Gebruikersavatar
beer75
Full Member
Full Member
Berichten: 260
Lid geworden op: do apr 12, 2007 15:00
Locatie: Zevenaar

GTV V6 TB

do nov 11, 2010 11:17

Hallo,

Al jaren ben ik verliefd op het uiterlijk van een GTV 916. Het laatste jaar heb ik ook al in 3 GTV's proefgereden. Dit waren allemaal TB's. Ben ook van plan om er eentje binnenkort aan te schaffen.

De keuze voor een TB is natuurlijk de prestatie-prijs verhouding. Daarnaast is het geluid en trekkracht van de V6 icm de turbo subliem! Daarnaast denk ik ook dat je, mits onder 3500tpm, er zuiniger mee kan rijden dan een 3.0 V6.Een TS vind ik te sloom voor zo'n sportauto en een 3.0 nog te duur.

Ik heb al het enige opgezocht en weet dat de onderhoudshistorie (oa distributie) van groot belang is bij een TB anders kun je er nog op leeg lopen. Verder de nokkenassen door teveel klepspeling en net als alle andere GTV's de draagarmen. Hoe kun je de turbo controleren? Is er motorisch verschil tussen Phase1 en Phase2 bij de TB?

Met de auto zal jaarlijks zo'n 10.000 km gereden worden. Wat is ongeveer het verbruik bij normaal rijgedrag? En is een dergelijke auto aan te raden bij de genoemde kilometrage?
Ik overweeg wel om de GTV voor aankoop een DEKRA-keuring te laten onder gaan. Is dat aan te raden? Heeft iemand nog andere tips of aandachtspunten wbt een GTV TB?

Alvast bedankt.

Groeten Tim
Nu:
Giulietta 1.7 QV ‘10

Voorheen:
156 SW 1.8 TS ‘05
GT 2.0 JTS ‘05
GTV 2.0 V6 Turbo '95
75 2.0 TS '87
146 2.0 16V Ti '99
33 1.7 16V QV '93
33 1.5 IE '91
33 1.3 S carbs '90
33 1.7 IE '93

Gebruikersavatar
beer75
Full Member
Full Member
Berichten: 260
Lid geworden op: do apr 12, 2007 15:00
Locatie: Zevenaar

RE: GTV V6 TB

di nov 16, 2010 20:17

Heb al het een en ander gelezen op het 916 forum maar heeft iemand hier nog tips oid?
Nu:
Giulietta 1.7 QV ‘10

Voorheen:
156 SW 1.8 TS ‘05
GT 2.0 JTS ‘05
GTV 2.0 V6 Turbo '95
75 2.0 TS '87
146 2.0 16V Ti '99
33 1.7 16V QV '93
33 1.5 IE '91
33 1.3 S carbs '90
33 1.7 IE '93

Gebruikersavatar
GT 75V6
Guru
Guru
Berichten: 1325
Lid geworden op: zo aug 05, 2007 13:37
Locatie: Arnhem

RE: GTV V6 TB

di nov 16, 2010 23:29

Ik zou er niet aan beginnen als je er geen al te groot budget voor hebt. Het onderhoud aan een 916 kost klauwen met geld, al helemaal aan een V6 Turbo.

Ben er echt van geschrokken hoeveel geld m'n ouders in een paar maanden tijd aan hun Spider 916 3.0 V6 12V hebben uitgegeven, terwijl die niet eens slecht onderhouden was bij aankoop.

Belangrijkste tip: check héél goed de staat van de complete achtertrein. Dus schokdempers, veren, stootrubbers, veerschotels, en alle draagarmen. Het uitlaatsysteem is ook erg prijzig. Let bij de Turbo idd op kleppen stellen en op evt. schade aan de nokkenassen.
Huidig: Giulietta 1750 TBi QV TCT bianco lunare (2014)
Gehad: Giulietta 2.0 JTDm TCT (2013) | MiTo 1.3 JTDm Eco (2011) | 156 2.5 V6 24V (2003) | 75 3.0 V6 America (1988)

Gebruikersavatar
ebbr
Guru
Guru
Berichten: 1226
Lid geworden op: do dec 06, 2007 11:00
Locatie: Azewijn

RE: GTV V6 TB

wo nov 24, 2010 10:04

Je hebt zelf de belangerijkste punten al wel genoemd. Nokkenas slijtage komt ondanks kleppen stellen om de 90.000km toch veelvuldig voor (zelf ook gehad).
Meestal komt men daarachter bij de 3jaarlijkse riemwissel of kleppenstel actie. Zeer dure aangelegenheid. Alle oudere V6en kampen hier in principe mee, de TB iets gevoeliger vanwege standaard hogere olietemperaturen. Hierbij kan het voorste lager waarin deze as ligt ook uitgelubberd zijn.

Draagarmen vooral achter, zijn gelukkig vervangbaar met powerflex rubbers. Turbo defecten hoor ik eigenlijk erg weinig. Zelf bijna 190.000km op de TB met 1ste koppelingset originele turbo maar al wel 2x nokkenassen vervangen in zijn levensloop en aantal draagarmen.



Je moet je er van bewust zijn dat 916 inmiddels gewoonweg (semi klassieke) oude auto's zijn die allemaal onderhoud vergen, dat kan aardig in de papieren lopen bij alle modellen.
Met name veel goedkope TB's staan voor de dure nokkenasrevisie. Koop er 1 van een liefhebber of reserveer een zak met geld :wink:


Maar de TB: mss wel de lekkerst lopende en eigenwijze V6 alfa....

