Pagina 1 van 2

Ervaringen GT (3.2) gezocht.

Geplaatst: do okt 02, 2008 16:22
door Pericoloso
Ik zit met een schuin oog aan een GT 3.2 te denken. Graag wil ik van jullie ervaringen met een GT. Hoe ervaren jullie het weggedrag ( oftwel moet het eventueel strakker/stugger ) en hoe haal je uit een 3.2 een mooiere sound? Ook ggraag ervaring mbt de afwerking/rammels/kraakjes i.c.m. een GT.

RE: Ervaringen GT (3.2) gezocht.

Geplaatst: do okt 02, 2008 16:27
door BugAlfa
Supersprint spruitstuk erop met open middenbuis : prachtgeluid & 15pk winst !

Re: Ervaringen GT (3.2) gezocht.

Geplaatst: vr okt 03, 2008 07:37
door sudman1500
Ik en hoe haal je uit een 3.2 een mooiere sound? .
Is dat niet al prachtig dan? 8)

Groet Sudman

RE: Ervaringen GT (3.2) gezocht.

Geplaatst: vr okt 03, 2008 08:01
door CC
Enige puntje dat ik zou kunnen noemen is een krakend onderstel bij langdurig droog weer (niet veel voorkomend dus... :roll: ). Vreemd genoeg zat dat gekraak bij de 2.0 voor en bij de 3.2 achter.
Misschien heb ik enorm veel geluk gehad maar bij geen van beide GT's verder rammeltjes oid....

Toch nog wel wat : een 3.2 heeft een vreselijk grote draaicirkel! Niet altijd even handig.

Re: RE: Ervaringen GT (3.2) gezocht.

Geplaatst: vr okt 03, 2008 11:08
door GT 75V6
Toch nog wel wat : een 3.2 heeft een vreselijk grote draaicirkel! Niet altijd even handig.
Tja, dan komt het gemis van achterwielaandrijving weer om de hoek kijken. Daarbij volstaat een dot gas en scherp insturen. :lol:

Re: RE: Ervaringen GT (3.2) gezocht.

Geplaatst: vr okt 03, 2008 11:35
door yuri 75 V6
Toch nog wel wat : een 3.2 heeft een vreselijk grote draaicirkel! Niet altijd even handig.
Tja, dan komt het gemis van achterwielaandrijving weer om de hoek kijken. Daarbij volstaat een dot gas en scherp insturen. :lol:
Het échte probleem is natuurlijk dat die V6 dwars tussen de voorwielen ligt en dat de wheel envelope daarom kleiner is dan wanneer deze in de lengte zou liggen.

Meer on topic: ik vond de GT3.2 in mijn korte ervaring een veel fijnere auto dan beide GTA's. Ik vond de GT veel mooier gebalanceerd dan die 2, vooral qua insturen. Het geluid was standaard al schitterend, met aangepaste uitlaat heb ik het niet gehoord. De draaicirkel viel me niet op als veel groter dan die van vergelijkbare auto's, maar ik heb er dan ook niet dagelijks mee gereden.

RE: Ervaringen GT (3.2) gezocht.

Geplaatst: vr okt 03, 2008 12:12
door Pericoloso
Tuurlijk heeft ie al een mooie sound, maar het kan natuurlijk altijd vetter... Draaicirkel en krakende ophangingen ben ik al gewend met de 166, dat kan dus nooit de afkanpper worden haha. Alleen het praktische houd me tegen, het is op vakanties al proppen met de 166. Als het een GT wordt zal ik een grotere auto voor de vakanties moeten huren.

RE: Ervaringen GT (3.2) gezocht.

Geplaatst: vr okt 03, 2008 12:13
door yuri 75 V6
Als je met 2 man op vakantie gaat is een GT ideaal, bank neer en stouwen maar ;). Ga je met z'n vieren, dan wordt het onprettig denk ik.

RE: Ervaringen GT (3.2) gezocht.

Geplaatst: vr okt 03, 2008 14:44
door Pericoloso
Wij hebben 2 kids, en als je op wintersport gaat en je wil geen ski's op het dak dan ik het redelijk proppen kan ik je zeggen.... het wordt dus een GT (hart) of een Duitse avant (ratio)..... time will tell.

RE: Ervaringen GT (3.2) gezocht.

Geplaatst: vr okt 03, 2008 17:56
door Markfa
Een gt (hart) of een 159 sw (hart en ratio). Alfa 159 (sw) is groot zat voor 4 mensen op wintersport, en eventueel kan je het bij een 159 zelfs nog wel maken om een dakkoffer te gebruiken(doen wij overigens niet hoor).

RE: Ervaringen GT (3.2) gezocht.

Geplaatst: vr okt 03, 2008 20:12
door Pericoloso
Het gekke is dat ik na 23 jaar Alfa's in alle soorten en maten op de een of andere manier niet veel heb met een 159. Benzinemotoren hebben niet datgene waar je een Alfa voor koopt, een diesel zou het dan moeten worden. En daarnaast; een 2.4 automaat met schuifdak, leer en navi vinden voor een redelijke prijs valt nog niet mee. Een GT 3.2 kan me bij Alfa houden, de echte V6 maar ik gooi het praktische dan overboord.

