Ah, dat is zo goed als dezelfde motor als in de 155 Q4 en Lancia Delta zit.
Let op de oliedruk stationair en warm, zorg dat de motor dus ook op bedrijfstemperatuur komt.
Rustig warm rijden, maar vergeet ook vooral niet de motor weer rustig "koud" te rijden.
Vooral niet gelijk uitzetten na sportief rijden, vindt je olie in de turbo niet leuk.
Motor moet gewoon rustig draaien, soepel zonder schudden.
Ongechipt en met standaard uitlaat moet je zo in de buurt van de 3500 RPM een flinke duw in de rug gaan krijgen van de turbo.
Vanaf ca 6000RPM zal die gaan afbouwen en word alles weer wat tamer.
Controleer op olielekkage bij aan de kant van de krukaskeringen, deze kunnen na verloop van tijd wel eens wat gaan lekken.
Distributie moet elke 3 jaar of 60.000KM, heel belangrijk.... ze gaan regelmatig en dan heb je vaak veel schade!
Uitlaatnokkenas is vatbaar voor slijtage, ten minste als dit onder tussen nioet opgelost is.
Probeer duidelijkheid te krijgen over het olieverbruik. Je hebt dan vaak een versleten turbo of de motor is toe aan een opfrisbeurd.
Slang van de turbo los halen en even voelen aan het asje hoe het met de speling zit. Turbo moet gewoon lekker fluiten en zonder veel bijgeluiden functioneren.
Een turbo die lawaai maakt is richting het einde van zijn levensduur. Controleer gelijk inlaattraject op olieaanslag.
Motor vergt ietsje meer onderhoud als een standaard motor en is een fractie duurder hierdoor.
Bezuining niet op onderhoud en doe onderhoud op tijd!
Dit is absoluut een berensterke motor waar je bij juiste behandeling heel veel plezier kunt hebben
Ik heb met mijn Q4 bij 291.000KM problemen met de distributieriem gekregen, tanden er af
Met dank aan de garage die de riem veels te strak gezet heeft.
Ongereviseerd, enkel de turbo een keer vervangen door een gebruikt exemplaar en een versleten uitlaatnokkenas gehad.
Verder het gebruikelijke onderhoud.
Groetjes,
Marc