Pagina 1 van 1

Giulia advies [+ en -]

Geplaatst: zo nov 02, 2008 09:17
door deconstruction
Een kennis van mij rijdt al jaren 33 maar niet meer woon-werk. Er wordt nu aan een 'interessante' oldtimer gedacht. De Giulia vindt hij mooi en dus ben ik de voordelen en nadelen ervan aan het uitzoeken.

De stap van voor- naar achterwielaandrijving is al uitgelegd en besproken :) Tot nu toe genieten ronde klokken, koplampen 2-groot en 2-klein en kofferbak-met-gleuf de voorkeur.

Welke modellen en bouwjaren zijn de 'beste'?

Zijn er bepaalde mechanische euvels?
Welke motor loopt het mooist? Geen racemonster nodig.
Geregeld zie ik bijvoorbeeld 1.3 met 2.0 motor o.i.d.. Is dit aan of af te raden?

Verlaagde wielophanging wel of niet?

Zijn er bepaalde risico-plekken wat de koets betreft?

Gerenommeerde verkooppunten / goeie adressen / specialisten? Geen concours auto gezocht, maar ook geen project.

Alle advies dankbaar ontvangen, alvast bedankt.

RE: Giulia advies [+ en -]

Geplaatst: zo nov 02, 2008 10:54
door vV
veel vragen, waarbij persoonlijke voorkeur een heel grote rol speelt. de een vind een 1300 te licht, de ander heeft er geen problemen mee. Dus: zoek eens de handelaren die een paar hebben staan op, of wellicht zijn er forumleden in de buurt die een rondje gunnen in de auto, en bekijk en rij eens een paar auto`s, 1300 1600, 2 liter. veel 2 liters zijn ook verlaagd geloof ik, omdat dat samenhangt met de voorkeur van de eigenaren het vermogen ook goed kwijt te kunnen.

Risicoplekken carrosserie: heel erg veel... mn dorpels, deuronderkanten, krijksteunen, vloerplaten. Bedenk dat koetswerk met werk meer kost om goed te maken dan techniek. Wat daarbij ook een punt is: hoeveel is hij van plan zelf te doen aan onderhoud ed. Alles uitbesteden ja of nee? Kan hij weinig zelf, dan heeft de voorkeur een recent (goed, dus met verslag) gerestaureerde auto denk ik.

RE: Giulia advies [+ en -]

Geplaatst: zo nov 02, 2008 11:12
door deconstruction
Hartelijk bedankt voor de reactie.

Ja, persoonlijke voorkeur speelt absoluut een grote rol. In dit geval gaat het om iemand die auto's pas leuk begon te vinden toen hij Alfa ging rijden. Hij is ook a-technisch, en kan niets zelf doen. Dat doe ik :) en ik heb al (meer dan) genoeg projecten dus het moet een goede, bruikbare wagen zijn. Beetje werk is wel oke natuurlijk. In ieder geval lijkt het me (uit eigen ervaring) inderdaad verstandig om met een 'harde' koets te beginnen, origineel of goed gerestaureerd.

Ben nog benieuwd naar andere meningen over de diverse motoren. Alvast bedankt!

RE: Giulia advies [+ en -]

Geplaatst: zo nov 02, 2008 12:24
door @lfa@lgra
Raadpleeg het hoofstuk: ""Aaandachtspunten" eens. DSaar staat zo'n beetje alles wat je weten wilt. Serieus minpunt is de slechter verkrijgbaarheid van goed plaatwerk. Verder alleen maar pluspunten.:biggrin:


!Gouden tip; Koop 1 met een 100% harde koets, de rest is aan te passen.

RE: Giulia advies [+ en -]

Geplaatst: zo nov 02, 2008 14:54
door Tom VDW
Misschien is dit wat http://www.alfaclub.nl/phpbb/viewtopic.php?t=35578?
Lijkt me nog een net interieur en als de bodem nog hard is zoals de man zegt...
Natuurlijk moet je dan wel aan nodige delen kunnen geraken (deuren etc...), weet niet of dat makkelijk is...

