Gebruikersavatar
Ron GS
Full Member
Full Member
Berichten: 444
Lid geworden op: ma sep 17, 2007 14:23

zoektocht Alfa

zo okt 21, 2007 11:38

Hallo, sinds augustus 2007 ben ik eindelijk in het bezit van een totaal gerestaureerde 2-liter Giulia die uitstekend bevalt. Voor dagelijks gebruik heb ik een Honda Civic sedan. (jawel zo'n ding waarin je nog niet begraven wilt worden) Ik heb de Honda aangeschaft om een aantal jaar "goedkoop" te kunnen rijden en dat is gelukt, drie jaar lang behalve APK en grote beurt geen kosten gehad. Derhalve is de Giulia twee keer zo duur geworden en echt helemaal naar mijn zin. Nu ben ik kortgeleden weer eens van werklocatie gewisseld en het ziet er naar uit dat ik de komende jaren met het openbaar vervoer ga reizen. Dus in de garage een Giulia voor de garage een Honda :? Daar moet iets aan gebeuren Ik denk zelf aan een Alfa 75 maar wil me eerst eens goed voor laten lichten. Het namelijk de bedoeling dat ie na een week stilstand in de regen, wind, hagel en af en toe vorst (gewoon Nederlands weer dus) start en goed rijdt. De 75 heeft nog achterwielaandrijving in tegenstelling tot de nieuwere typen. Wat denken jullie zou het wat zijn zo'n 75 ? (er staat op het forum een mooie zilvergrijze 75 turbo te koop waarvan de carrosserie is overgespoten en ik ga ervan uit dat er dus ook serieus aandacht aan de zwakke roestpunten is besteed, maar is zo'n auto geschikt om buiten te zetten in weer en wind ?)


gr Ron
Laatst gewijzigd door Ron GS op zo nov 18, 2007 15:12, 1 keer totaal gewijzigd.

Gebruikersavatar
ALFAHEIDA
Advanced Member
Advanced Member
Berichten: 916
Lid geworden op: ma jan 30, 2006 21:23
Locatie: Sint Annaparochie
Contacteer: Website

RE: Voorbereiding zoektocht Alfa

zo okt 21, 2007 15:42

Simpel: NEE! ( Als je tenminste in hart en nieren Alfist bent).
Het regenwater blijft nl. op bepaalde plaatsen plekken liggen bijv, bij de achterdeur onderin bij de wielkast is zo'n plek.
Zonde om hem dan op te laten vreten door het weer. Of je moet er een hoes voor aanschaffen.
Mijn mening :wink:

Gr. Erwin
-159 1750 Tbi SW Ti
-164 Aut. 3.0 12v

Gebruikersavatar
ALFAST
Member
Member
Berichten: 170
Lid geworden op: za aug 20, 2005 20:57
Locatie: 't Harde

Re: RE: Voorbereiding zoektocht Alfa

zo okt 21, 2007 16:27

[quote="ALFAHEIDA"]Simpel: NEE! ( Als je tenminste in hart en nieren Alfist bent).


Als je in hart en nieren Alfist bent en in een wat ouder type Alfa wilt rijden, tja dan is een 75 best wel een optie hoor.
Een 75 is doorgaans nog niet echt vreselijk kostbaar (trap nu natuurlijk veel 75 liefhebbers op de tenen), ik bedoel dus
er zijn nog voldoende 75's te vinden die niet gerestaureerd zijn of in topstaat verkeren. Zo'n auto kun je als Alfist best dagelijks gaan rijden.
Hoes is idd wel handig als de auto toevallig droog wordt geparkeerd, dan hoes erover.
's winters in de pekel gaat ie natuurlijk wel een stapje harder van je af.
Maar ja, het is dus mogelijk om voor plm. 4000 eurie ongeveer een jaar of 4 in een ouder type Alfa te rijden en als je veel km's maakt op GAS!
Afbeelding

Gebruikersavatar
frankalfa
Guru Quintuplo
Guru Quintuplo
Berichten: 8026
Lid geworden op: ma dec 27, 2004 20:34
Locatie: Koewacht (of all places!)

