Pagina 1 van 1
aandachtspunten 1.9 jtd 16v
Geplaatst: di jan 05, 2010 09:16
door Verde mitro 33SW
hallo,
Zijn er nog speciale punten waar op te letten bij de 16v motoren (sportwagon)
anders als die bij de 8v bekend zijn ?
RE: aandachtspunten 1.9 jtd 16v
Geplaatst: di jan 05, 2010 12:42
door Hylke
De gevoeligheid van het vliegwiel tov de 8 klepper plopt als eerste naar boven.
Natuurlijk verbruikt een 16v meer dan de 8v, maar geeft daarentegen zo'n 25pk extra.
(verbruikt meer op papier overigens, praktijk kan ik niet over meepraten)
RE: aandachtspunten 1.9 jtd 16v
Geplaatst: di jan 05, 2010 15:23
door Verde mitro 33SW
Ik heb zelf ook een 8v gehad, probleemloze auto, niks bijzonders meegehad, hij bleef maar doorgaan.
Ik weet niet of een 16 klepper netzo betrouwbaar is.
RE: aandachtspunten 1.9 jtd 16v
Geplaatst: di jan 05, 2010 17:28
door Gtv4
De EGR klep van een 16v kun je niet zomaar afdichten dus je hebt meer kans op inwendige vervuiling.
Het vliegwiel van de 16v is het verbeterde vliegwiel wat ook gebruikt word in de 115pk 8v. En word ook gebruikt als vervang vliegwiel voor de gechipte 8v's
In mijn geval net voor en net over de 2ton een aantal problemen gehad met de 16v.
Begon met turbo overdruk meldingen, EGR, druksensor en turbo gecleant.
Probleem kwam na cleanen steeds weer terug, meestal na 3000km en dan steeds sneller.
Uiteindelijk de oorzaak gevonden in 1 rotte injector, die veroorzaakte de vervuiling.
Turbo heb ik moeten bijstellen aan de actuator om de piekdrukken te verlagen, wss door speling op het bedieningsasje. (nieuwe turbo kopen kan ook natuurlijk)
Net over de 2 ton ging de koppeling stuk, meteen het vliegwiel mee vervangen want dat tikte bij het optrekken. Lijkt mij dus geen 16v probleem bij 2 ton de 1e koppeling en vliegwiel vervangen
Dus specifiek 16v problemen? Niet echt, ze zijn alleen wat gevoeliger op inwendige vervuiling wat je niet makkelijk kan tegengaan door de EGR simpel af te sluiten.
De 16v LMM en thermostaat zijn daar in tegen weer een stuk betrouwbaarder dan die van de 8v.
Nog een voordeel kan zijn dat als je distributieriem breekt je niet direct alle kleppen krom hebt, de slepers zijn gemaakt om de breken. Dit is geen garantie dat de kleppen niet krom kunnen.
Re: RE: aandachtspunten 1.9 jtd 16v
Geplaatst: di jan 05, 2010 18:48
door Verde mitro 33SW
Wat is de interval voor distributieriem eigenlijk, meende dat het bij de 8v pas na 120dkm was!
RE: aandachtspunten 1.9 jtd 16v
Geplaatst: di jan 05, 2010 19:36
door Hylke
Toevallig vanmiddag een specialist over gesproken, die is exact hetzelfde.
RE: aandachtspunten 1.9 jtd 16v
Geplaatst: di jan 05, 2010 19:47
door Gtv4
Is idd om de 120dkm, echter heb wel eens gehoord dat ze vroeg tijdig kunnen breken.
In mijn geval, ik rij 3 jaar en 90dkm.
De 2e wissel heb ik gedaan bij 210dkm en heb niets vreemds kunnen zien. Wel meteen de waterpomp mee gedaan, wil geen risico lopen tot de 3 ton.
Btw, de wissel van een 16v riem is niets moeilijker dan een 8v.
RE: aandachtspunten 1.9 jtd 16v
Geplaatst: di jan 05, 2010 20:31
door Verde mitro 33SW
OK, duidelijk, ga morgen kijken voor een zwarte 156 Sw, kan een goed prijs krijgen voor "Der dreier"
Eens een BMW....????
Eerst ff een testrit natuurlijk
RE: aandachtspunten 1.9 jtd 16v
Geplaatst: wo jan 06, 2010 00:44
door giulia-tom
Eerlijk is eerlijk: die motor van de dreier in jouw onderschrift is een hele fijne motor en ben benieuwd wat jouw persoonlijke mening is tov de JTD16v...
Ik ondervindt inderdaad veel het "hierbovengeschrevene"
Waak voor dikke pluimen achteruit bij belasting - kan vaak een traject-cleaning-verhaal aan zitten te komen.
Veel zakelijk bereden 16v's en met name die veel stadsverkeer en korte trajecten gewend waren hebben met vervuiling te maken - de prestaties zijn dan ook flink minder.
Mijn 16v is nu na 2 ton ook toe aan nieuwe koppeling, gaat erg zwaar momenteel.
Cleaning ga ik dan ook maar doen in wat verloren uurtjes want dat is beter als wachten op de eerste foutmeldingen...
RE: aandachtspunten 1.9 jtd 16v
Geplaatst: wo jan 06, 2010 22:10
door Verde mitro 33SW
Zo, wezen kijken, testrit gemaakt en totaal verkocht.
De 16v motor is een juweeltje qua souplesse, gretig en een enorme boost al vanuit lage toeren.
Een echte alfa, veel meer sensatie als de 320d.
De 320d 2001 heeft 16 kleppen en levert 136pk, vergelijkbaar met de JTD.
De JTD is echter veel levendiger en trekt bij lage toeren veel sneller weg, daarbij vergeleken is de BMW gewoon wat lui, die moet je op toeren houden.
Daarbij is de bmw weer stiller en helemaal kraakvrij, dus eigenlijk een beetje saai.
Ben blij dat ik weer een alfa heb en hoop er de komende jaren veel lol aan te beleven.
Alfa 156 SW JTD 16v 2003, nieuwe neus
RE: aandachtspunten 1.9 jtd 16v
Geplaatst: do jan 07, 2010 17:30
door Gtv4
Veel plezier ermee!
Zelfde als ik heb, ook een zwarte SW van 11-2003 met nieuwe neus en bijna 250dkm fijne km's.
RE: aandachtspunten 1.9 jtd 16v
Geplaatst: do jan 07, 2010 19:52
door brolli21
320D(ik gok dat je een e46 hebt gezien je voor een 156 kijkt) zijn ook geen probleemloze auto's hoor
EGR gaan stuk,vlinderklepjes in de inlaat breken af,en wat ook ene leuke klus is,de lagers van de balansassen lopen er heel vaak uit.
Kreeg je nog wat terug voor je 3er??
RE: aandachtspunten 1.9 jtd 16v
Geplaatst: vr jan 08, 2010 18:58
door Verde mitro 33SW
idd, e46 2001.
Fijne reisauto, maar doodsaai en de nodige problemen meegehad, waaronder diverse lekkages.
Een BMW is waardevast en een gebruikte alfa in verhouding niet te duur, dus ja het gat was niet te groot.
Bedankt voor het meedenken, ik zal mn onderschrift wijzigen.