Pagina 1 van 1

kwaaltjes? slechte motoren? 146 2.0 16 ti

Geplaatst: wo nov 07, 2007 19:03
door italianivan
Ik ben van plan een 146 2.0 ti te kopen maar wil toch eerst zeker zijn ofer problemen zijn zoals gevoelige motoren? gaan ze snel kapot door middel van niet goed warm rijden?
iemand met ervaring met die auto graag tips:D

RE: kwaaltjes? slechte motoren? 146 2.0 16 ti

Geplaatst: wo nov 07, 2007 19:40
door yuri 75 V6
Over de TS 16v zijn al pagina's volgeschreven. Long story short: zeker om de 60.000 km de distributie laten doen, met alles erop en eraan, door iemand die weet wat hij doet. Geen verhalen geloven, maar gestempelde boekjes en facturen. Let op dieselgeluiden bij stationair toerental, duidt op versleten nokkenasversteller. Olieniveau schijnt ook kritisch te zijn: zo veel mogelijk op max houden. De echte kenners zullen zich wel melden om mij nu terecht te wijzen :wink:

Re: RE: kwaaltjes? slechte motoren? 146 2.0 16 ti

Geplaatst: wo nov 07, 2007 19:46
door Aernoudt
.... De echte kenners zullen zich wel melden om mij nu terecht te wijzen :wink:
Dit klopt wel zo'n beetje ;)
(alhoewel met koude motor iets diesel geluid niet zo'n punt is. Als het blijft, ook met warme motor, dan is het tijd voor aktie)

RE: kwaaltjes? slechte motoren? 146 2.0 16 ti

Geplaatst: wo nov 07, 2007 20:02
door italianivan
aha dank voor adviezen, Ik vervang zelf de distributie riemen hou wel van een uitdaging , ben automonteur dus ben niet bang om iets te slopen, ( hoef je trouwes geen monteur voor te zijn :lol: ) Maar goed dat van die diesel geluid daar zal ik zeker naar luisteren , is het niet dat er ook speciale olie in moet en er ook altijd dezelfde olie in moet hebben gezeten?

RE: kwaaltjes? slechte motoren? 146 2.0 16 ti

Geplaatst: wo nov 07, 2007 22:14
door WhizzMan
Distributie vervangen alleen doen als je weet waar je mee bezig bent: Calipers gebruiken voor nokkenassen, niet klooien met andere zooi. Gebruik een meetklok voor BDP, niet rommelen met merktekens. Haal de nokkenassen er uit en controleer alle klepstoters op (langzaam) lekken. Controleer de nokkenasversteller in de bankschroef op axiale speling, als je ook maar iets voelt gelijk vervangen, revisiekitje fikst aleen oliekering maar niet de mechanische speling. Vervang behalve de riemen (distri en balansas) ook alle looprollen en spanners. Vervang ook de multiriem. Bougies alleen platinum (orginele zijn dus platinum) gebruiken. Olie goede 10W40 of 10W60 in doen. Let ontzettend op speling op drijfstanglagers, dit is een berucht punt en je krukas is meestal ook rot als je het met ratelen merkt.Voor de nokkenasversteller moet je zelf speciaalgereedschapje maken of orgineel alfa kopen. Zet de boel *zorgvuldig* op tijd, daar zijn die calipers en die klok voor. 60.000 is fabrieksopgave, zelfs dat halen er nog relatief veel mensen niet, ik ga de mijne fijn na 40.000 al weer laten vervangen.

Re: RE: kwaaltjes? slechte motoren? 146 2.0 16 ti

Geplaatst: wo nov 14, 2007 17:39
door Alessandro
Distributie vervangen alleen doen als je weet waar je mee bezig bent:
Als je dat echt doet, dan kan je onderstaande achterwege laten. #-o (We hebben deze discussie al eerder gehad en ik blijf gezond eigenwijs. :wink: )
Calipers gebruiken voor nokkenassen, niet klooien met andere zooi. Gebruik een meetklok voor BDP, niet rommelen met merktekens.
En onderstaande is natuurlijk niet noodzakelijk. Hoor je ook na na de eerste (koude) start een ritmisch getik -jij als monteur, weet wel hoe dat klinkt- dan zijn de klepstoters dus lek.
Haal de nokkenassen er uit en controleer alle klepstoters op (langzaam) lekken.
Tja, als je een echt dieselend geluid hoort, wat ook na de start blijft, dan weet je onderstaande eigenlijk ook: :wink:
Controleer de nokkenasversteller in de bankschroef op axiale speling, als je ook maar iets voelt gelijk vervangen, revisiekitje fikst aleen oliekering maar niet de mechanische speling.
Vanaf hier ben ik het wel weer eens:
Vervang behalve de riemen (distri en balansas) ook alle looprollen en spanners. Vervang ook de multiriem. Bougies alleen platinum (orginele zijn dus platinum) gebruiken. Olie goede 10W40 of 10W60 in doen. Let ontzettend op speling op drijfstanglagers, dit is een berucht punt en je krukas is meestal ook rot als je het met ratelen merkt.Voor de nokkenasversteller moet je zelf speciaalgereedschapje maken of orgineel alfa kopen. Zet de boel *zorgvuldig* op tijd, daar zijn die calipers en die klok voor. 60.000 is fabrieksopgave, zelfs dat halen er nog relatief veel mensen niet, ik ga de mijne fijn na 40.000 al weer laten vervangen.
En meer zeg ik niet over TS 16V motoren. :-#

