Pagina 1 van 2
159, 2.4 met chip of 3.2??
Geplaatst: wo jan 21, 2009 14:13
door vV
Ik ga vrijdag proefrijden in een 159 2.4 JTD. Een 3.2 is ook een optie vanwege meerdere redenen (deels fiscaal) . Qua km kosten ben ik benieuwd met name naar het gemiddeld verbruik van de 3.2, en gebruikerservaringen van beide motoren!
Graag input.
Ik had vrijdag graag ook met een 3.2 gereden, echter van de 159 is met de 3.2 in een redelijke straal geen demo aanwezig, ook van de brera en spider is het lastig. schijnt. Krijg ook de indruk dat de 159 3.2 niet echt veel verkoopt? Ligt dat aan het opel blok erin, of aan het verbruik of aan iets anders??
RE: 159, 2.4 met chip of 3.2??
Geplaatst: wo jan 21, 2009 16:55
door frankalfa
Forumlid BOR heeft een Brera 3.2 Walter, vraag hem eens naar de ervaringen.
Grtz,fRank
RE: 159, 2.4 met chip of 3.2??
Geplaatst: wo jan 21, 2009 17:19
door LENZ
3.2 valt tegen als je hem met de gta 3.2 vergelijkt.
Echter als je veel in 159's(4 cilinders) rijdt dan is de V6 toch wel de fijnste motor voor deze alfa.
Verbruik (icm Q4) is stevig, hoor geluiden van klanten van 1op 5 in de stad.
Mijn voorkeur zou uitgaan naar een fwd 3.2 MY08, echter heb ik deze helaas nog nooit gereden, maar ben niet zo kapot van het Q4 systeem.
Achter slaat nogal bij lastwisseling, net als bij 156 Q4 (alsof baksteunen versleten zijn bij een 75), viel me echter op dat dat bij een vrij recente spider 3,2 niet merkbaar was, misschien alleen bij eerste uitvoeringen?
Nadeel van de Q4 vind ik dat je bij flink optrekken in 1 het gevoel hebt van nu gaat hij lekker maar gelijk dan komt de toerenbegrenzer erin.
1 is erg kort en begrenzing ligt vrij laag, de volgende versnellingen hebben hier geen last van.
Als je niet teveel vergelijkt met de voorgaande 3.2 modellen is het eigenlijk een hele fijne reisauto, niet supersnel, maar veel lekkerder dan de 4 cilinder jtsen.
Keuze tussen 2.4 en 3.2 is lastig, laatste 2.4 210pk is lekker en best rap en probleemloos (200pk 2.4 hadden in het begin nog wel wat problemen).
Gaat je voorkeur uit naar Q-tronic of handgeschakeld?
1.9 jtd geen optie?, zijn nog wel wat bussines uitvoeringen waar ze in het land graag vanaf willen, is dan geen MY08
RE: 159, 2.4 met chip of 3.2??
Geplaatst: wo jan 21, 2009 17:49
door ErwinV6
2.4 is lastig te chippen en met het gewicht betaal je je scheel aan de wegenbelasting
Deze beide zaken zijn voor mij de reden er geen te kopen
Verder hoor ik dat vooral de vroege 2.4's minder prettig zijn als de 2.4 20v uit mijn voormalige 156.
Problemen met de turbo schijnt voor te komen, maar heb dat alleen van horen zeggen.
RE: 159, 2.4 met chip of 3.2??
Geplaatst: wo jan 21, 2009 20:13
door vV
voorlopig staat de 2,4 met bezoekje aan squadra op 1 (die chiptuning was ook voorstel van de verkoper over de telefoon) Het benzineverbruik van de 3.2 is voornaamste reden nar de 2.4 te kijken, met een verwacht jaarkm van 25-30.000....
En het moet een Q4 worden vanwege (best wel wat) trekwerk (ja ook hier komt een haak aan!)
Als ik de berichten lees is een 2,4 na een bezoek aan squadra best te rpuimen met 235 pk en een acceleratie die in ieder geval veel vlotter is dan de 166 2.5 die er naast blijft.
Plus een veel beter verbruik dan de 3.2 wat zeker bij deze km best aantikt... Vrijdag rijden in een 2.4 159 6 bak en misschien een 3.2 brera, want een 3.2 159 kunnen zij niet aankomen op deze termijn.
RE: 159, 2.4 met chip of 3.2??
Geplaatst: wo jan 21, 2009 21:06
door ErwinV6
Walter je zegt dat de 159 veel gewicht moet kunnen trekken maar wat mag de 159 2.4 dan trekken??
Re: RE: 159, 2.4 met chip of 3.2??
