Pagina 1 van 1
zoektocht
Geplaatst: wo okt 24, 2007 16:19
door ffiorano
ik ben van plan om een alfa gt junior bouwjaar 1973 aan te schaffen. Ik heb echter nog een aantal vragen waaronder hoeveel het kost om de wagen te onderhouden meerbepaald de gangbare kostprijs van het laten regelen van de kleppen. Wat dient er verder te gebeuren bij een onderhoud en wat kost dit gemiddeld en met welke frequentie ( aantal km ) dient dit te gebeuren. Is er ook iemand die adressen kent van betrouwbare garages die instaan voor het onderhoud van een alfa. ik ben woonachtig in West-Vlaanderen.
RE: zoektocht
Geplaatst: wo okt 24, 2007 19:32
door ciclista
Onderhoud is juist bij dit soort auto's de grote onvoorspelbare factor. Daar kun je geen betrouwbare waardes aan hangen, het ene jaar is het niks, het andere jaar een paar duizend euro. Gemiddeld over de afgelopen 5 jaar schat ik dat ik een 1000 euro per jaar heb uitgegeven aan onderhoud en revisies, bij een gebruik van 3000 km per jaar. Heel eerlijk gezegd moet je je een beetje rijk voelen met zo'n auto en je de kosten kunnen permitteren zonder direct een benauwd gevoel te krijgen.
De vlamingen moeten zich maar eens melden hier voor een adres in West-Vlaanderen, mij zo niet bekend.
RE: zoektocht
Geplaatst: zo okt 28, 2007 10:40
door alfetta1800
'Giorno,
ben ook afkomstig uit West-Vlaanderen (nu wel even woonachtig in China) maar ik ga al jaren naar Garage Boxy in De Pinte (Oost-Vlaanderen, vlakbij Gent).
Bent er even welkom met een (Giulia) GT als met een 159...
Ikzelf rij dagelijks (als ik in Belgie ben, natuurlijk) met een Alfetta (1984) en heb ook een Giulia (1973). Laat ze allebei daar onderhouden.
Leuke garage, goed personeel in de werkplaats en met het Alfa-hart op de juiste plaats. Enfin, dat zijn mijn bevindingen natuurlijk.
In West-Vlaanderen zelf zou ik het eerlijk gezegd niet kunnen zeggen (garage Godderis in Brugge, misschien?).
Groeten vanuit Jiangyin, China.
Peter.
RE: zoektocht
Geplaatst: vr dec 14, 2007 11:47
door Mini
Tsja,.... ik ben het wel eens met de vorige posters. Ikzelf rij in een GT Junior 1975 en dat geeft me een rijk gevoel (en veel jaloerse blikken onderweg).
De kosten die je aan de auto hebt hangen helemaal af van de staat van de auto bij aanschaf. Koop je een sleutel exemplaar dan weet je dat je in de buidel moet tasten. Koop je een net en goed exemplaar dan mag je verwachten geen gekke dingen tegen te komen. Maar laten we eerlijk blijven, het zijn "oude" auto's en er kan dus wat kapot gaan. ook bij een exemplaar wat de nodige euro's heeft gekost. Zo trok ik van de week mijn motorkap openingskabel kapot. Kost niks maar is wel ff een werkje. Kan gebeuren..... Daarna begaf de benzinepomp het. Ook dat kan gebeuren bij een auto van meer dan 30 jaar oud.
Maar ik denk dat je je wel moet beseffen dat je een oldtimer koopt en dat die nou eenmaal duurder in onderhoud zijn dan een modern Japans koekblik. Ik vind persoonlijk dat de onderdelen heel erg meevallen in prijs en dat als je zelf sleutelt het dus best te doen is. Maar als je voor iedere klus naar de garage moet dan zal je zien dat vaak het arbeidsloon meer kost dan het te vervangen onderdeeltje zelf.
En ga je de auto weing gebruiken? Of wordt het een daily driver? En staat hij binnen of buiten? Allemaal factoren die van invloed zijn op de kosten.
Ik wens je alle wijsheid!
RE: zoektocht
Geplaatst: vr dec 14, 2007 11:51
door Michel
En een niet te onderschatten factor is: weet je zelf iets van auto's af ?