RE: Voorbereiding zoektocht Alfa

zo okt 21, 2007 17:04

Een 75 voor dagelijks is een goed plan hoor. Hoewel ik zelf mn betere 75s ook liever niet aan winterperikelen bloot wens te stellen is het wel fun om er een te rijden s winters. Vergeleken met de huidige auto's is t uiteraard allemaal wat spartaanser en soberder uitgevoerd, maar dat heeft ook weer zn charme toch?
Als je een aardig hard exemplaar op de kop kunt tikken (italie of Zwitserland import bv) en die laat 'anti roestbehandelen' kun je er mi een paar jaar tegen. Mn de 75 2.0 twin spark is een mooi compromis tussen economie en driveability (1:10 zonder moeite haalbaar).
Mocht t allemaal wat groter mogen overweeeg dan eens een 164. Rijdt mi een stuk luxer en moderner dan een 75 of 90. Ook hier is de twin spark een goede keuze en bijkomend voordeel; ze geven ze bijna weg...
Ennieweej alles beter dan een Honda! :lol:

Grtz,fRank
Poetsen is voor mensen met patina-angst...

Gebruikersavatar
Ron GS
Full Member
Full Member
Berichten: 444
Lid geworden op: ma sep 17, 2007 14:23

RE: Voorbereiding zoektocht Alfa

zo okt 21, 2007 17:32

Bedankt voor de reacties, het verbruik is voor mij niet zo relevant, ik zal max 4 a 5000 kilometer per jaar rijden. Nou knapt geen enkele auto op van stilstaan buiten in weer en wind, maar ik vroeg me af of een goede anti roestbehandeling afdoende zou zijn voor de roestduivel. Technisch knapt ie er ook niet van op maar bij mijn eerdere 33's deed contactspray wonderen.


gr Ron

Gebruikersavatar
frankalfa
Guru Quintuplo
Guru Quintuplo
Berichten: 8026
Lid geworden op: ma dec 27, 2004 20:34
Locatie: Koewacht (of all places!)

RE: Voorbereiding zoektocht Alfa

zo okt 21, 2007 18:10

Als t een v6 mag zijn:Toppert... 8)
Grtz,fRank
Poetsen is voor mensen met patina-angst...

Gebruikersavatar
berlinista
Guru Duplice
Guru Duplice
Berichten: 2815
Lid geworden op: ma dec 27, 2004 12:57
Locatie: Utreg city
Contacteer: Website

RE: Voorbereiding zoektocht Alfa

zo okt 21, 2007 18:58

164 doen..... of leuke 155.
Political correctness is a doctrine fostered by the delusional, illogical, liberal minority, and rabidly
promoted by an unscrupulous mainstream media, wich holds forth the proposition that it is entirely
possible to pick up a turd by the clean end

Gebruikersavatar
Alessandro
Guru Quintuplo
Guru Quintuplo
Berichten: 9683
Lid geworden op: ma dec 27, 2004 00:11
Locatie: Ja :-)

RE: Voorbereiding zoektocht Alfa

zo okt 21, 2007 23:08

Mijn 75 staat ook al weer heel wat jaartjes in weer en wind. (gaat binnen kort verandering in komen) En dat doorstaat ie toch echt prima!
Ik heb in al die 8 jaar dat ik 'm heb echt serieus geen achteruitgang (op een enkel deukje na :evil: ) kunnen ontdekken tot nog toe.
Ik ken ook 75's die jaarlijks zienderogen achteruit gaan...... :cry: .........mijn conclusie: Als je een echt harde weet te bemachtigen, doen! :thumbs:
Een exemplaat wat nu redelijk is, is over slechts enkele jaren slecht. :shock: :(
Het moet wel een beetje lastig gaan, anders ben je veel te snel klaar!

