Gebruikersavatar
Roebar
Guru
Guru
Berichten: 1329
Lid geworden op: ma dec 27, 2004 19:06

166................ 2,5 of 3.0

wo mar 26, 2008 19:26

op zoek naar een 166.............word een v6 mijn eerste v6 ooit maar welke is nou beter......de 3.0 (mijn voorkeur) of de 2.5..........
Spider 1.8 TS
Als je de weg kwijt bent...kom je nog eens ergens..

Gebruikersavatar
frankalfa
Guru Quintuplo
Guru Quintuplo
Berichten: 8026
Lid geworden op: ma dec 27, 2004 20:34
Locatie: Koewacht (of all places!)

RE: 166................ 2,5 of 3.0

wo mar 26, 2008 22:01

My 2 cents; een 3liter, tenminste als je niet echt op t verbruik hoeft te letten.Hoewel een 2.5 sporttronic lust ook een aardig slokje....
Drie liter met de bak van een 2.5 is ook leuk, zeker in een 156 koets. :wink:
Grtz,fRank
Poetsen is voor mensen met patina-angst...

Gebruikersavatar
Marley164
Guru Triplo
Guru Triplo
Berichten: 3649
Lid geworden op: do feb 10, 2005 12:35
Locatie: Enschede

RE: 166................ 2,5 of 3.0

zo mar 30, 2008 11:39

zeker de 3 liter , met de 2.5 blijf je altijd het gevoel hebben... (Had ik nu toch maar......) ;)

het verschil in verbruik is minimaal , sterker nog , ik denk dat de 2.5 meer zal verbruiken bij een stevige rijstijl gezien die meer moeite moet doen om de nogal zware 166 v/d plek te laten komen.

Goede maat van me heeft ook ff met die vraag rondgelopen , maar na een proefrit in beide modellen toch voor de 3.0 gekozen.
Na: 2 x Alfa 33 , 1 x Alfa 75 , 1 x Alfa 155 , 1 x Alfetta QO , 1 x Alfa 156 en 18 x een Alfa 164... #-o
Nu: Even Alfa loos...

Gebruikersavatar
vV
Guru Quintuplo
Guru Quintuplo
Berichten: 5588
Lid geworden op: ma dec 27, 2004 10:27
Locatie: Overasselt

RE: 166................ 2,5 of 3.0

zo mar 30, 2008 12:30

met de 2.5 blijf je altijd het gevoel hebben... (Had ik nu toch maar......)
nu ja, inmiddels 20.000km ermee achter de kiezen, en dat gevoel hebben wij dus nog geen moment gehad. Verbruik verschil kan ik niet over oordelen, maar ondanks de zwaardere auto en de niet kinderachtige rijstijl verbruikt hij minder dan de 3.0 164 die we ervoor hadden. Lange afstand autobaan naar zuid duitsland bv loopt ie 1:10 gemiddeld. Enige is: altijd met handbak. Ooit in een 3.0 sportronic gereden, en dat werkt dus niet met de 2,5, het koppel komt er bij iets hoger toeren pas echt in, niet een motor lijkt mij die daarmee goed combineert. Maar met de 6 bak is de 2.5 al een topauto. naar mijn mening en ervaring na 2.5. Maar om jezelf niet voor de gek te houden: rijd in beiden inderdaad, de keuze moet je wel zelf maken tenslotte.

Enige wat mij tegenvalt is de vaatdoek-wielophanging. Komen zwaardere achterveren onder (zullen wel hulpveren worden) en gele koni. Want de oudere modellen in ieder geval (tot facelift) is de standaardopzet slap.
gehad o.a.: GT junior 1600, Alfetta GTV 2000, ALfa Sei 2,5i, Maserati 425, spider 1979, spider 1980,Thema 8.32, GTV2000, Alfetta GTV racer,159 2.4 SW Ti Q4 Bianco. Nu Jeep Grand Cherokee 3.0D, GT junior racer met TS, GTam in opbouw.