RE: kwaaltjes? slechte motoren? 146 2.0 16 ti

Geplaatst: wo nov 14, 2007 18:55
door ErwinV6
Olieniveau in de gaten houden is zeeeer belangrijk, echter weet je natuurlijk niet of de vorige eigenaar dit ook gedaan heeft.
Doodsoorzaak nr.1 bij 16v motoren (ook overige trouwens) :wink:

Re: RE: kwaaltjes? slechte motoren? 146 2.0 16 ti

Geplaatst: wo nov 14, 2007 19:49
door WhizzMan
Distributie vervangen alleen doen als je weet waar je mee bezig bent:
Als je dat echt doet, dan kan je onderstaande achterwege laten. #-o (We hebben deze discussie al eerder gehad en ik blijf gezond eigenwijs. :wink: )
Calipers gebruiken voor nokkenassen, niet klooien met andere zooi. Gebruik een meetklok voor BDP, niet rommelen met merktekens.
En onderstaande is natuurlijk niet noodzakelijk. Hoor je ook na na de eerste (koude) start een ritmisch getik -jij als monteur, weet wel hoe dat klinkt- dan zijn de klepstoters dus lek.
Haal de nokkenassen er uit en controleer alle klepstoters op (langzaam) lekken.
Tja, als je een echt dieselend geluid hoort, wat ook na de start blijft, dan weet je onderstaande eigenlijk ook: :wink:
Controleer de nokkenasversteller in de bankschroef op axiale speling, als je ook maar iets voelt gelijk vervangen, revisiekitje fikst aleen oliekering maar niet de mechanische speling.
Vanaf hier ben ik het wel weer eens:
Vervang behalve de riemen (distri en balansas) ook alle looprollen en spanners. Vervang ook de multiriem. Bougies alleen platinum (orginele zijn dus platinum) gebruiken. Olie goede 10W40 of 10W60 in doen. Let ontzettend op speling op drijfstanglagers, dit is een berucht punt en je krukas is meestal ook rot als je het met ratelen merkt.Voor de nokkenasversteller moet je zelf speciaalgereedschapje maken of orgineel alfa kopen. Zet de boel *zorgvuldig* op tijd, daar zijn die calipers en die klok voor. 60.000 is fabrieksopgave, zelfs dat halen er nog relatief veel mensen niet, ik ga de mijne fijn na 40.000 al weer laten vervangen.
En meer zeg ik niet over TS 16V motoren. :-#
Alessandro, hoe wil jij de nokkenasversteller vervangen zonder calipers, merktekens zetten op de nokkenas zelf? Verder lijkt het me stom om als je alleen nog maar even je uitlaatnokkenas los hoeft te halen niet gelijk je klepbekers te controleren. Je inlaatnokkenas heb je toch al los om je nokkenasversteller te controleren. De kans dat je 10.000 km of zo later alsnog zoveel slijtage hebt dat je (veel te vroeg) de boel weer uit elkaar moet gaan halen om die klepbekers te vervangen is daar net even te groot voor naar mijn mening. Paar lagerkapjes er af, klepbekers controleren en de boel weer terug. Zeker als het je eigen tijd is is dat uurtje extra werk een goede investering, bij motoren die meer dan een ton hebben gelopen is het niet ongewoon dat die bekers gaan lekken dus een preventieve controle als de boel toch al bijna zo ver uit elkaar ligt is aan te raden naar mijn mening. Jou symptomen zijn leuk om te weten wat er mis is als je eenmaal kabaal hebt van onder de motorkap, maar als je preventief onderhoud wilt plegen zodat je de 40.000-60.000 kilometer na je distributiewissel ook probleemloos wilt rijden zijn de dingen die ik aanraad echt niet overbodig.

RE: kwaaltjes? slechte motoren? 146 2.0 16 ti

Geplaatst: wo nov 14, 2007 20:38
door Alessandro
@ WhizzMan: je hebt helemaal gelijk, als je idd al zover bent. :thumbs:
Maar voor sec de distributie te vervangen, haal ik geen kleppendeksel los. :wink:

RE: kwaaltjes? slechte motoren? 146 2.0 16 ti

Geplaatst: za dec 15, 2007 09:44
door Tymen QV
Hallo

Ik heb hier een paar korte antwoordjes,

1. Olie pijl regelmatig controleren, en bij een 2.0 moet je nog wel eens wat bijvullen (bij welke auto niet)
2. Tandriem + Balansriem+ Versteller + Waterpomp + Spanrol om de 3jaar of 60.000 km vervangen.
3. Goed warm rijden. Niet al na 2 km het pedaal de bodem laten aanraken. ( terwijl kvs temp meter al 80 graden aan geeft, olie is dan nog wel koud)
4. Regelmatig onderhoud laten uitvoeren bij de Dealer of Specialist, gaat ie het langste mee.

Nou zijn er denk ik vast mensen die zeggen bij puntje 2 hoef je dit niet allemaal te vervangen, ik doe het namelijk altijd wel
hou niet van half werk ! :lol:

Veel succes met je zoektocht, mocht het niet lukken dan heb ik nog een gezonde 2.0 twinspark met omhulsel in de aanbieding :wink:

Mvg

Tymen QV 8)