Pagina 1 van 12

Aankoop Alfa 33

Geplaatst: ma dec 27, 2004 13:01
door Michel
Aangezien deze de jongste tijd vlotjes van eigenaar wisselen, misschien even starten met het opsommen van enkele "zwakke" punten.

1. Roest

Roestvorming vooral bij de tanktop (voel even aan de binnenkant), in de kofferbak, daar waar de achterkant overgaat in de bodem, kriksteunen, bodem enzovoort. Veerschotels roesten ook zeer graag bij de 33!

Versnellingsbak

Synchromeshen, voornamelijk 2de versnelling. Meteen vervangen: borgpennetje versnellingspook aan versnellingsbak.

Motor

Distributieriemen: korte vervanginsinterval. Men schrijft voor 80.000 km voor de 8V en 60.000 voor de 16V, maar de praktijk leert dat 60.000 voor alle modellen aan te bevelen is. Indien de verkoper er geen info over kan geven: vervangen !
Koppelingscilinder: vooral de hulp durft het dikwijls begeven. Controleer op lekkage (knijp eens in de stofhoes). Vervangen is geen grote kost. (of moest dit bij versnellingsbak staan? :mrgreen: ).

Tot zover al een paar tipjes van een beginner. De "anciens" gaan hier ongetwijfeld nog één en ander aan kunnen toevoegen.

Geplaatst: ma dec 27, 2004 16:26
door Mobster
K'wil niemand ontmoedigen, maar dit zijn dingen typisch voor een 33:

Naast al hetgene van Michel:

- 33's hebben slechte stuurhuizen, kijk even als de rubbers nog droog zijn.
- Lagers van de veerschotel (hoor je bonken tijdens het sturen en stuurt de auto wat zwaar, dan zijn ze wat versleten)
- Remcilinder, Is de remvloeistof zwartig in het vaatje, dan is je remcilinder al wat versleten, maarnog niet kapot
-Thermostaat (blijft de temp tussen 40 & 50°C liggen) dan is je thermostaat kapot.
-Voorruit (veel voorruiten zakken wat naar beneden en laten water in.
- Remmen (als deze niet goed remmen, dan is dat normaal, de 33's hebben klote remmen, uitgez enkele versie's met abs, waar ook schijven achter zitten. Je kunt de remblokjes vervangen, maar echt super remmen ze nooit)
- Motor: kijk of hij geen witte of blauwe rook spuwt. auto's met 150.000 Km zijn wel nog goed voor lange tijd. Slecht stationair lopen is soms wel normaal. Nieuwe bougies en bougiekabels doen wonderen.
- Rammelkast: ook dit is normaal. Veel isolatie zit er in een 33 niet. Dashbord is van hard plastic zonder enige geluidsdempende materialen Enkele blaadjes noppenisolatie verwerken in je dashbord (als je zin hebt om het er uit te zwieren ten minsten) , dak, motorcompartiment, en alle vijsjes terug vastdraaien kan je auto wel ten goede komen.

Nogmaals, de distributieriemen vervangen!!!

Je doet er goed aan te weten wat er allemaal vervangen is (best fracturen vragen aan de verkoper) een alfa zonder voorhistorie aan meer dan zeg maar 800€ kopen moet je niet doen..

Geplaatst: ma dec 27, 2004 16:27
door Alessandro
Veerpootschotels kunnen inderdaad lekker rotten, maar da's niet spannend! :o
Hulpkoppelcilinder: vervangen/ reviseren kan soms erg tegenvallen!!!!! :cry:

Geplaatst: ma dec 27, 2004 16:43
door Maxtor
Behalve roest rond tankdop, uit ervaring:

- rond kriksteunen,
- reservewiel bak,
- veerkokers achter,
- achter paravan (heet zo geloof ik) iig daar waar de achterlichten aan vast zitten.

Voor de rest fantastische auto's!! Rijden super, zien er fantastisch uit (type 3 vind ik persoonlijk een heel stuk minder), en die blokjes met carbs zijn een genot om naar te luisteren!! Hou rekening met deze punten, echter laat je er niet door ontmoedigen, onderdelen van een 33 zijn goed aan te kopen en hoeven niet veel te kosten. En daarnaast zijn 33's ook goed zelf te onderhouden als je een beetje handig bent!

Geplaatst: ma dec 27, 2004 16:46
door Mobster
Yup, zelf onderhouden valt goed mee.

En je moet ook niet naar de garage om de computer te laten resetten als je de olie vervangt. :?

Ik zou zeggen een van de laatste auto's waar je nog wat kan aan sleutelen.

Geplaatst: ma dec 27, 2004 17:19
door Alfistroel
hoi,

en als iemand nog een goed en goedkoop blok heeft liggen hoor ik het graag, hij is vandaag probleemloos door de apk gerold maar het torretje wordt wel wat minder.

Geplaatst: ma dec 27, 2004 17:21
door Michel
Hulpkoppelcilinder: vervangen/ reviseren kan soms erg tegenvallen!!!!! :cry:
Vind je ? :shock: :mrgreen: :wink:

Geplaatst: ma dec 27, 2004 19:01
door Adriano33
Roest ook onder de rubbers (kofferbak).

Toevallig spreek ik uit ervaring.