Gebruikersavatar
Jens Hoorn
Guru Duplice
Guru Duplice
Berichten: 2305
Lid geworden op: ma jun 04, 2007 17:43
Locatie: Wanneperveen

Re: RE: Voorbereiding zoektocht Alfa

ma okt 22, 2007 12:14

Een exemplaat wat nu redelijk is, is over slechts enkele jaren slecht. :shock: :(
Onze taak (als Alfisti) om dat zoveel mogelijk te voorkomen, lijkt me
''Drive tastefully''

Gebruikersavatar
Alessandro
Guru Quintuplo
Guru Quintuplo
Berichten: 9683
Lid geworden op: ma dec 27, 2004 00:11
Locatie: Ja :-)

Re: RE: Voorbereiding zoektocht Alfa

ma okt 22, 2007 17:52

Een exemplaat wat nu redelijk is, is over slechts enkele jaren slecht. :shock: :(
Onze taak (als Alfisti) om dat zoveel mogelijk te voorkomen, lijkt me
Mee eens. Ik draag dan ook mijn steendje bij, dat kun je eind dit jaar weer zien bij projecten..........
Maar het gaat meer om Ron te vertellen wat ik denk, dat verstandig is in zijn geval (weinig rijden, veel buiten staan)=> koop een harde auto!
Het moet wel een beetje lastig gaan, anders ben je veel te snel klaar!

Gebruikersavatar
Alfistzmeer
Advanced Member
Advanced Member
Berichten: 689
Lid geworden op: za aug 18, 2007 17:51
Locatie: Zoetermeer
Contacteer: Website

RE: Voorbereiding zoektocht Alfa

ma okt 22, 2007 19:31

ik zou in zo'n geval eerlijk gezegd voor minder problemen kiezen en misschien ook wel meer comfort; 164 2.0!
zéér betaalbaar, minder onderhevig aan roest en de 2.0 8v is ijzersterk!
Het begon allemaal met de 33..

AR 33 1.7 IE (R.I.P)
AR 164 2.0 TS Super
AR 156 2.0 TS
AR 156 2.0 TS
AR Giulia 2.2

Nu: AR GT 2.0 JTS Distinctive
Lease: AR Stelvio Veloce
Project: 33 1.7 16V QV S

Gebruikersavatar
ALFAHEIDA
Advanced Member
Advanced Member
Berichten: 916
Lid geworden op: ma jan 30, 2006 21:23
Locatie: Sint Annaparochie
Contacteer: Website

RE: Voorbereiding zoektocht Alfa

ma okt 22, 2007 19:49

Yep, en die zijn er nog genoeg, veel voor weinig. :idea:
-159 1750 Tbi SW Ti
-164 Aut. 3.0 12v

Gebruikersavatar
berlinista
Guru Duplice
Guru Duplice
Berichten: 2815
Lid geworden op: ma dec 27, 2004 12:57
Locatie: Utreg city
Contacteer: Website

RE: Voorbereiding zoektocht Alfa

ma okt 22, 2007 19:54

idd, en zoek een late 164 Super, maximaal luxe rijden voor een appel en een ei.

Of die 155V6 widebody bij te koop. Vet ding!
Political correctness is a doctrine fostered by the delusional, illogical, liberal minority, and rabidly
promoted by an unscrupulous mainstream media, wich holds forth the proposition that it is entirely
possible to pick up a turd by the clean end

Gebruikersavatar
Marley164
Guru Triplo
Guru Triplo
Berichten: 3649
Lid geworden op: do feb 10, 2005 12:35
Locatie: Enschede

Re: RE: Voorbereiding zoektocht Alfa

ma okt 22, 2007 21:09

ik zou in zo'n geval eerlijk gezegd voor minder problemen kiezen en misschien ook wel meer comfort; 164 2.0!
zéér betaalbaar, minder onderhevig aan roest en de 2.0 8v is ijzersterk!

AMEN 8)
Na: 2 x Alfa 33 , 1 x Alfa 75 , 1 x Alfa 155 , 1 x Alfetta QO , 1 x Alfa 156 en 18 x een Alfa 164... #-o
Nu: Even Alfa loos...

Gebruikersavatar
Ron GS
Full Member
Full Member
Berichten: 444
Lid geworden op: ma sep 17, 2007 14:23

RE: Voorbereiding zoektocht Alfa

wo okt 24, 2007 18:02

Tja, maar................................................... ik vind de 75 mooier dan de 164 (niet dat die lelijk is, maar m.i. minder mooi dan de 75) Ik heb een PB'tje gestuurd ivm de 75 Turbo die te koop wordt aangeboden. Ik heb echter de tijd dus ik kan op mijn gemak naar die speld pin de hooiberg zoeken. Mbt de techniek kan ik nog wel uit de voeten maar plaatwerken is niets voor mij.

Terug naar “Aankoop adviezen en aandachtspunten”