Geplaatst: wo jan 21, 2009 23:32
door bralfa
Walter je zegt dat de 159 veel gewicht moet kunnen trekken maar wat mag de 159 2.4 dan trekken??
de 2wd versie iig 1500 kg
RE: 159, 2.4 met chip of 3.2??
Geplaatst: do jan 22, 2009 08:03
door vV
allemaal 1500kg, alleen de 3.2 mag om een of andere reden 1700kg. Nu is dat laatste niet echt nodig, maar wat reserve aou lekker zijn, maar dat alleen is dus geen reden een benzinezuiper te nemen...
RE: 159, 2.4 met chip of 3.2??
Geplaatst: za jan 24, 2009 09:06
door vV
gisteren gereden met de 2.4, zelfs nog zonder chip al heel vlot. Dus dat gaat hem worden. Nu nog kleur en uitvoering... En als je acht gaat kijken zijn ze toch wel heel erg kaal.. En belachelijke meerprijzen op sommige zaken, 2000,= voor electrisch verstelbare stoelen, ook op de Ti niet eens standaard!
RE: 159, 2.4 met chip of 3.2??
Geplaatst: za jan 24, 2009 09:47
door La macchina
Dat is niet goedkoop inderdaad, aan de andere kant. Bespaar je die 2000 euro voor die zware elektrische stoelen en vink desnoods iets anders aan op de optielijst. Ikzelf snap sowieso niet waarom je elektrische stoelen zou willen. Kan evengoed manueel voor die paar keer dat je ze verzet. Tenzij je het over dikke limo's hebt.
Just my 2 cents.
Re: RE: 159, 2.4 met chip of 3.2??
Geplaatst: za jan 24, 2009 12:08
door Robkg
Dat is niet goedkoop inderdaad, aan de andere kant. Bespaar je die 2000 euro voor die zware elektrische stoelen en vink desnoods iets anders aan op de optielijst. Ikzelf snap sowieso niet waarom je elektrische stoelen zou willen. Kan evengoed manueel voor die paar keer dat je ze verzet. Tenzij je het over dikke limo's hebt.
Just my 2 cents.
Als vaker verschillende mensen in de auto zitten is dat erg fijn, je hoeft dan niet elke keer opnieuw de instellingen van de stoel op te zoeken, maar slaat deze gewoon op in het geheugen en drukt op je knopje.
RE: 159, 2.4 met chip of 3.2??
Geplaatst: za jan 24, 2009 12:22
door Markfa
De elektrische stoelen en de stoelen met leer bekleed zaten ook hoger geloof ik dan de andere stoffen zonder elektronica. In ieder geval zou je eens in een 159 met leer moeten rijden en ééntje met alfatex. Mijn vader vond alfatex dusdanig lekkerder zitten/rijden dat hij van leer heeft afgezien.
RE: 159, 2.4 met chip of 3.2??
Geplaatst: za jan 24, 2009 12:51
door vV
leer is een must (zwart leer zelfs) vanwege het gebruik wat er van de auto gemaakt gaat worden (paarden, racer, kinderen, honden, gewoon handiger schoonhouden...) , eletrische stoelen idd handig bij 2 regelmatige chauffeurs met heel andere instelling, maar 2000,- betaal ik daar niet voor....
En dan kom je dus met alles wat je graag wil en de wetenschap dat de auto in principe een blijver is voor de komende 7 tot 8 jaar zeker wel (eerst 4-5 jaar zakelijk, daarna in prive) heel gauw op een Q4 Ti uit....En dan zijn we dus een half jaar te laat met bestellen gewwest, dik 3000,= extra richting ""vriend"" Bos..
Maar ja, dat schrijven we de komende 5 jaar dus weer af..
enne kleur: mensen die mij kennen weten: niet rood! (hoewel het weinig scheelde...alleen al omdat je hem bijna neit ziet in rood, iedereen koopt heel veilig grijs, zwart en donkerblauw..), keuze ging tussen Blu aurora, marone di bosco of ...wit.. en ja er stond toevallig o.a. een witte in de schowroom, en dat viel ons helemaal niets tegen. de lijnen komen veel beter uit dan in donkere kleuren.
RE: 159, 2.4 met chip of 3.2??
Geplaatst: za jan 24, 2009 12:59
door frankalfa
Walter, een witte...
!
Doen!
Grtz,fRank
RE: 159, 2.4 met chip of 3.2??
Geplaatst: za mei 16, 2009 15:52
door vV
Hij is inmiddels van de band gerold, de dealer verwacht hem met 2-3 weken, dan nog een weekje denk ik (?) voor papieren , montage trekhaak en stereo. Ik ga uit van een maand..kan het alleen maar meevallen.