Gebruikersavatar
LENZ
Guru
Guru
Berichten: 1412
Lid geworden op: ma dec 27, 2004 17:42
Locatie: voorburg
Contacteer: Website

RE: 166................ 2,5 of 3.0

zo mar 30, 2008 12:37

2.5 met 6 bak is best lekker hoor, 5 bak of automaat is wat tam.
Facelift 166 heeft prettigere dempers en/of veren, slaan ook niet meer zo door en flink sportiever zonder comfortverlies
www.lenjansen.nl

67 gt 1300 junior,82 sud ti qv 1.7,91 33 16v carb,96 155 2.0 Twin Spark 16v,00 147 selespeed,
01 156 2.5 V6 24V Sportwagon,03 147 Gta,04 gt 3.2,06 147 2.0 Twin Spark 16v,12 giulietta qv

Gebruikersavatar
Romeo
Full Member
Full Member
Berichten: 432
Lid geworden op: do jan 06, 2005 13:58
Locatie: Arnhem

RE: 166................ 2,5 of 3.0

zo mar 30, 2008 17:00

Ligt er aan wat je gewend bent. Vanuit een 164 3.0 12v was het geen slechte overstap naar een 166 2.5.

Een 166 is een lange-afstands-auto. De kortere bak van een 2.5 past daar slechter bij dan de originele 3-liter bak.
Een Ducati op een aanhanger, is dat het paard achter de wagen spannen?
SCARB-lid
Alfa 156 GTA SW '02
Lancia Astura PF '39
BMW i3s
Ducati 888 SP5

cmva
Advanced Member
Advanced Member
Berichten: 846
Lid geworden op: vr jan 13, 2006 17:53
Locatie: Westdorpe
Contacteer: Website

Re: RE: 166................ 2,5 of 3.0

zo mar 30, 2008 20:07

Ligt er aan wat je gewend bent. Vanuit een 164 3.0 12v was het geen slechte overstap naar een 166 2.5.

Een 166 is een lange-afstands-auto. De kortere bak van een 2.5 past daar slechter bij dan de originele 3-liter bak.
Misschien heb je een hele snelle 2.5 getroffen, of een hele trage 164 gehad.Vindt een 2.5 geen worst van tafel trekken, (en heb er al een paar gereden :D )

Ed

Gebruikersavatar
vV
Guru Quintuplo
Guru Quintuplo
Berichten: 5588
Lid geworden op: ma dec 27, 2004 10:27
Locatie: Overasselt

RE: 166................ 2,5 of 3.0

zo mar 30, 2008 20:24

nu ja, de 164 was zeker niet traag, de 166 2.5 vind ik wel sneller (was een 164 super 12v) In jouw geval ligt het dan misschien toch aan het formaat worst??

Voor mij is een 2.5 in ieder geval genoeg. (had voor het trekwerk wel wat meer koppel onderin mogen hebben, ok). Zal wanneer aan de orde eens kijken of er wellicht andere aanzuigbuizen op zitten...Misschien gechipt al?? denk het niet overigens, hoewel hij wel van een alfa liefhebber vandaan kwam.. (niet iedereen zet ventieldopjes met embleem erop..)
gehad o.a.: GT junior 1600, Alfetta GTV 2000, ALfa Sei 2,5i, Maserati 425, spider 1979, spider 1980,Thema 8.32, GTV2000, Alfetta GTV racer,159 2.4 SW Ti Q4 Bianco. Nu Jeep Grand Cherokee 3.0D, GT junior racer met TS, GTam in opbouw.

Gebruikersavatar
esvida
Advanced Member
Advanced Member
Berichten: 720
Lid geworden op: za mar 19, 2005 23:36

RE: 166................ 2,5 of 3.0

zo apr 13, 2008 21:38

2,5 met sporttronic trekt echt geen worst van de tafel heb het zelf ervaren heb nu de motor vervangen door een motor van een 164 30 24v en de aanzuigbuizen van de 166 25 [zijn dikker als van de 164 30 gek he] maar nou verslind ie de worst zet hem in de sportstand gas erop rook op de banden zoals het hoort en verder nog niks gechipt.
alfas in het verleden passen niet hieronder.

Hermano73

RE: 166................ 2,5 of 3.0

ma apr 14, 2008 17:19

Ik heb ervaring met de 3.0 met 6-bak. :D :D :D
Een werkelijk geweld(ad)ige combinatie en een fantastische Alfa. :thumbs:
Wel erg comfortabel maar desondanks een uitstekende wegligging.

Ik kon het niet over mijn hart verkrijgen een 2.5 te kopen indertijd, ondanks dat het een prima combinatie zal zijn.
IKZELF zou altijd het gevoel houden, had ik maar... :oops: :oops:

Met name in de gebruikte markt is het prijsverschil te verwaarlozen.

