Pagina 1 van 1
Doe ik iets doms (166)
Geplaatst: zo sep 13, 2009 19:11
door Sander203
Schiet er es op?
Ik rij nu een XM die geweldig bevalt. Onderhoud doe ik zelf en ik durf eigenlijk wel te zeggen dat ik best veel zelf kan. Heb o.a. een ruilmotor geplaatst, wat bij een XM geen sinecure is. de Xm rijdt fabuleus fijn maar is als een mooie vrouw; veeleisend in onderhoud.
Nu ben ik gevallen voor een 166. Heb nog niets op het oog, maar het moet sowieso G3 worden gezien mijn jaarkilometrage.
Vanaf welk bedrag kan ik een fatsoenlijke viercilinder kopen waar ik 3-4 jaar (zeg 150.000 km) mee kan sturen? Is het te verdedigen een auto met weinig km's te kopen en die vervolgens te voorzien van G3? Tot welk kilometrage is een 166 "betrouwbaar"?
Als ik het forum lees zie ik vooral mensen "klagen" over duren onderdeelprijzen, maar verder geen echte probleemauto die de oudere Alfa's heten te zijn?
Zijn er nog grote kwaliteitsverschillen tussen serie 1 en serie 2, zoals bij XM (serie 2 is eigenlijk een 605, zonder Citroen misère...)
Iemand een tip? Bij voorkeur grijs metallic (geen harde eis), beige leder (idem)en trekhaak.
Dank, Sander
RE: Doe ik iets doms (166)
Geplaatst: zo sep 13, 2009 19:29
door GTV Boy
Je doet inderdaad iets doms om in je xm te blijven rijden
Even serieus;
Een 166 is een goede auto mits er goed onderhoud is gepleegd.
Onderdeelprijzen vallen wel mee, ik denk dat xm onderdelen zeker niet goekoper zullen zijn.
Heb zelf geruime tijd een 2.0 166 gehad en beviel prima.
En wanneer je zelf handig bent is het een goed alternatief voor je xm.
Veloce hier op het forum heeft een mooi exemplaar te koop voor een mooi prijsje!
RE: Doe ik iets doms (166)
Geplaatst: zo sep 13, 2009 20:13
door Sander203
inmiddels gezien, mooie auto maar zonder gas. Is toch wel een pre. Er staat er momenteel een in Uden; voor mij (regio Schagen) een aardig ritje.
RE: Doe ik iets doms (166)
Geplaatst: zo sep 13, 2009 20:25
door Kid
In BE staat er een grijze V6 met LPI en beige leer, en trekhaak te koop op Kapaza
RE: Doe ik iets doms (166)
Geplaatst: zo sep 13, 2009 20:56
door Sander203
hmnja, die Belg is wel strak! Denk dat er een erg dure bandenmaat onder zit. Maar V6 zit op alle fronten financieel net een stapje hoger. Zal thuis al genoeg argumenten moeten aanvoeren om de Xm weer te ruimen.
Maar voordat we vervallen in al te veel (gewaardeerde) aanbiedingen, toch ook en vooral geinteresseerd in mijn andere meer technische vragen
RE: Doe ik iets doms (166)
Geplaatst: zo sep 13, 2009 20:58
door WhizzMan
Een 166 heeft 2 aandachtspunten die belangrijk zijn om te checken bij aanschaf: De kachel en de distributie.
De distributie is iets wat je, zowel bij de 4 als bij de 6 cylinders, niet wilt uitstellen of op wilt bezuinigen. Er zijn genoeg verhalen te vinden over stukgelopen blokken die nauwelijks over de vervangingstermijn heen waren, of die vermogen kwijt waren nadat er "voor weinig" een distributiewissel was gedaan. Er zijn specialisten die het voor een scherpe prijs doen, maar ik zo me daar even over informeren welke goed zijn en welke alleen maar goedkoop voordat ik ergens heen ga.
De kachel is een rotding, ze gaan stuk, zijn gruwelijk vervelend te vervangen en ze lekken op electronica in het dashboard. Bij de automaatversies van de 166 zit de computer daarvoor onder die kachel, je kan al raden wat er dan gebeurt... Het is aan te raden bij aanschaf een 164 kachelradiator te laten plaatsen, of het zelf te doen.
