Pagina 1 van 2
155
Geplaatst: di sep 23, 2008 16:31
door Ganja
Als deze post niet in het goede fora staat dan merk ik dat wel..
Best mensen,
Ik ben 18 jaar en verwacht over een maand me rijbewijs te halen, dus ik ben nu opzoek naar een auto.
Ik heb me oog laten vallen op de (natuurlijk) alfa romeo 155 1.7
Mijn vragen zijn, waar moet ik bij deze autos op letten, wat kosten ze bv. in de wegenbelasting..
En is een 155'er makkelijk te verzekeren op iemand van mij leeftijd?
Mvg
RE: 155
Geplaatst: di sep 23, 2008 16:42
door Brul(tm)
Welkom op het forum.
Wat betreft de wegenbelasting, dit kun je terug vinden op de site van het RDW. Hier kun je per provincie zelf uitrekenen wat de wegenbelasting voor je auto gaat doen. Een tweede site die hier wel handig in is, is de site van autoweek. Hier kun je per type gemakelijk de basisgegevens terug vinden. Wat betreft je verzekering, je ben een jonge nieuwe bestuurder, dus ze willen ongetwijfeld een beste premie van je. Deze auto zal je geen probleem moeten geven bij het verzekeren.
Groetjes,
Marc
RE: 155
Geplaatst: di sep 23, 2008 17:54
door Erwinn
Al aangemeld op artc155.nl? Daar staat heeel veel specifieke informatie over de 155
RE: 155
Geplaatst: di sep 23, 2008 18:10
door Ganja
Bedankt ik zal meteen is kijken, wou net wat vragen posten maar aangezien je me een link stuurt kijk ik eerst daar..
RE: 155
Geplaatst: di sep 23, 2008 18:19
door Ganja
Wat zijn de 'bekende' kuren/gebreken bij een 155?
RE: 155
Geplaatst: di sep 23, 2008 18:34
door Knopjes
Draagarmen voor willen wel eens verslijten. Jij gaat voor een 1.7, dus een 8-klepper, en dat zijn aardig probleemloze blokjes schijnt het. Kijk eens op de hoofdpagina van het forum onder het kopje "Aandachtspunten", daar staat vast wel wat geschreven over de 155 qua aankooptips.
RE: 155
Geplaatst: di sep 23, 2008 18:41
door KAS
Roest. Op plaatsen die je niet direkt ziet. Remmerij is opletten geblazen. Vastzitten remklauwen achter, vastzitten remkrachtverdeler, verroeste remleidingen. Kortom, bekijk hem op een brug en neem een kenner mee.
Trouwens,
deze lijkt mij een net exemplaar.
RE: 155
Geplaatst: di sep 23, 2008 22:18
door Robkg
roest op een 155 is een vrij zeldzaam fenomeen, dan heb je in de meeste gevallen al de maken met een slecht herstelde schade.
Motorisch zullen er niet snel problemen zijn, de 1.7 vind ik persoonlijk wat ondergemotoriseerd, maar de 1.8 en 2.0 kan ik je zeker aanraden. De 8v's zijn minder onderhoudsgevoelig als de 16v's, maar die laatste gebruiken weer iets minder brandstof.
Ik kan je de auto van Sieger aanraden, deze auto heeft veel luxe een lekkere motor (weet ik uit ervaring
) en een dakje mis ik nog elke dag. Schrik niet van hoge km standen, alle 8v's welke ik ken lopen met gemak ruim over de 3ton heen, sommige zelfs een tonnetje extra.
Dingen welke onderhouds gevoelig zijn, uiteraard de standaard dingen zoals bij elke auto op leeftijd, dus de diverse rubbers (bij ashoezen, remslangen etc), zoals eerder gezegd draagarmen, de 8v's mogen best wat olie verbruiken, zolang het maar stabiel blijft. Vaak is dit een redelijk simpele reparatie. Als je de kleppen hoort tikken, ook bij warme motor (let op de olie temp!) dan kunnen de nokkenassen versleten zijn, een bekend kwaaltje. Dit is opzich niet erg, je verliest er iets vermogen door. Let wel op, de injectoren tikken ook, dus verwar dat geluid niet. De olie druk meter werkt bij veel 8v's niet, is niet erg, alleen jammer, de sensor is redelijk prijzig (60~80 euro) en die van sloop 155's zijn vaak ook kapot.
Verder zou ik het niet echt weten.
RE: 155
Geplaatst: di sep 23, 2008 22:29
door WhizzMan
Roest in de achterschermen is nog niet genoemd? Overigens zijn tikkende 8V vaak niet versleten nokkenassen maar nog prima stelbare kleppen.