Qua verbruik is mijn ervaring niet echt maatgevend, het geluid van de V6 was simpelweg te mooi om niet flink :twisted: gas te geven.
Hou rekening met een gemiddelde 1 op 9.
Sporttronic schijnt stevig dorstiger te zijn met zo'n zware rechtervoet. :wink: :wink:

Gebruikersavatar
m.brandon
Advanced Member
Advanced Member
Berichten: 681
Lid geworden op: vr jan 14, 2005 20:32
Locatie: Amsterdam

RE: 166................ 2,5 of 3.0

zo mei 04, 2008 20:06

Heb ervaring (geen hele lange stukken) in zowel de 2.5 met 6 bak als de 3.0 met 6 bak en je merkt wel degelijk verschil. De 2.5 is echter in mijn optiek net zo soepel en mooi lopend als de 3.0 en dus voor in ons kleine kikkerlandje prima geschikt,m ook wanneer je een stevige rijstijl hebt. Heb je vaker de ruimte en hou je van zo nu en dan echt gasgeven, dan moet je een 3.0 hebben.

Ervaring met een caravan of aanhanger heb ik niet, wel weet ik dat een 2.5 akelig veel moeite heeft om een andere auto te slepen. Daar komt de pk&nm - gewicht verhouding toch op de proppen. Ik ga er vanuit dat de 3.0 het hier beter doet, maar dit heb ik niet zelf getest.
Nu: Koos Alfaloos

Gehad:
OMGWTF
Giulia 1300 Super met Arese 1750 blok en sper-dif
Giulia 1300 Super
156 2.4 JTD squadra tuning
GTV 2.0 V6 TB
156 1.9 JTD squadra tuning
145 1.7 16V

Hermano73

RE: 166................ 2,5 of 3.0

di mei 06, 2008 12:33

Ervaring met de 3.0 als trekauto is ook uitstekend, ik wil zelf geen caravan maar ga altijd met de vâhwaguh ( :shock: )weg.
Loopt heerlijk 150 in de 6e versnelling in Frankrijk.
Af en toe even van het gas als de rest in de bergen niet harder kan of als je moet tanken.

Ben je er overigens al een beetje uit?!

Gebruikersavatar
sedicivalvole
Full Member
Full Member
Berichten: 313
Lid geworden op: za jul 08, 2006 14:27

RE: 166................ 2,5 of 3.0

zo jun 01, 2008 00:57

Heb zelf een 2.5 met sportronic.
Heb zelf geen ervaring met de 3.0, maar de 2.5 is voor dagelijks gebruik gewoon prima!
Je hebt altijd baas boven baas.

Afbeelding
Gehad: 33 1.3vL, 145Qv, 155wb 1.8Sport, GTV 2.0TSL, 166 2.5 V6 Sportronic, 156GTA Sportwagon, MiTo Multi Air 150pk Savali

Heden; Giulietta 1.4 Multi air 170pk

Hermano73

RE: 166................ 2,5 of 3.0

ma jun 02, 2008 13:53

Maar hoe staat het inmiddels met de beeldvorming bij Roebar vraag ik me af :?: :?:

Gebruikersavatar
vV
Guru Quintuplo
Guru Quintuplo
Berichten: 5588
Lid geworden op: ma dec 27, 2004 10:27
Locatie: Overasselt

RE: 166................ 2,5 of 3.0

ma jun 02, 2008 15:19

het trekwerk met de 2,5 gaat prima, nu mmeerdere 100-en km met zowel autoambulance als met paardentrailer met inhoud, je moet zelfs oppassen niet te hard te gaan. Wat wel broodnodig was: montage hulpveren (MAD in dit geval geplaatst) en gele koni rondom, daarmee ook zonder aanhanger een heel andere auto wat betreft weggedrag! Met dank aan Jan Berfelo! Ook is het benzineverbruik met aanhanger hetzelfde als los.
Een 3.0 zou lekker zijn, maar is duidelijk geen must, tenminste in mijn ervaring
Benieuwd of TS inmiddels al iets aangeschaft heeft!
gehad o.a.: GT junior 1600, Alfetta GTV 2000, ALfa Sei 2,5i, Maserati 425, spider 1979, spider 1980,Thema 8.32, GTV2000, Alfetta GTV racer,159 2.4 SW Ti Q4 Bianco. Nu Jeep Grand Cherokee 3.0D, GT junior racer met TS, GTam in opbouw.

Terug naar “Aankoop adviezen en aandachtspunten”