RE: Ervaringen GT (3.2) gezocht.

Geplaatst: ma okt 06, 2008 16:33
door Zaagauto
Ben van het weekend maar eens met zo'n ding gaan rijden...

De draaicirkel is inderdaad indrukwekkend... indrukwekkend groot... de eigenaresse van deze 3.2 wist me te vertellen dat ie fors groter is dan die van de GT 2.0... dus het maakt niet alleen verschil doordat het een WWD (Wrong Wheel Drive) is, want dat is de 2.0 tenslotte ook... maar de 3.2 heeft een daadwerkelijk grotere... ( :lol: ) Heb het aan den lijve mogen ondervinden bij het heen en weer steken op een toch redelijk brede straat... Heb echter geen idee hoe ie zich verhoudt tot een 159 of 166 want die auto's ken ik niet...

Als de reisduur niet te lang is, zou het voor 4 normaal gebouwde mensen redelijk uit te houden moeten zijn maar ikzelf (1.89) neem niet graag plaats op de achterbank... de kofferbak is fors maar om er nou met z'n 4-en mee naar Zuid Italië te kachelen... nee... niet echt een aanlokkelijk idee... Met z'n tweeën het zelfde ritje? JUMMIE!

Om te rijden is het hartje ronduit een genot... genoeg koppel om lekker lui te schakelen... en tot 4.000 RPM een heel beschaafd torretje...

Boven de 4.000 begint ie wakker te worden... ik vond het heel opvallend... bijna als bij een Nord motortje waar het "breekpunt" ook vaak bij 4000 ligt... Het is des te opmerkelijker daar de vermogenscurve een hoegenaamd rechte lijn is... Wel stijgt de koppelcurve vanaf iets boven de 4000 RPM zeer progressief en bij volgas accelereren is het verschil tussen koppel en pk's moeilijk te voelen.

1 Acceleratietestje gedaan... niet vanuit stilstand... maar in z'n 4 van 80 naar 180 km/h en ik moet zeggen... de grijns nam evenredig toe met de snelheid... de acceleratie lijkt even lineair te zijn als de vermogenscurve... hij blijft maar doorgaan... van 80 naar 100 lijkt bijna langer te duren dan van 160 naar 180... (heb het niet getimed) maar dan zit ie ook vol in z'n koppel.

Een groot nadeel BLIJF ik de WWD vinden... waar je met een achterwielaandrijver heerlijk een bocht kunt uitaccelereren terwijl de voorwielen alleen maar de auto te sturen hebben, voel je met dit soort vermogens (de GT 3.2 heeft 240 pk in tegenstelling tot de GTA's die er 250 hebben...) toch wel heel erg sterk de koppelreactie in het stuurwiel... Heb de auto echt niet tot het uiterste aan de tand gevoeld maar de eigenaresse weet te melden dat zeker bij nat wegdek het ASR-lampje zeer regelmatig loopt te knipperen om aan te geven dat er een beroep op de traction control gedaan wordt en dat bij onstuimig wegtrekken vanuit stilstand op nat wegdek, de koppelreactie toch wel zorgt voor een forse ruk naar rechts in het stuur....

De 3.2 is een auto waarbij ik geen kans voorbij zou laten gaan om achter het stuur te kruipen maar toch blijft er constant een stemmetje in mijn achterhoofd klinken met de boodschap "wat JAMMER dat dit geen achterwielaandrijver is!". Het motortje is WERKELIJK een juweeltje, het onderstel is lekker sportief gedempt (op slecht wegdek net even iets TE...), de vering is op het comfortabele af soepel te noemen zonder dat de wegligging ook maar 1 seconde in het gedrang komt, op snelheid is ie ronduit comfortabel maar hij had achterwielaandrijving moeten hebben... de auto verdient het...

Als de keuze zou moeten gaan tussen een Duitse Avant of een Italiaans hart, zou ik uitgebreid gaan proefrijden met een 156 GTA... Hoegenaamd hetzelfde torretje als de GT 3.2 maar een veel practischer ruimte aanbod. Dat heeft een Avant natuurlijk NOG meer... maar die mist totaal de emotie... en ook de GT 3.2 is een ZEER emotionele auto... iets dat je in een GTA zeker zult terugvinden.

RE: Ervaringen GT (3.2) gezocht.

Geplaatst: di okt 07, 2008 21:40
door R11i
Met zo'n 3.2 rij je gewoon 2 keer heen en weer...

RE: Ervaringen GT (3.2) gezocht.

Geplaatst: wo okt 08, 2008 08:14
door vV
sperdiff erin zou ik zo zeggen.

RE: Ervaringen GT (3.2) gezocht.

Geplaatst: wo okt 08, 2008 13:46
door Zaagauto
Op zich houdt de ASR de boel wel onder controle natuurlijk maar als je geen fan bent van die electronic driver aids...

Nog een nadeel dat ik niet genoemd heb...

Die verrekte boordcomputer waarom je het "huidige verbruik" kunt zien... SNEL uitzetten want van 1 op 3,5 bij het (rustig!) optrekken word je niet HEEL erg blij...