Pagina 1 van 1

Alfa 147 twijfel NAP

Geplaatst: vr jul 10, 2009 10:10
door mitch
Hallo,

we hebben onlangs een Alfa147 van 2001 gekocht met NAP maar nu twijfelen we toch wel heel erg aan de KM stand.
Hij is altijd dealer onderhouden geweest volgens het boekje en verkoper maar hoe kan ik controleren of de KM stand daadwerkelijk klopt?
Kan ik dit bij een garage laten nakijken dmv aansluiting op een computer ofzo?
Ik twijfel nl omdat ik mijn ALFA heb ingeruild tegen deze en mijn oude auto was zonder NAP,maar wordt nu wel aangeboden met NAP!!
Dit vind ik zeer verdacht.
Kan iemand mij advies geven AUB?

Thanks and Greetz Mitch

RE: Alfa 147 twijfel NAP

Geplaatst: vr jul 10, 2009 10:45
door Engine
Ook al bood jij je auto aan zonder NAP kan het autobedrijf, mits geabonneerd, er gewoon een NAP op krijgen.
Wanneer een auto op moet voor de APK, wordt de kilometerstand ingevuld. Dit gebeurt bij sommige bedrijven ook bij onderhoud en dergelijke. Dat is wat de NAP verzameld en op basis van die gegevens krijgt een auto een NAP pas. Als een autobedrijf een auto binnenkrijgt kan het gewoon het kenteken doorgeven aan NAP en dan volgt er een NAP uitdraai. In de NAP uitdraai kan dan gelezen worden of er rare sprongen in de km stand zitten en dergelijke.

Er is maar 1 plek in je auto zelf waar de kilometerstand wordt opgeslagen, en dat is wat je uitleest op de teller. Als iemand daarmee rommelt kan je aan de auto dus niet meer de kilometerstand terughalen (meestal kan je een ton meer of minder wel herleiden uit de staat van het interieur). De enige optie is dan dus via de NAP dit te achterhalen.

PS; als er een rare sprong in de kilometstand zit kan dit ook een goede reden hebben (bv teller stuk), hoeft niet altijd mee gefraudeerd te zijn.

RE: Alfa 147 twijfel NAP

Geplaatst: vr jul 10, 2009 12:39
door mitch
Dus een NAP is heilig als ik het zo vrii vertaald mag uitleggen!?

RE: Alfa 147 twijfel NAP

Geplaatst: vr jul 10, 2009 12:49
door Engine
Heilig wil ik niet zeggen, maar het is de beste referentie die er is voor de kilometerstand.

RE: Alfa 147 twijfel NAP

Geplaatst: vr jul 10, 2009 14:39
door WhizzMan
NAP doet niets anders dan de kilometerstanden opslaan die door de deelnemende bedrijven wordt opgegeven. Of die standen kloppen en hoe vaak er een "aangifte" wordt gedaan heeft de NAP geen invloed op. Wat wel zo is, is dat bij een uitvraag van de NAP database een analyse wordt gedaan op de gegevens die bekend zijn. De analyse heeft een "waarschijnlijkheid" als uitkomst. Als er twijfel of een lage waarschijnlijkheid is, wordt dat ook zo gemeld. NAP is dus geen garantie dat de kilometerstand klopt, maar wel een onafhankelijke database waardoor je gesjoemel van de verkoper een stuk moelijker maakt.

Digitale kilometertellers zijn voor de "handige doe-het-zelvert" ook terug te draaien. Als die kmstand in het dashboard aangepast is en bij uitlezen van de ECU en het dashboard komen geen fouten naar voren, is er helaas geen spoor meer van het terugdraaien te vinden, of de kmstand die er voor het terugdraaien in zit. In moderne auto's wordt de KMstand vaak op meerdere plaatsen opgeslagen en checken de boordcomputers regelmatig bij elkaar of de kmstand nog wel overeenkomt. Als er dan een poging tot rommelen wordt gedaan die niet op alle plaatsen tegelijk de kmstand aanpast, zal dat gelogged worden en soms -afhankelijk van merk en type- ook van alles in alarm schieten en soms zelfs weigeren te werken.

