do aug 14, 2008 21:23
Het hangt nogal af van wat voor motor er precies in de 156 zit. De 1.6 en 1.8 zijn redelijk probleemloos, tot 3 ton, de 2.0 is wat gevoeliger. Ik heb zelf een 155, de voorloper van de 156 met een 2.0 blok er in. Hetzelfde blok zit ook in de 156. Mijn kilometerstand is nu 3 ton en een beetje, maar ik moet wel toegeven dat er bij aanschaf bij mij een ander blok in is gelegd. Dit blok heeft dezelfde kilometerstand ongeveer, dus op zich is het wel eerlijk om te zeggen dat 3 ton met goed onderhoud en een beetje geluk te doen is. Let bij het 16V blok op dat de distributie om de 3 jaar of 60.000 km gedaan moet zijn. Daarbij moet de distributieriem, alle spanrollen, geleiderollen, de nokkenasversteller en de waterpomp gewoon gewisseld worden. Langer uitstellen is vragen om dure problemen. Indien de auto distributieschade heeft gehad is het erg aan te raden om ook de drijfstanglagers te vedrvangen, anders krijg je last van een ander zwak punt van de 2.0, namelijk die drijfstanglagers. De 1.6 en 1.8 zijn minder gevoelig, maar die distirbutieriem met bijbehorende dingen moeten ook vervangen worden bij dezelfde interval. Bougies moeten maar eens in de 100.000 kilometer, maar onder de E125 voor een setje ga je deze waarschijnlijk niet vinden, ook dat is dus een puntje om met aankoop mee te nemen. Op zich is een auto met 2 ton op de teller niet zo'n probleem, maar budgetteer voor een nieuwe distributie en bougies in dat geval, tenzij dat aantoonbaar net gedaan is.
Aandachtspunten van de 156 zijn: draagarmen voorwielophanging (kraken, piepen, speling, is te repareren maar gebeurt vaak) en er kan roest bij de kokerbalken ontstaan als de auto verkeerd opgekrikt is. Dit gebeurt gelukkig niet vaak, maar het komt vaak genoeg voor om er even naar te kijken bij aanschaf. Verder de gebruikelijke dingen die je bij elke auto hebt: historie, heeft de auto schade gehad etc. Let ook op dat je alle sleutels, codekaarten en dergelijke bij de auto krijgt. Ik weet niet of er in 2000 nog met "code1" geleverd werd? In het geval van code1 moet je een masterkey, een codekaart (plastic creditkaart met een paar nummers er op) en 2 "gewone" sleutels hebben gehad. Code 2 zijn sleutels die door de dealer bij te leveren zijn, bij mijn weten zit daar geen codekaart in. LPG G3 (Vialle LPi) is een fijne brandstof in de 16V twinspark, hij rijdt er prima op en het kost je absoluut geen vermogen of trekkracht.
Er is vast nog meer te noemen door mensen die meer ervaring hebben met de 156.