Pagina 1 van 2
GTV V6 TB
Geplaatst: do nov 11, 2010 11:17
door beer75
Hallo,
Al jaren ben ik verliefd op het uiterlijk van een GTV 916. Het laatste jaar heb ik ook al in 3 GTV's proefgereden. Dit waren allemaal TB's. Ben ook van plan om er eentje binnenkort aan te schaffen.
De keuze voor een TB is natuurlijk de prestatie-prijs verhouding. Daarnaast is het geluid en trekkracht van de V6 icm de turbo subliem! Daarnaast denk ik ook dat je, mits onder 3500tpm, er zuiniger mee kan rijden dan een 3.0 V6.Een TS vind ik te sloom voor zo'n sportauto en een 3.0 nog te duur.
Ik heb al het enige opgezocht en weet dat de onderhoudshistorie (oa distributie) van groot belang is bij een TB anders kun je er nog op leeg lopen. Verder de nokkenassen door teveel klepspeling en net als alle andere GTV's de draagarmen. Hoe kun je de turbo controleren? Is er motorisch verschil tussen Phase1 en Phase2 bij de TB?
Met de auto zal jaarlijks zo'n 10.000 km gereden worden. Wat is ongeveer het verbruik bij normaal rijgedrag? En is een dergelijke auto aan te raden bij de genoemde kilometrage?
Ik overweeg wel om de GTV voor aankoop een DEKRA-keuring te laten onder gaan. Is dat aan te raden? Heeft iemand nog andere tips of aandachtspunten wbt een GTV TB?
Alvast bedankt.
Groeten Tim
RE: GTV V6 TB
Geplaatst: di nov 16, 2010 20:17
door beer75
Heb al het een en ander gelezen op het 916 forum maar heeft iemand hier nog tips oid?
RE: GTV V6 TB
Geplaatst: di nov 16, 2010 23:29
door GT 75V6
Ik zou er niet aan beginnen als je er geen al te groot budget voor hebt. Het onderhoud aan een 916 kost klauwen met geld, al helemaal aan een V6 Turbo.
Ben er echt van geschrokken hoeveel geld m'n ouders in een paar maanden tijd aan hun Spider 916 3.0 V6 12V hebben uitgegeven, terwijl die niet eens slecht onderhouden was bij aankoop.
Belangrijkste tip: check héél goed de staat van de complete achtertrein. Dus schokdempers, veren, stootrubbers, veerschotels, en alle draagarmen. Het uitlaatsysteem is ook erg prijzig. Let bij de Turbo idd op kleppen stellen en op evt. schade aan de nokkenassen.
RE: GTV V6 TB
Geplaatst: wo nov 24, 2010 10:04
door ebbr
Je hebt zelf de belangerijkste punten al wel genoemd. Nokkenas slijtage komt ondanks kleppen stellen om de 90.000km toch veelvuldig voor (zelf ook gehad).
Meestal komt men daarachter bij de 3jaarlijkse riemwissel of kleppenstel actie. Zeer dure aangelegenheid. Alle oudere V6en kampen hier in principe mee, de TB iets gevoeliger vanwege standaard hogere olietemperaturen. Hierbij kan het voorste lager waarin deze as ligt ook uitgelubberd zijn.
Draagarmen vooral achter, zijn gelukkig vervangbaar met powerflex rubbers. Turbo defecten hoor ik eigenlijk erg weinig. Zelf bijna 190.000km op de TB met 1ste koppelingset originele turbo maar al wel 2x nokkenassen vervangen in zijn levensloop en aantal draagarmen.
Je moet je er van bewust zijn dat 916 inmiddels gewoonweg (semi klassieke) oude auto's zijn die allemaal onderhoud vergen, dat kan aardig in de papieren lopen bij alle modellen.
Met name veel goedkope TB's staan voor de dure nokkenasrevisie. Koop er 1 van een liefhebber of reserveer een zak met geld
Maar de TB: mss wel de lekkerst lopende en eigenwijze V6 alfa....
Motorverschil, detail verschillen:
- V6 TB fase 1 203 PK 148KW (95-97)
- V6 TB fase 2 200PK 147KW (98-2001) (milieu-eisen)
RE: GTV V6 TB
Geplaatst: ma sep 12, 2011 16:14
door Gtvco
Even inhakend op een oud topic.
Meer over de 916 in het algemeen:
Ik ga komende week naar een Gtv kijken.Zijn er nog punten qua carrosserie en of bodemplaat waar op te letten op met name roestsporen?Of andere ongein?De Gtv die ik ga bekijken is van 2001.
RE: GTV V6 TB
Geplaatst: ma sep 12, 2011 23:20
door Gtvco
Niemand die iets zinnigs weet te melden?
RE: GTV V6 TB
Geplaatst: ma sep 12, 2011 23:23
door yuri 75 V6
916-forum al geprobeerd? Dikke kans dat daar wel wat zinnigs te vinden is.
RE: GTV V6 TB
Geplaatst: ma sep 12, 2011 23:42
door Gtvco
Nog niet,zal daar eens even gaan kieken.
RE: GTV V6 TB
Geplaatst: wo sep 14, 2011 09:44
door ebbr
Daar zeker even rondstruinen
De 916's kennen nauwelijks roestproblemen. Achterste veerwegbegrensers-stoters willen nog wel een doorgerot zijn.
Verder over het algemeen alleen maar roest igv slecht herstelde schade oid.
Verder de aandachtspunten die ik hierboven al meldde.
RE: GTV V6 TB
Geplaatst: wo sep 14, 2011 09:58
door Gtvco
O.k. Dank u.
RE: GTV V6 TB
Geplaatst: wo jun 20, 2012 22:23
door frank75bj89
ik heb er zelf een gehad, prima auto best betrouwbaar..
alleen onderhoud kost wel een vermogen, ook als je zelf handig bent.
dus als geld geen probleem is, zeker aan te raden leuke auto.
wel aan te raden om goed te kijken, en je kunt beter iets meer geld uitgeven voor een auto die wel goed is bijgehouden, want anders kost het uiteindelijk meer geld..
succes met je zoektocht.
RE: GTV V6 TB
Geplaatst: ma jun 25, 2012 13:36
door DAVE
"succes met je zoektocht" .... als ie nu nog aan het zoeken is, zal hij het niet meer vinden denk ik
RE: GTV V6 TB
Geplaatst: ma jul 30, 2012 22:33
door esvida
volgens tynder zijn de nokkenassen niet meer leverbaar een alternatief kost ongeveer 420 euro per stuk en dan komen de stoters nog,en het schijn nogal voor te komen bij een turbo dat die versleten zijn.
RE: GTV V6 TB
Geplaatst: di dec 04, 2012 19:19
door alfa52
Heb mijn GTV V6 TB ingeruild bij Montagna d Oro.
Goede auto met maar 2 eigenaren. Veel onderhoudsgeschiedenis erbij etc
Originele kmstand,bijna nieuw fase 2 interieur,zwarte Cup hemel etc.
Re: GTV V6 TB
Geplaatst: zo aug 04, 2024 20:28
door Philo12
Heb me altijd afgevraagd of de V6 TB zonder veel omhaal ook in een 156 kan...