Gebruikersavatar
@lfa@lgra
Guru Quintuplo
Guru Quintuplo
Berichten: 5998
Lid geworden op: ma dec 27, 2004 00:09
Locatie: Nabij Friesland
Contacteer: Website

Xenon aftermarket exit??

di apr 28, 2009 16:50

De nieuwe APK regels (Ingangsdatum 1 mei) stellen ook aan het koplampglas eisen. Een niet Xenon "glas" kan namelijk nogal wat strooilicht veroorzaken en dat is juist wat de achteraf setjes zo gemakkelijk "herkenbaar :? " maakt.
Eigenlijk heb je dat effect alleen niet bij DE- lampen en volledig vlak koplampglas.
Ik ben beniewd hoe dit allemaal uitpakt.


De nieuwe regel:

Lichtarmatuur en type lamp
Lichtarmaturen van voertuigen mogen voortaan alleen voorzien zijn van het type lamp waarvoor ze zijn goedgekeurd. Zo moet in koplampen met een code HC, HR of HCR een halogeenlamp zitten. Gasontladingslampen ("Xenonlampen") horen in armaturen met een code DC, DR of DCR. Gasontladingslampen geven veel meer licht dan halogeenlampen. Om te zorgen dat er geen weggebruikers door worden verblind, is het zeker voor gasontladingslampen van belang dat zij alleen worden gebruikt in speciaal daarvoor bestemde armaturen.
? ? ? ? ? ? ? ?
BMW 325 CI Cabrio
NEW MINI 2014

WhizzMan
Guru Quintuplo
Guru Quintuplo
Berichten: 5492
Lid geworden op: zo jun 04, 2006 21:54
Locatie: Almerika

Re: Xenon aftermarket exit??

di apr 28, 2009 17:59

De nieuwe APK regels (Ingangsdatum 1 mei) stellen ook aan het koplampglas eisen. Een niet Xenon "glas" kan namelijk nogal wat strooilicht veroorzaken en dat is juist wat de achteraf setjes zo gemakkelijk "herkenbaar :? " maakt.
Eigenlijk heb je dat effect alleen niet bij DE- lampen en volledig vlak koplampglas.
Ik ben beniewd hoe dit allemaal uitpakt.


De nieuwe regel:

Lichtarmatuur en type lamp
Lichtarmaturen van voertuigen mogen voortaan alleen voorzien zijn van het type lamp waarvoor ze zijn goedgekeurd. Zo moet in koplampen met een code HC, HR of HCR een halogeenlamp zitten. Gasontladingslampen ("Xenonlampen") horen in armaturen met een code DC, DR of DCR. Gasontladingslampen geven veel meer licht dan halogeenlampen. Om te zorgen dat er geen weggebruikers door worden verblind, is het zeker voor gasontladingslampen van belang dat zij alleen worden gebruikt in speciaal daarvoor bestemde armaturen.
Artikel 5.2.55 van de nieuwe keuringseisen:

Aan deze eis wordt niet getoetst tijdens de periodieke keuring ten behoeve van de afgifte van een keuringsrapport.

Oftewel: het is verboden, maar het is geen APK afkeur. Oom agent mag je er op straat dus wel een boete voor geven.

Bron: http://www.rdw.nl/nl/voertuigbranche/ap ... ei2009.htm (pagina 40 van 03 keuringseisen 1 2009)

Terug naar “Aankoop adviezen en aandachtspunten”