op de achterkant (spoiler) en andere voorbumper

Een 1981 Spider uit USA is bijna zeker een type 2a, deze heb ik ook nl. Verschil met de europeese spider is ook dat de amerikanen er
andere zijknipperlichten op hebben en zijmarkeringslichten en reflectoren.

Aandachtspunten:

- Dorpels (de waterafvoer van de kap loopt via 2 slangen door de dorpels, eigenlijk een productie fout want zodra de afwateringsgaten
onderin de dorpels verstopt zitten blijft er water in staan en slaat de roestduivel genadeloos toe).Ikzelf heb de slangen verlegd zodat deze
rechtstreeks onder de auto uitkomen.
- Reservewielbak
- radiatorsteun/balk voor , is moeilijk te zien door de lange overhang aan de voorzijde van de spider

vooral de dorpels zijn erg belangrijk, wanneer deze doorgerot zijn kun je je borst nat maken en flink aan de slag met een lasapparaat.
Doordat de auto uit california komt kun je geluk hebben, mijn dorpels waren gelukkig ook nog goed. Als er roest aan de onderzijde van de buitendorpel zit (bv onder de deur) dan is er vaak onderhuids meer aan de hand.

Belangrijk bij een spider is de staat van de koets/chassis, de techniek is allemaal wel op te lossen (op misschien de spica injectie na, daar is in europa
toch minder van te krijgen en er is minder ervaring met dit systeem).

Ga in ieder geval niet zomaar aan instellingen van de spica injectie draaien, if it aint broken..don't fix it zeker niet als je er geen ervaring mee
hebt. Belangrijk is wel om alle filters (ook het oliefilter van de spica pomp! ) te vervangen. Als het systeem mooi draait is het een leuk mechanisch
injectie systeem maar als het defect is sta je snel voor grote kosten. Natuurlijk is met wat geklus de handel altijd om te bouwen naar carburateurs
maar dat is niet iets wat je even op een avondje doet.

TECHNIEK:
- 2e versnelling synchromesh (kraakt maar is met dubbel clutchen / voorzichtig schakelen wel mee te rijden)
- Rubbers/bussen van de wielophanging en van de t-bar (slechte rubbers heeft een wiebelende kont als gevolg)
- Electra, het is een echte italiaan dus verwacht wat probleempjes met electra (slechte aarde enz..)

Voor de rest kun je bij een auto van die leeftijd verwachten dat zaken als stoelen en plastic delen niet helemaal fris meer zijn maar dat zijn
kleinigheidjes.

en belangrijk : een flink stuk met de auto rijden, kijk hoe hij start, stationair loopt, door bochten gaat...
en als het kan, neem een liefhebber mee met verstand van het type auto.

Laat dit verhaal je niet afschrikken :o , met mijn aankoop 2 jaar geleden is ook alles goed gekomen :o
Het is vooral een fantastische auto om mee rond te rijden, mooi geluid, goede looks en ook een leuke auto om aan te klussen :)
Nu : Alfasud Super 1.3 '79 Bianco Capodimonte
Nu : Giulietta 1.4TB Bianco
Vroeger: Mito, Giulia 1600 Super '67,Spider 2000 Veloce USA '81,156 SW 1.8TS,75 2.0 Twinspark ,146 1.4TS ,75 1.8 Indy ,46 1.6TS ,33 1.4 IE Imola

dysan

RE: Aandachtspunten Spider 2.0 Injectie 1981

do sep 06, 2007 19:47

Bedankt voor je heldere en duidelijke verhaal, ik heb ondertussen de dealer gemaild dat ik zaterdag ochtend ga kijken.
Op de foto's kan ik opmaken dat het een Type 3a is.

Aangezien de invoerpapieren aanwezig zijn zal ik de auto nog moeten laten keuren bij de RDW.
Gelijk daar ook maar een mailtje gestuurd wat ik mij hierbij moet voorstellen.
Daar krijg het advies om de auto te laten APK keuren voordat ik hem laat 'importeren' om problemen te voorkomen.
tevens moest ik op de volgende punten letten:

• Voor de dimlichten geldt dat er een duidelijke licht/donker afscheiding in het lichtbeeld waarneembaar moet zijn
• Daarnaast is oranje verlichting aan de voorzijde van het voertuig niet toegestaan
• Stadslichten zijn verplicht aan de voorzijde
• Rijvoertuigen van 1998 of recenter zijn mistachterlicht (een mistachterlichtgeldt niet voor een motor), zijrichtingaanwijzers en
waarschuwingsknipperlichten verplicht. Tevens is het vanaf deze datum niet meertoegestaan rode zijverlichting te voeren, tenzij deze deel uit maakt van het achterlicht.