RE: 155
Geplaatst: di sep 23, 2008 22:51
door Harry Tijssen
Roestvorming aan de kofferbakvloer, achter de voorste veerpoten.
Liefst de Alfa op een brug bekijken met een looplamp erbij.
De 8v's zijn de meest onderhoudsvriendelijke blokken, als je er 1 kunt kopen met een bekende onderhoudshistorie is dat altijd beter.
Als je regelmatig periodiek onderhoud pleegt, of laat plegen, kun je er nog lang plezier aan beleven.
Kleppenstellen dient rond de 25.000km te gebeuren, dit te samen met rustig warmrijden zorgt voor een langere levensduur van de nokkenassen.
Verder kunnen er wat electronische storingen optreden, bobines die versleten zijn, slechte bougiekabels, vocht in de zekeringskast waardoor er zeer vreemde storingen kunnen optreden.
Probeer de opties die op de 155 allemaal even tijdens een proefrit, kijk of alles werkt, of de auto niet schokt.
Zoek een hobbelige weg uit, liefst klinkers voor de ultieme draagarmtest, er mag niets klapperen, moet soepel aanvoelen.
Luister ook even of er bijgeluiden zijn tijdens het sturen, vooral tijdens maximaal uitsturen, een stuurpomp heeft namelijk ook niet het eeuwige leven.
Klinkt allemaal erg negatief zo op het eerste gezicht, maar de 155 loopt al weer wat jaartjes mee natuurlijk.
Verder is de 155 een heerlijke Alfa om in te rijden met een sublieme wegligging, en zelfs een 1.7 8v komt best goed van z'n plaats, in verhouding tot de concurrentie van toen die tijd.
Inderdaad is de 1.7 van Sieger een aanrader, een Alfa kopen van een liefhebber die niet bespaard heeft op onderhoud is altijd beter, dan van petmans met een berg Tupperwear.
Re: RE: 155
Geplaatst: di sep 23, 2008 22:59
door WhizzMan
Inderdaad is de 1.7 van Sieger een aanrader
Het is een 2.0
RE: 155
Geplaatst: di sep 23, 2008 23:13
door dibro
Reken -wat je ook koopt- i.i.g. maar op zo'n 80 tot 90 euro per maand voor een (kale, dus geen inzittenden/rechtsbijstand e.d.) wa-verzekering
RE: 155
Geplaatst: wo sep 24, 2008 03:35
door Robkg
En de wegenbelasting en de benzine, maar goed, hij wil dan ook geen japans koekblik met 0,7l 3 cilinder
Hoewel €400 per maand soms echt teveel van het goede is
Re: RE: 155
Geplaatst: wo sep 24, 2008 19:08
door Martin H
roest op een 155 is een vrij zeldzaam fenomeen, dan heb je in de meeste gevallen al de maken met een slecht herstelde schade.
Ik heb blijkbaar een zeldzame 155. Wat ik allemaal aan roest tegenkom op de bodem, alle kriksteunen, bevestigingspunten achterste subframe, bevestigingssteun tank, bodemplaat net naast de dorpels aan beide zijden, voorste deel van langsliggers (net achter het front), beide kokers waar de bumper aanhangt (voor de voorwielen), achter de linker voorpoot waar de remleiding vast zit en nog meer plekjes op de bodem en onderdelen, word ik niet vrolijk van
Zo'n zwarte anti-steenslag laag lijkt heel mooi, maar als die uitdroogt en niet wordt bijgewerkt, gaat er vocht achter zitten met roest tot gevolg.
Wordt er soms moedeloos van.
Re: RE: 155
Geplaatst: wo sep 24, 2008 20:01
door Brul(tm)
Ik heb blijkbaar een zeldzame 155. Wat ik allemaal aan roest tegenkom op de bodem, alle kriksteunen, bevestigingspunten achterste subframe, bevestigingssteun tank, bodemplaat net naast de dorpels aan beide zijden, voorste deel van langsliggers (net achter het front), beide kokers waar de bumper aanhangt (voor de voorwielen), achter de linker voorpoot waar de remleiding vast zit en nog meer plekjes op de bodem en onderdelen, word ik niet vrolijk van
Op maandagochtend werden er ook ALfa's gemaakt in de fabriek
Maar ondanks de goede antiroest maatregelen, roest de 155 helaas op hele vreemde plaatsen. Er zijn een paar opmerkelijke plaatsen voorbij gekomen waar een enkele 155 last van heeft, gelukkig valt het in het algemeen allemaal heel erg mee.
Groetjes,
Marc