RE: Doe ik iets doms (166)
Geplaatst: zo sep 13, 2009 21:08
door Sander203
dank u! Begrijp ik goed dat de 164 of sommige punten beter was? heb ook al zoiets gelezen over de tweeliter TS met distributieketting?
Neem aan dat de 164 dan een koperen radiateurblokje heeft oid?
RE: Doe ik iets doms (166)
Geplaatst: zo sep 13, 2009 21:11
door Sander203
ben zelf overigens erg gecharmeerd van het beige leder interieur, met name de manier waarop de deurpanelen verlopen naar het dashboard toe. is dit naderhand fatsoenlijk in te bouwen en wa kost ee knap setje stoelen, bank en deuren etc? Lijkt me nog best een klusje voor het er weer netjes in zit.
RE: Doe ik iets doms (166)
Geplaatst: zo sep 13, 2009 22:31
door Paco166
Wizzman heeft de 2 grootste problemen van de 166 al genoemd. Voor autos boven de 200.000 km kan je daar ook de diverse punten van de wielophanging bij zetten.
Of de kachelradiator lek is kan je heel snel controleren door in de ruimte onder de middenconsole te kijken, toegankelijk door het rechter zijpaneel met een schroef weg te halen.
De 2.0 kan een mooie auto zijn, maar dan moet ie door de vorige eigenaar niet afgetrapt zijn. De auto is nogal zwaar voor een 2 liter blok, dus dat krijgt dan redelijk op zijn donder.
De V6 is wel een heel erg mooie motor, toch het overwegen waard. Ik denk ook dat de kans een 166 op gas te vinden bij de V6 groter is.
En als je een betrouwbare kilometervreter zoekt, overweeg de JTD. wordt ook steeds goedkoper en rijdt je zo naar de 3 a 4 ton toe.
Kijk anders eens op de aankooptips van de 166-club
hier of op het
166 forum
RE: Doe ik iets doms (166)
Geplaatst: wo sep 16, 2009 22:12
door Roeltje 164
www.alfa166club.nl die weten het allemaal, goede gasten daarzo met veel liefde en passie voor dit ondergewaardeerde mooi model van AR
Suc6 met zoeken.
RE: Doe ik iets doms (166)
Geplaatst: do sep 17, 2009 00:26
door Paco166
Tnx Roel.
We hebben nog niet de technische specialisten als bij het 164 register, de auto zit nog niet zo heel lang in de liefhebbershoek.
Maar met veel mensen die 75% weten komen we er op den duur ook wel uit
RE: Doe ik iets doms (166)
Geplaatst: do sep 17, 2009 10:55
door Harry Tijssen
Let ook even op het draagarmen verhaal, zowel voor als achter (slijtage).
Achter kun je alles in de Powerflex laten zetten, gaat langer mee
en rijdt een stuk beter.
De onderste bussen in de achterste fusseehuizen zijn helaas ook aan slijtage
onderhevig.
Gelukkig biedt Mercedes Benz de oplossing door nieuwe bussen te leveren die
je dan in je huidige fusseehuizen kunt laten persen.
De bussen kosten ongeveer €40 per stuk, Alfa levert deze bussen helaas niet, dan moet
je een compleet fusseehuis bestellen a €300 excl. BTW.
Komt dan nog een nieuw wiellager bij, en eventueel een ABS-sensor wanneer je
deze er niet heel uit krijgt. Op het forum van de 166club staat een "How To" over dit verhaal.
Nog een groot nadeel van een 2.0 16v is het stuk lopen van de krukaslagers, het oliepeil moet
absoluut netjes op peil gehouden worden (geldt natuurlijk voor iedere auto), even te weinig smering en het zaakje loopt stuk.
Daar is de 2.0 16v extra gevoelig voor.
Verder laat de electronica ook nog wel eens te wensen over.
Let bij aanschaf op of de volgende zaken naar behoren werken:
-Centrale deurvergrendeling.
-Alle ramen controleren op hun werking.
-Knipperlichten.
Zorg bij aanschaf dat je alle bijbehorende codekaarten en sleutels bij de 166 krijgt.