Zijn deze punten ook van toepassing op de spider? aangezien het wel een europese auto betreft.

Hoe zit het met de verkrijbaarheid van onderdelen voor deze auto's ? is dit lang zoeken?

Ik begrijp dat dit veel vragen zijn maar ik wil natuurlijk een beetje weten waar ik aan toe ben.
Het moet wel een auto zijn om gewoon mee te rijden en niet eerst een half jaar aan te moeten sleutelen :) (dat komt wel tussen het rijden door)

Gebruikersavatar
edwinvanpoeijer
Advanced Member
Advanced Member
Berichten: 851
Lid geworden op: zo sep 11, 2005 14:03
Locatie: Zevenbergen
Contacteer: Website

RE: Aandachtspunten Spider 2.0 Injectie 1981

do sep 06, 2007 21:32

Je bedoelt neem ik aan type 2a ;)
Koplampen moet je vervangen door europese lampen, volgens mij zijn de amerikaanse niet toegestaan hier.
Zijmarkeringslichten en de oranje bumper verlichting moet je uitschakelen (stekertje los), in de oranje bumper lichten blijven dan wel
de kniperlichten werken.
Dat zijn dus relatief kleine dingen, alleen je koplampen vervangen is even werk.

Onderdelen voor de spider zijn naar mijn mening uitstekend te verkrijgen maar niet altijd even goedkoop, veel technische onderdelen
(het merendeel) zijn uit te wisselen met andere modellen uit de 105 serie (Giulia, Bertone etc.).

Onderdelen zijn verkrijgbaar bij ondermeer:
The 105 Workshop (Rijsbergen NB)
Prinsbredevoort(Winterswijk)
Autopartsbrummen(Brummen)

Schrik er niet van als de Spider een beetje wiebelig aanvoelt vanachteren tijdens het rijden. Is een normaal verschijnsel en heeft vaak
te maken met een versleten rubber in de achterwielophanging. En als de deuren uit het slot vallen tijdens het nemen van een drempel
is er het een en ander ernstig mis met de dorpels.
Kijk goed om, rond en ook onder de auto :)

Veel succes en hou ons op de hoogte (en foto's plaatsen als je hem koopt :D :D )
Nu : Alfasud Super 1.3 '79 Bianco Capodimonte
Nu : Giulietta 1.4TB Bianco
Vroeger: Mito, Giulia 1600 Super '67,Spider 2000 Veloce USA '81,156 SW 1.8TS,75 2.0 Twinspark ,146 1.4TS ,75 1.8 Indy ,46 1.6TS ,33 1.4 IE Imola

dysan

RE: Aandachtspunten Spider 2.0 Injectie 1981

do sep 06, 2007 21:55

Wat een hulp hier, ik ben zeer dankbaar.
een koplamp kost een 20 euro per stuk dus dat valt allemaal wel mee.
ik ben in ieder geval van plan om foto's te maken bij het bezoek bij de dealer.

dysan

RE: Aandachtspunten Spider 2.0 Injectie 1981

za sep 08, 2007 16:36

hier wat foto's die ik gemaakt heb van de spider die ik bekeken heb:, bijgaand een bezoekverslag:

kleine foto van de spider:
Afbeelding

onderkant bijrijder:
Afbeelding

voorkant:
Afbeelding

achterkant reservewielbak:
Afbeelding

onder de motorkap:
Afbeelding

alle foto's op een rij:
Foto's Spider

De auto stond in een soort showroomschuur van de (oud)eigenaar van de betreffende garage, hier stonden een 10 tal oude auto's en motoren.
Aangezien deze man niet heel veel tijd meer had om deze te restaureren had hij besloten om alle niet engelse auto's te verkopen, waaronder deze alfa.
De spider staat al een 6-8 jaar in deze schuur, waarbij de kap en bekleding wel aan vervanging toe is (kap gescheurd, leren bekleding uitgedroogd).
De auto heeft op dit moment nog een amerikaans kenteken, wat erop wijst dat deze in nederland nog niet gereden heeft.
Toen ze de auto kregen reed hij volgens hun goed.
Ik kreeg totaal niet het idee dat deze man niet te vertrouwen was, tevens is hij aangesloten bij de BOVAG, wat hopelijk ook wat voor hem pleit.
Probleem is natuurlijk dat deze auto al zeker 6 jaar stil staat, het lijkt mij niet handig om dan van de verkoper te verwachten dat ik hem wil zien lopen?
of kan dat gewoon na al die tijd ?
Of zal ik inderdaad eerst van alles moeten vervangen voordat ik dit probeer (olie, filters, bezine tank schoonmaken?) of moet ik ook alle rubber onderdelen gaan vervangen.
m.a.w. zal dit een gigantisch restauratieproject worden of ben ik met een soort grote beurt, de NL eisen voor de verlichting en een nieuwe kap klaar?
en is deze auto 1950,- waard.
Weer een behoorlijk aantal vragen, maar het zal zonde zijn deze auto te kopen en er dan achter te komen dat ik niet de middelen heb om deze terug op de weg te krijgen.
ZIjn hier trouwens nog werkplaats handleidingen van de kopen/downloaden ?
Alvast bedankt voor de hulp.
Ik ga in ieder geval over 2 weken weer kijken, dan zullen ze hem wat ruimer neerzetten zodat ik ook alle deuren kan openen.