Motorverschil, detail verschillen:
- V6 TB fase 1 203 PK 148KW (95-97)
- V6 TB fase 2 200PK 147KW (98-2001) (milieu-eisen)
4C Black Edition
Giulia 1300 super (2000 Nord)
Spider 3 2.0 QV
75 2.0 Twin Spark Squadra
Giulia 2.2D Squadra Veloce

Gtvco
Guru Duplice
Guru Duplice
Berichten: 2799
Lid geworden op: ma dec 27, 2004 01:04

RE: GTV V6 TB

ma sep 12, 2011 16:14

Even inhakend op een oud topic.
Meer over de 916 in het algemeen:
Ik ga komende week naar een Gtv kijken.Zijn er nog punten qua carrosserie en of bodemplaat waar op te letten op met name roestsporen?Of andere ongein?De Gtv die ik ga bekijken is van 2001.

Gtvco
Guru Duplice
Guru Duplice
Berichten: 2799
Lid geworden op: ma dec 27, 2004 01:04

RE: GTV V6 TB

ma sep 12, 2011 23:20

Niemand die iets zinnigs weet te melden? :(

Gebruikersavatar
yuri 75 V6
Guru Quintuplo
Guru Quintuplo
Berichten: 8901
Lid geworden op: ma dec 27, 2004 20:03
Locatie: Eindhoven

RE: GTV V6 TB

ma sep 12, 2011 23:23

916-forum al geprobeerd? Dikke kans dat daar wel wat zinnigs te vinden is.
Veel te veel Alfa-onderdelen in mijn schuur. Wie maakt me los?

Gtvco
Guru Duplice
Guru Duplice
Berichten: 2799
Lid geworden op: ma dec 27, 2004 01:04

RE: GTV V6 TB

ma sep 12, 2011 23:42

Nog niet,zal daar eens even gaan kieken. :wink:

Gebruikersavatar
ebbr
Guru
Guru
Berichten: 1226
Lid geworden op: do dec 06, 2007 11:00
Locatie: Azewijn

RE: GTV V6 TB

wo sep 14, 2011 09:44

Daar zeker even rondstruinen :wink:

De 916's kennen nauwelijks roestproblemen. Achterste veerwegbegrensers-stoters willen nog wel een doorgerot zijn.
Verder over het algemeen alleen maar roest igv slecht herstelde schade oid.

Verder de aandachtspunten die ik hierboven al meldde.
4C Black Edition
Giulia 1300 super (2000 Nord)
Spider 3 2.0 QV
75 2.0 Twin Spark Squadra
Giulia 2.2D Squadra Veloce

Gtvco
Guru Duplice
Guru Duplice
Berichten: 2799
Lid geworden op: ma dec 27, 2004 01:04

RE: GTV V6 TB

wo sep 14, 2011 09:58

O.k. Dank u. :wink:

Gebruikersavatar
frank75bj89
Junior Member
Junior Member
Berichten: 82
Lid geworden op: zo mar 23, 2008 13:35
Locatie: wijchen

RE: GTV V6 TB

wo jun 20, 2012 22:23

ik heb er zelf een gehad, prima auto best betrouwbaar..
alleen onderhoud kost wel een vermogen, ook als je zelf handig bent.

dus als geld geen probleem is, zeker aan te raden leuke auto.
wel aan te raden om goed te kijken, en je kunt beter iets meer geld uitgeven voor een auto die wel goed is bijgehouden, want anders kost het uiteindelijk meer geld..

succes met je zoektocht.
We rijden nu in een alfa Gt 1.9 jtdm 2007

alfa verleden:
75 3.0 v6 `90
gtv 6 2.5 v6 `82
alfa 33 1.7 16v permanent 4 `92
gtv 2.0 v6 TB `96
alfa 147 1.9 jtd`02
alfa spider 2.4 jtdm 2007

Gebruikersavatar
DAVE
Guru
Guru
Berichten: 1186
Lid geworden op: do dec 30, 2004 12:25
Locatie: Vilvoorde

RE: GTV V6 TB

ma jun 25, 2012 13:36

"succes met je zoektocht" .... als ie nu nog aan het zoeken is, zal hij het niet meer vinden denk ik :?
Nu : Giulia Veloce "Blue Misano" (2018), Brera Italia Independent 2,0 JTD (2011), 147 1,6 (2007).

Gebruikersavatar
esvida
Advanced Member
Advanced Member
Berichten: 720
Lid geworden op: za mar 19, 2005 23:36

RE: GTV V6 TB

ma jul 30, 2012 22:33

volgens tynder zijn de nokkenassen niet meer leverbaar een alternatief kost ongeveer 420 euro per stuk en dan komen de stoters nog,en het schijn nogal voor te komen bij een turbo dat die versleten zijn.
alfas in het verleden passen niet hieronder.

Gebruikersavatar
alfa52
Full Member
Full Member
Berichten: 385
Lid geworden op: zo dec 13, 2009 22:18

RE: GTV V6 TB

di dec 04, 2012 19:19

Heb mijn GTV V6 TB ingeruild bij Montagna d Oro.
Goede auto met maar 2 eigenaren. Veel onderhoudsgeschiedenis erbij etc
Originele kmstand,bijna nieuw fase 2 interieur,zwarte Cup hemel etc.
Alfa 164 3.0 QV 1991
Alfa Giulietta TB 2010
Alfa 146 1.8 16v 1997

Philo12
Newbie
Newbie
Berichten: 36
Lid geworden op: zo aug 06, 2023 14:02

Re: GTV V6 TB

zo aug 04, 2024 20:28

Heb me altijd afgevraagd of de V6 TB zonder veel omhaal ook in een 156 kan...

Terug naar “Aankoop adviezen en aandachtspunten”