Zijn gewoon roestgevoelige auto's, gewoon goed de auto inspecteren als je 1 wil kopen.

Zowel technisch als het plaatwerk.

Geplaatst: ma dec 27, 2004 20:00
door Maxtor
Ja klopt, goed onder de rubbers kijken, en rond de achterruit. Roest is goed irritant, maar toch, ik heb desondanks roest 2 33's gekocht, beide met roest, en dat wist ik maar het zijn zeldzame dus keek eroverheen. Het is wel degelijk te bestreiden roest, zowieso de slechte stukken eruit slijpen, kokers volspuiten met roestomvormen, en vervolgens volspuiten met hollewas behandeling. Dit moet voor mij in ieder geval goed genoeg zijn aangezien mijn meisjes toch niet in de winter op de weg zullen komen!

Geplaatst: ma dec 27, 2004 20:42
door Michel
- Remmen (als deze niet goed remmen, dan is dat normaal, de 33's hebben klote remmen, uitgez enkele versie's met abs, waar ook schijven achter zitten. Je kunt de remblokjes vervangen, maar echt super remmen ze nooit)
Da's zeker waar !!!! Ik heb destijds een 1.7 IE met ABS en dus idd. schijven achteraan gehad (was in de good ol' days, toen de 33's nog nieuw waren) en die remde echt behoorlijk.

Toen ik onlangs m'n rode 1.7 IE kocht, mensen wat een teleurstelling die remmen !!!!!!
En stomverbaasd was ik toen ik die trommels achteraan aantrof ! ik was in de veronderstelling dat elke 1.7 op z'n minst schijven had achter. Niet dus ! :(

In mijn persoonlijke Afla ervaring vind ik de 146 1.8 TS echt fantastisch remmen ! Zelfs m'n huidige (nieuwe) 156 kan dat absoluut niet evenaren.

Nog een 33 puntje: electriciteit ! Kijk de kabels na daar waar mogelijk, isoleer ze mogelijk beter. Zo waren ze zeer goed in het boren van gaatjes om draden door te steken. Rubber ? Nee hoor, niet nodig ! (of kwijt ?) Met als gevolg dat die draadjes al eens durven doorslijten op die scherpe randen ! Zelf in 't verleden al regelmatig problemen mee gehad. (bv. de draadjes die naar de remblokken lopen voor de Alfa kerstbo...euh..control.

Geplaatst: ma dec 27, 2004 21:18
door Koen
Als je er de eerste keer mee rijdt, dan denk je idd waar zit ik nu in. Effe wachten tot ie mooi warm staat, en dan loopt ie (als alles tenminste goed gaat) als een speer voorruit.

Nadien effe snel remmen, ja das een andere zaak.
Blijf het toch een enorm plezante auto vinden. Zijn nu nog heel goedkoop te vinden. Vindt wel dat je ze steeds minder ziet rondrijden. Spijtig. :?

Geplaatst: ma dec 27, 2004 21:26
door alfasud1972
Als de waterpomp lawaai maakt of misschien (bij aankoop) al kapot is, is dat ook zeker een groot minpunt. Die dingen kunnen akelig vast gaan zitten. Aandrijfassen en de hoezen daarvan zijn ook zeker een punt van aandacht.

Geplaatst: ma dec 27, 2004 23:55
door jer
Als de waterpomp lawaai maakt of misschien (bij aankoop) al kapot is, is dat ook zeker een groot minpunt. Die dingen kunnen akelig vast gaan zitten.
hier ben ik het helemaal mee eens, jammergenoeg zelf meegemaakt :cry:

ennuh de deurgrepen kunnen wel eens problemen opleveren bij vastgevroren deuren, dat je ze uit het verband trekt, maar gelukkig enkel bij eerdere type's 3 (daarom heb ik type 2 deurgrepen)

Geplaatst: di dec 28, 2004 12:58
door Alfa33
@jer,

Heb zelf nu de deurgreep achter gemold. Is die, zoals je zeg,t uit verband en weer in verband terug te monteren?? Of moet er een andere deurgreep op?

Ik hoor veel mensen klagen over de remmen. Eerlijk gezegd kan ik dat niet beamen. De mijne is uitgerust met standaard remmen en vertragen prima. Fading heb ik ook niet echt last van, misschien op het circuit wel hoor.
Het enige probleem wat ik heb is dat ik de remolie 1 keer in de 2 weken moet bijvullen. Lekt dus ergens weg en het zijn niet de remcylinders achter, want die heb ik vervangen.
Iemand een tip waar die nog meer lekt. (ik dacht dat de vorige eigenaar de hoofdremcylinder al had vervangen met nieuwe leidingen)

Geplaatst: di dec 28, 2004 13:22
door wouter olandese
@alfa33
Heb ook al een 2tal deurgrepen vernield. Meestal is die echt afgebroken binnen en moet je een andere deurgreep erop zetten, wat ook een fluitje van een cent is.
Koop er wel meteen 2 op de sloop dan heb je 1 reserve.
Wat ook helpt om je deurgreep te sparen als het koud is buiten:
Trek voorzichtig aan de deurgreep totdat die het slot ontgrendeld, pak dan met je andere hand de onderkant van je deur beet en zet daar de kracht op om de deur opentetrekken als deze vastgevroren zit.