Gebruikersavatar
edwinvanpoeijer
Advanced Member
Advanced Member
Berichten: 851
Lid geworden op: zo sep 11, 2005 14:03
Locatie: Zevenbergen
Contacteer: Website

RE: Spider 2a 81/ 22-09 bezichtiging bij groningen wie helpt

di sep 11, 2007 09:44

Zo op het eerste gezicht ziet de auto er redelijk uit, de kap is natuurlijk wel helemaal verrot.
Er zit wel roest aan de onderzijde van de buitendorpels en op de kriksteunen, kijk hier de volgende keer extra
goed naar want dat kan de voorbode zijn van meer narigheid.
Kijk ook even of het kapframe nog goed is, enkele onderdelen (voorste balk) zijn slecht/niet meer leverbaar.

Als de auto 6-8 jaar heeft stilgestaan moet er zeker een hele goede grote beurt gedaan worden, alle filters,verse
olie (eigenlijk eerst even goed doorspoelen). Verwacht een hoop uitgedroogde rubbers, vastzittende remmen en
koppelings en hoofdremcilinders die gaan vast zitten. Op zich allemaal zaken die goed te doen zijn maar wel tijd kosten.
Ik denk dus persoonlijk dat dit niet een auto is die je nu koopt en meteen lekker kunt gaan rijden, maar daar is de prijs ook naar.
Voor een spider in fatsoenlijke rijdbare staat betaal je denk ik toch wel snel bijna het dubbele.

Ikzelf heb een spider gekocht voor 3800 euro en inmiddels hetzelfde bedrag al bijna geinvesteerd in nieuwe onderdelen en
spuiten van de spider.
Nu : Alfasud Super 1.3 '79 Bianco Capodimonte
Nu : Giulietta 1.4TB Bianco
Vroeger: Mito, Giulia 1600 Super '67,Spider 2000 Veloce USA '81,156 SW 1.8TS,75 2.0 Twinspark ,146 1.4TS ,75 1.8 Indy ,46 1.6TS ,33 1.4 IE Imola

Gebruikersavatar
KAS
Guru Quintuplo
Guru Quintuplo
Berichten: 6020
Lid geworden op: ma dec 27, 2004 19:16
Locatie: Drenthe

RE: Spider 2a 81/ 22-09 bezichtiging bij groningen wie helpt

di sep 11, 2007 11:08

1950 euro voor een Spider is geen geld. Let wel, dan begint het pas. Dus hou er rekening mee dat er nog veel euro`s bij gaan komen voordat je hem klaar hebt. Ik heb zelf ooit een MGB uit Amerika gehad. De koets was 100 % roestvrij, wel dof maar de rest was niks meer. Rubbers, bekleding en de motor. Die liep wel maar ratelde en zoop olie. Dat wist ik maar ik ging voor de goede koets. Amerikanen hebben een hekel aan onderhoud. Ze doen er eigenlijk niks aan. Dat breekt zich later op. Ik heb er later een andere motor in gezet. In 1 dag ben je klaar dit in tegenstelling tot een carrosserie restauratie. Vandaar dat je hier rekening mee moet houden. Verder is een softtop kostbaar.
Alleen doen dus als je zeker weet dat de koets hard is. Het liefst nog in de eerste lak. Amerikanen plamuren alles vol. Zelfs met oude kranten. Neem dus een kenner mee. Soms is een aankoop van een duurdere auto toch goedkoper aan het eind. Amerikaanse Spiders zijn zowiezo goedkoper en minder gewild dan europese.

Afbeelding

P.s. Als ik deze plaatwerkrand zie dan vraag ik mij af wat die inkepingen zijn in de lak. Plamuur wat niet strak is? :?

