Pagina 1 van 1

156 op lpg g3

Geplaatst: do aug 14, 2008 20:00
door nvn
Hallo,

ik ben nieuw op dit forum en wil een 156 op gas gaan kopen van rond het jaar 2000 en heb de volgende vragen:

- hoeveel km kan een 156 op gas ongeveer rijden bij goed en tijdig onderhoud en een normale rijstijl?
- de meeste 156's die te koop staan van die leeftijd zitten op ongeveer 200.000 km, is het nog verantwoord om er een te kopen?
- zijn er speciale punten waar ik op moet letten bij aanschaf waarbij ik kan zien in welke staat de motor en gasinstallatie vekeren?
- weet iemand of het misschien of het verstandiger is om een 156 op benzinen te kopen met een veel lagere kilometerstand en dan lpg in laten bouwen, of is dit vragen om problemen?

Ik ben een leek op auto technisch gebied en ben zeer beniuwd naar eventuele reacties,

groeten.

RE: 156 op lpg g3

Geplaatst: do aug 14, 2008 21:23
door WhizzMan
Het hangt nogal af van wat voor motor er precies in de 156 zit. De 1.6 en 1.8 zijn redelijk probleemloos, tot 3 ton, de 2.0 is wat gevoeliger. Ik heb zelf een 155, de voorloper van de 156 met een 2.0 blok er in. Hetzelfde blok zit ook in de 156. Mijn kilometerstand is nu 3 ton en een beetje, maar ik moet wel toegeven dat er bij aanschaf bij mij een ander blok in is gelegd. Dit blok heeft dezelfde kilometerstand ongeveer, dus op zich is het wel eerlijk om te zeggen dat 3 ton met goed onderhoud en een beetje geluk te doen is. Let bij het 16V blok op dat de distributie om de 3 jaar of 60.000 km gedaan moet zijn. Daarbij moet de distributieriem, alle spanrollen, geleiderollen, de nokkenasversteller en de waterpomp gewoon gewisseld worden. Langer uitstellen is vragen om dure problemen. Indien de auto distributieschade heeft gehad is het erg aan te raden om ook de drijfstanglagers te vedrvangen, anders krijg je last van een ander zwak punt van de 2.0, namelijk die drijfstanglagers. De 1.6 en 1.8 zijn minder gevoelig, maar die distirbutieriem met bijbehorende dingen moeten ook vervangen worden bij dezelfde interval. Bougies moeten maar eens in de 100.000 kilometer, maar onder de E125 voor een setje ga je deze waarschijnlijk niet vinden, ook dat is dus een puntje om met aankoop mee te nemen. Op zich is een auto met 2 ton op de teller niet zo'n probleem, maar budgetteer voor een nieuwe distributie en bougies in dat geval, tenzij dat aantoonbaar net gedaan is.

Aandachtspunten van de 156 zijn: draagarmen voorwielophanging (kraken, piepen, speling, is te repareren maar gebeurt vaak) en er kan roest bij de kokerbalken ontstaan als de auto verkeerd opgekrikt is. Dit gebeurt gelukkig niet vaak, maar het komt vaak genoeg voor om er even naar te kijken bij aanschaf. Verder de gebruikelijke dingen die je bij elke auto hebt: historie, heeft de auto schade gehad etc. Let ook op dat je alle sleutels, codekaarten en dergelijke bij de auto krijgt. Ik weet niet of er in 2000 nog met "code1" geleverd werd? In het geval van code1 moet je een masterkey, een codekaart (plastic creditkaart met een paar nummers er op) en 2 "gewone" sleutels hebben gehad. Code 2 zijn sleutels die door de dealer bij te leveren zijn, bij mijn weten zit daar geen codekaart in. LPG G3 (Vialle LPi) is een fijne brandstof in de 16V twinspark, hij rijdt er prima op en het kost je absoluut geen vermogen of trekkracht.

Er is vast nog meer te noemen door mensen die meer ervaring hebben met de 156.

Re: 156 op lpg g3

Geplaatst: do aug 14, 2008 21:51
door Rogier156
- weet iemand of het misschien of het verstandiger is om een 156 op benzinen te kopen met een veel lagere kilometerstand en dan lpg in laten bouwen, of is dit vragen om problemen?

Ik zou er gewoon een zoeken waar al gas in zit. Meen dat het toch zo'n 2000 euro kost om het achteraf te laten inbouwen.
Voordat je de kosten eruit hebt van de aanschaf van de gastank, ben je heel wat kilometers en tijd verder

Rijd nu zelf al weer 3 jaar een 156 op gas en dat gaat erg goed. Heb inmiddels ongeveer 60.000km gereden zonder gas gerelateerde problemen.
Wel is me opgevallen dat de bougies het geen 100.000 km volhouden.