In het geval van begeerlijke Alfa's (of andere merken) zou een berichtje aan de registerhouder van het desbetreffende type ook interessante informatie op kunnen leveren. De betere registers houden een kilometerstand bij en eventuele grote reparaties, schades en dergelijke die aan de auto geconstateerd zijn.

RE: Alfa 147 twijfel NAP

Geplaatst: vr jul 10, 2009 15:58
door mitch
Ok,bedankt voor de info,een kleine geruststelling is weer op zijn plaats bij mijn persoon :)
Waar kan ik die informatie vinden over de registratiehouder?Mischien een rare vraag maar ik ben een leek op dit gebied.

""in het geval van begeerlijke Alfa's (of andere merken) zou een berichtje aan de registerhouder van het desbetreffende type ook interessante informatie op kunnen leveren. De betere registers houden een kilometerstand bij en eventuele grote reparaties, schades en dergelijke die aan de auto geconstateerd zijn.""

RE: Alfa 147 twijfel NAP

Geplaatst: vr jul 10, 2009 23:01
door WhizzMan
Volgens mij is er nog geen 147register. Het is ook redelijk ondoenbaar om die allemaal in kaart te brengen. Ik heb het nu meer over de auto's van het type Junior Zagato, Montreal, Giulia etc. etc. Daar zijn er nog maar weinig van en de huidige eigenaars kennen elkaar vaak toch wel.

RE: Alfa 147 twijfel NAP

Geplaatst: za jul 11, 2009 09:17
door Gtv4
Elke auto heeft een NAP, of ie dan kloppend is zie je op de uitdraai.
Sinds een aantal jaren moet de km stand verplicht worden ingevoerd bij de APK.

De NAP is natuurlijk wel te omzeilen, auto's die van nieuw af niet bij de dealer komen voor de beurten krijgen na 3 jaar pas de eerste notatie.

Als voorbeeld:
Ik ken iemand die kocht een nieuwe bedrijfsauto en reed 90dkm per jaar. Het onderhoud werd bij een universeel bedrijf gedaan.
Na 3 jaar ging deze auto voor de eerste APK en werd de teller terug gezet naar 90dkm. :evil: Bij het 4e jaar stond de teller weer op 180dkm en werd terug gezet op 120dkm.
Kort daarna werd de auto ingeruild, maar door de 4 maanden levertijd van de nieuwe ging de teller weer naar de 160dkm. Dat werd dus geheel in stijl terug gezet naar 130dkm.
Dus een MB Vito met ruim 4 ton stond geheel eerlijk met kloppende NAP bij de niets vermoedende opel dealer in de showroom met 130dkm.

Kon je dit zien aan deze wagen? Nee de bestuurder reed altijd lange afstanden en zat de meeste km's alleen en reed zelden harder dan 110km/h.
Stoel stuur en pedalen waren nog gewoon aannemelijk versleten voor de 130dkm. Zelfs aan de steenslag was het niet te zien.
Voor de echte Vito kenners was het technisch wel te zien en zou je een vermoeden kunnen hebben dat er iets niet klopte.

Dit is een extreem geval wat ik mee gemaakt heb, wat ik vaker heb gezien is dat lease rijders elk jaar de teller terug laten zetten als ze bv op vakantie gaan met de lease auto. Dit terug zetten doen ze enkel om de bijtelling te voorkomen en gaat dan om bv 5000km per jaar.
Met de oudere Alfa's ging het nog makkelijker, gewoon de km teller stekker lostrekken en zonder snelheidsmeter rijden. :evil:

Ohja, ik ken nog zo'n geval van fraude. Iemand kocht elke 3 jaar een niieuwe Nissan en reed slechts 3000km per jaar.
In werkelijkheid reed hij 15 tot 20dkm per jaar, de meeste km maakte hij met los getrokken snelheidsmeter.
De dealer ruilde om de 3 jaar heel graag zo'n auto's met lage km stand in. :roll:
Gelukkig gaat dat bij de meeste huidige auto's niet meer en gaat de motor vaak in storing als het snelheidssignaal weg valt. :D