Gebruikersavatar
Alessandro
Guru Quintuplo
Guru Quintuplo
Berichten: 9683
Lid geworden op: ma dec 27, 2004 00:11
Locatie: Ja :-)

RE: Spider 2a 81/ 22-09 bezichtiging bij groningen wie helpt

di sep 11, 2007 11:31

Je gaat nog een keer kijken, dat is goed, maar neem wel iemand met kijk op m.n. plaatwerk mee! dat is echt het belangrijkste.
ook handig om van te voren te weten: wat kost een nieuwe kap? Remrevisie? (wat kan/ wil je zelf?) Kosten op kenteken zetten?
calculeer ook nog eens 500 à 1000 euro extra in voor onvoorziene zaken! Let wel, hierbij ga ik ervanuit, dat je veel zelf kunt, anders kannen de kosten aardig snel oplopen!

Wordt niet verliefd! :wink:
Het moet wel een beetje lastig gaan, anders ben je veel te snel klaar!

Gebruikersavatar
KAS
Guru Quintuplo
Guru Quintuplo
Berichten: 6020
Lid geworden op: ma dec 27, 2004 19:16
Locatie: Drenthe

RE: Spider 2a 81/ 22-09 bezichtiging bij groningen wie helpt

di sep 11, 2007 12:07

Afbeelding

De auto is ooit eens gespoten. Let op de benzineslang, handremkabel :?: ( ben geen 105 kenner :wink: ) die groen is. Da`s spuitnevel. Wees alert.

Gebruikersavatar
edwinvanpoeijer
Advanced Member
Advanced Member
Berichten: 851
Lid geworden op: zo sep 11, 2005 14:03
Locatie: Zevenbergen
Contacteer: Website

RE: Spider 2a 81/ 22-09 bezichtiging bij groningen wie helpt

di sep 11, 2007 12:09

Idd, goede tip van Sander. Neem iemand mee die eens goed naar het plaatwerk kan kijken.
Technisch is veel te doen maar als de basis slecht is gaat het bakken met geld kosten en moet
je je afvragen of de auto het waard is.

En misschien nog wat verder kijken, ga ook eens kijken naar een spider die misschien dan wel iets
duurder is maar er beter uit ziet? Het is vaak goed om rond te kijken en niet de eerste de beste spider te kopen.

Het is in ieder geval goed dat je een 2e keer gaat kijken over een paar weken.

Een softtop kost je al snel 400-600 euro's zonder montage en die moet in ieder geval vervangen worden.

Het klinkt misschien niet allemaal even positief maar het zou zonde zijn wanneer je een Spider koopt en achteraf
er spijt van krijgt omdat er veel te veel werk aan is ;)
Nu : Alfasud Super 1.3 '79 Bianco Capodimonte
Nu : Giulietta 1.4TB Bianco
Vroeger: Mito, Giulia 1600 Super '67,Spider 2000 Veloce USA '81,156 SW 1.8TS,75 2.0 Twinspark ,146 1.4TS ,75 1.8 Indy ,46 1.6TS ,33 1.4 IE Imola

Gebruikersavatar
KAS
Guru Quintuplo
Guru Quintuplo
Berichten: 6020
Lid geworden op: ma dec 27, 2004 19:16
Locatie: Drenthe

Re: RE: Spider 2a 81/ 22-09 bezichtiging bij groningen wie h

di sep 11, 2007 12:12

Een softtop kost je al snel 400-600 euro's zonder montage en die moet in ieder geval vervangen worden.
Reken daar toch maar minstens 500 euro bij. Als het frame slecht is wordt het nog veel duurder.

dysan

RE: Spider 2a 81/ 22-09 bezichtiging bij groningen wie helpt

di sep 11, 2007 15:01

Dat zijn allemaal goed etips, Ik ben ook (zie topic titel) op zoek naar een spider kenner die mij wil vergezellen naar groningen.
Ik zal vanavond nog even thuis alles rustig doorlezen

Gebruikersavatar
164 Shark
Advanced Member
Advanced Member
Berichten: 547
Lid geworden op: ma dec 27, 2004 16:42
Locatie: IJmuiden
Contacteer: Website

RE: Spider 2a 81/ 22-09 bezichtiging bij groningen wie helpt

di sep 11, 2007 16:47

Doe eens een PB aan Dinkyboy ...................................


dat is een grunner en rijdt al jaaaaaaaaaaaaaren in een Spider Coda Tronca :lol: :lol: :lol:
Nu in bezit:
Spider Veloce ex-USA (carbs) (1978)

cmva
Advanced Member
Advanced Member
Berichten: 846
Lid geworden op: vr jan 13, 2006 17:53
Locatie: Westdorpe
Contacteer: Website

RE: Spider 2a 81/ 22-09 bezichtiging bij groningen wie helpt

di sep 11, 2007 18:31

Softtop bij CMVA 350 euro (nieuw)
CMVA

Terug naar “Aankoop adviezen en aandachtspunten”