Als laatste wil ik er op wijzen dat je nooit de gastank volledig mag leegrijden. Hierdoor kan de gaspomp kapot gaan en dat zijn erg dure aangelegenheden. Zorg er ook voor dat er altijd minimaal een liter of 5 benzine in de tank zit. De benzinepomp draait gewoon mee en als er niet voldoende sap in je tank zit gaat die pomp ook kapot ....

succes met je zoektocht!!!!

RE: 156 op lpg g3

Geplaatst: do aug 21, 2008 19:29
door Michel75
Rij ook al een aantal jaar 30.000km per jaar met een 156 1.8 uit '98.
Km-stand is nu 202000km, echt een probleemloze auto!
Heeft nog geen raar geluidje of stottertje gegeven, alleen de nokkenasversteller ratelt een beetje als je hem koud start, maar da's een bekend euveltje.
Gebruikt écht helemaal géén olie, start altijd en loopt 1:9 op gas....

RE: 156 op lpg g3

Geplaatst: zo okt 05, 2008 15:16
door joy
Heb zelf ook overwogen om een 156 op lpi aan te schaffen. Heb me door verschillende specialisten laten vertellen dat een 16v op lpg tussen de 200.000 en 250.000 km (afhankelijk van de rijstijl) aan een koprevisie toe is. Dit werd bevestigd toen de 166 2.0 ts 16v van een vriend van mij bij 235000km aan de beurt was. Kosten met inbegrip van distributieriem,rollen ,waterpomp en nokversteller e.d. 1000 euro. En dan doen we de de- en montage zelf.
Omdat er ,toen ik er een zocht ,ook veel aangeboden werden rond de 2 ton heb ik maar een benzineversie gekocht.

RE: 156 op lpg g3

Geplaatst: vr jan 16, 2009 10:56
door 33 + Sud
Waar jullie die kop revisie vandaan halen weet ik niet. Zelf rijd ik iets meer dan 50.000 in het jaar in een 156 1.8 en moet zeggen dat de 156 op gas goed bevalt.

Auto heeft inmiddels meer dan 400.000 gedraaid (zonder koprevisie!). Ik laat de auto een grote beurt geven (distributieriem, spanrol, geleiderol, bougies, luchtfilter, oliefilter+ goede olie lees 10W40, niet dunner!) bij 60.000 km en ververs zelf bij 30.000 de olie inclusief oliefilter. Let wel even op dat het oliefilter een klep heeft(dus geen Duitse rommel kopen, zoals Mahle, Mann, Bosch vermeld het er specifiek bij!), maar liefst origineel kopen of van Fram.

Tip 1: Zoals door de anderen vermeld liefst de auto inspecteren op de koets (dorpels worden vaak door monteurs mishandeld) en deuken of schade.
Tip 2: Bandenslijtage kontroleren en controleren op piepen of kraken voorwielophanging. Dit kan allemaal prima verholpen worden, maar dat kost gewoon geld.
Tip 3: Motor moet soepel lopen over het hele toerengebied en stationeer mooi stil lopen.

Voor de rest is het gewoon een kwestie van het nemen zoals het komt.

RE: 156 op lpg g3

Geplaatst: vr jan 16, 2009 11:47
door Bertonebianco
Ik rijdt momenteel naar volle tevredenheid een 1.8TS op G3.
km stand is 165.000 loopt prima.

Ik herken het verhaal van de bougies. Gas is veel kritischer tav de kwaliteit van de vonk en mijn gasmannetje adviseert om ze te vervangen bij 60.000 km ipv 100.000.

Verder heb ik begrepen dat de pomp in de gastank na 200.000km zijn beste tijd heeft gehad.
De 147 2.0TS die ik hiervoor had heeft nu inderdaad bij die km.stand een defecte pomp. dat betekent tank met ingebouwde pomp vervangen.


Eric

RE: 156 op lpg g3

Geplaatst: za jan 17, 2009 09:48
door bertonejaap
Ook ik rij al enkele jaren 156 g3, het is een 1.8 en heeft momentel 257000 op de teller. Eigenlijk nooit geen problemen gehad maar bij 2 ton ging de gaspomp naar z'n grootje. Via via een gereviseerde pomp kunnen bemachrigen en voor 250 euro weer het mannetje.

RE: 156 op lpg g3

Geplaatst: do jul 15, 2010 16:21
door Bullettooth
MIjn pa kocht in 2004 een '99 156 2.0 G3 met 156.xxx op de teller (hoe toevallig).

Hij heeft deze gereden (met enkel 1x een back fire, waardoor het inlaatspruitstuk kapot sprong, kwam overigens door lekkende gas injectoren) zonder overige problemen tot 230.xxx

Sinds die tijd rijd mijn broer erin en de teller staat nu op 295.xxx zonder revise en of problemen. (ik heb laats wel groot onderhoud gepleegd, distri/bougies en lagers). Op naar de 350.xxxx!!