RE: Giulia advies [+ en -]

Geplaatst: zo nov 02, 2008 21:55
door sibering
deuren is inderdaad zoeken en veel geduld hebben moeilijk te vinden maar ze zijn er nog wel.
en hoe ouder de giulia hoe beter de kwaliteit van het gebruikte staal,wat niet wil zeggen dat ze niet roesten.
en de knik kofferklep kun je ook in een nuova super plaatsen als je dat zou willen :wink:

RE: Giulia advies [+ en -]

Geplaatst: zo nov 02, 2008 22:38
door siegerdehaan89
kom maar naar de mijne kijken, goeie koets en goeie techniek voor niet zo heel duur. Interieur heb ik ook.....

RE: Giulia advies [+ en -]

Geplaatst: zo nov 02, 2008 22:44
door Veloce
Ik denk dat de tip van @@ echt de meest belangrijke is.
Goede koets is echt een must, want begin je eenmaal met lassen dan lijkt er geen einde aan te komen.
Techniek is makkelijk aan te komen en relatief goedkoop.

RE: Giulia advies [+ en -]

Geplaatst: zo nov 02, 2008 23:40
door berlinista
kom maar eens bij mij op de zaak loeren, daar zie je hoe het zou moeten zijn, en daar staan ongeveer alle types, ook projectjes, zonder laswerk!


En verder idd, de rubriek aandachtspunten!

RE: Giulia advies [+ en -]

Geplaatst: zo nov 02, 2008 23:40
door berlinista
weesp -> hilversum: makkelijk!

Re: RE: Giulia advies [+ en -]

Geplaatst: di nov 04, 2008 10:42
door hagen111
Raadpleeg het hoofstuk: ""Aaandachtspunten" eens. DSaar staat zo'n beetje alles wat je weten wilt. Serieus minpunt is de slechter verkrijgbaarheid van goed plaatwerk. Verder alleen maar pluspunten.:biggrin:


!Gouden tip; Koop 1 met een 100% harde koets, de rest is aan te passen.
NOS Plaatwerk is ruimschoots voorhanden maar extreem duur! Maar deel verder je mening.

RE: Giulia advies [+ en -]

Geplaatst: do nov 06, 2008 11:34
door berlinista
nou Hans, RUIMSCHOOTS voorhanden valt ook wel weer mee. Als je zoals jij of ik de weg kent, dan is het er wel ja, maar je kan niet echt als leek zijnde EVEN een achterschermpje gaan halen, ongeacht de diepte van je portefeuille.
Het is er wel, maar stel ik moet een nieuwe achterplaat, dan is de kans toch groot dat ik vier of vijf keer moet bellen uit mijn adresboekje. En dan flink aftikken ja...

Re: RE: Giulia advies [+ en -]

Geplaatst: do nov 06, 2008 11:43
door juultje
stel ik moet een nieuwe achterplaat, dan is de kans toch groot dat ik vier of vijf keer moet bellen uit mijn adresboekje. .
volgens mij sta ik zo'n beetje bovenaan en achterplaat is juist niet het moeilijkste :wink:

RE: Giulia advies [+ en -]

Geplaatst: do nov 06, 2008 12:04
door berlinista
nou Barend, die vallen idd wel mee, maar dan een net nieuw achterscherm dan.

Mijn lijstje zou zijn:

In willekeurige volgorde:

Spitsbaard,
Van Riel,
Arnold,
Santoro
en nog twee of drie andere die verder niet zo in het, zeg maar, circuit , zitten....

RE: Giulia advies [+ en -]

Geplaatst: zo jan 18, 2009 01:48
door chu
ja ik was laatst voor het eerst bij spitsbaard...
ook op de fiets...dacht klein eindje maar phoeh die weg fiets ik niet nog een keer :P
eindelijk aangekomen wist ik niet waar ik moest kijken veel parts en supermooie wagens :shock: