Pagina 1 van 1
147/159 JTDM
Geplaatst: di dec 28, 2010 18:48
door AlfaJorrit
Nu ik wat meer KM's rijd voor mijn werk ben ik met een diesel eigenlijk beter af.
Ik rijd nu een 145 1.4TS en heb deze dusdanig onderhouden dat ik eigenlijk nog wel even door moet blijven rijden
(het zou immers zonde zijn om hem weg te doen, hij kan namelijn nog wel een tijdje mee).
Toch zit ik regelmatig met een schuin oog naar andere modelletjes te kijken, velen zullen dit herkennen denk ik
.
Af en toe zie ik een mooie 147 JTDM de revue passeren, en aangezien ik geen ervaring heb met de diesel motoren van Alfa vraag ik me af hoe betrouwbaar ze zijn.
Wie heeft ervaringmet deze auto? Wat is beter 1.9 of 2.2 of groter.
Wat zijn de voordelen en nadelen? Er is vast wel iemand met wat antwoorden.
Cheers J
RE: 147 JTDM
Geplaatst: di dec 28, 2010 22:15
door Posthumus
Qua betrouwbaarheid is de oer-JTD 1.9 niet te overtreffen, kijk maar eens wat voor een kilometerstanden op de diverse 145, 146 en 156's staan. 4-5 ton is geen uitzondering.
Met de JTDm-motoren heb ik geen ervaring.
RE: 147 JTDM
Geplaatst: wo dec 29, 2010 00:40
door wobbut
Hey Jorrit,
wij rijden 1 op 17 met de 1.9 jtd in de 146. Is de eerste diesel die we rijden, dusver naar volle tevredenheid. De heerlijke alfaroffel heeft plaatsgemaakt voor een dieselgrom en de geur van benzine voor de stank van diesel. Qua rijden; heerlijk koppel dat al vroeg beschikbaar is, wat het rijden heel relaxed maakt, zeker met de Squadra Massimo chip. Met JTDm motoren heb ik geen ervaring, maar die lijken me alleen maar nóg fijner!
grtz,
Robbert
RE: 147 JTDM
Geplaatst: wo dec 29, 2010 12:40
door AlfaJorrit
Hey Posthumus en Robbert,
Goed te horen. Ik heb dan ook wel vertrouwen in de Jtdm motoren. Ik zal dan tzt altijd voor een iets wat later model gaan (zonder eventuele kinderziektes).
Dat zal toch wel even wennen zijn zo'n diesel, heb er nooit een gehad. Hoe zit het eigenlijk met onderhoud?
RE: 147 JTDM
Geplaatst: vr dec 31, 2010 11:40
door Darkman76
Hey,
Ik rij nu al 75.000 km in m'n Jtdm uit 2007. Rijd perfect, elke keer een genot. Er is zoveel koppel beschikbaar. Bij mij is het verbruikt is 1/12, 1/13. Hij kan wel zuiniger maar Ik rij nou eenmaal graag een beetje door.
Enigste echte probleem wat ik heb gehad is dat de rechter homokineet na 40.000 aan stukken is gegaan. Nou ligt dat ook wel een beetje aan mijn rijgedrag maar 40k blijft erg snel. Bij aankoop zou ik toch even opletten dat er geen speling op zit.
Verder alleen standaard onderhoud.
Gr.
Tim
Re: 147 JTDM
Geplaatst: vr dec 31, 2010 12:26
door sudman1500
Wie heeft ervaringmet deze auto? Wat is beter 1.9 of 2.2 of groter.Cheers J
Bedoel je de cylinderinhoud daarmee? Een 147 is er alleen als 1.9 (wel in diverse uitvoeringen). Ze rijden heerlijk en zijn behoorlijk vlot, zeker de 16v met 150pk. Heb zelf een 159 jtd 120pk, die heeft over 120k geen enkel probleem veroorzaakt. Wel valt mij op dat je behoorlijk moet schakelen, in 3 over een rotonde wil niet echt lukken bv
Succes met zoeken!
RE: 147 JTDM
Geplaatst: do jan 06, 2011 13:03
door AlfaJorrit
@ darkman, dat herken ik. ik rijd ook graag vlot door, maar dat merk je. Wat dat betreft is het wel handig om als reken voorbeeld te gebruiken.
Bedankt voor de tip, ik zal er op letten.
@ sudman, ik bedoel idd cilinderinhoud. Naast de 147 kijk ik ook naar de 159 als mogelijke optie.Ik zal nog eens moeten onderzoeken wat het scheelt in verbruik en belasting, anders zou mijn voorkeur in dit geval wellicht de 2.2 zijn...
Heb het onderwerp reeds aangepast
RE: 147/159 JTDM
Geplaatst: do jan 06, 2011 13:15
door vV
is er een 2.2 jtdm dan? heb een 2.4 159 en bevalt prima, met squadra chip inmiddels. verbruik valt mij wel tegen, volgens meter in auto een krappe 1 op 11, maar ik denk dat dat aan mij ligt.....
was voor het chippen trouwens 1 op 9,5....
Re: RE: 147/159 JTDM
Geplaatst: do jan 06, 2011 13:43
door frankalfa
is er een 2.2 jtdm dan? heb een 2.4 159 en bevalt prima, met squadra chip inmiddels. verbruik valt mij wel tegen, volgens meter in auto een krappe 1 op 11, maar ik denk dat dat aan mij ligt.....
was voor het chippen trouwens 1 op 9,5....
Nee de 2.2 is een benzine.(gietijzer opel blok>ják)
Grtz,fRank
RE: 147/159 JTDM
Geplaatst: do jan 06, 2011 14:36
door Hans33sw
Waar staat die M eigenlijk voor? Wat is d'r anders?
RE: 147/159 JTDM
Geplaatst: do jan 06, 2011 15:03
door Gtv4
Ik heb een 156 Jtdm 16v, 275dkm inmiddels zonder echt schokkende dingen.
Onderhoud zoals de koppeling bij 2 ton is geen schande.
Echt probleem aan de motor is eigenlijk enkel 1 injector geweest. (ook bij de 2 ton)
Onderhoud is om de 20dkm, olieverbruik is bij de Jtd's nagenoeg 0.
Verbruik van de 16v diesels is wel wat hoger, ik haal 1:14 tot 1:15. (bij een pittige rijstijl)
Echt trappen dan lukt 1:12,5 ook nog.
Heel rustig rijden haalt niet echt uit, 1:16 is wat ik maximaal eruit kan halen. (maar dan is het plezier van auto rijden weg)
Re: RE: 147/159 JTDM
Geplaatst: do jan 06, 2011 16:59
door marco13
Waar staat die M eigenlijk voor? Wat is d'r anders?
volgens mijn vader voor 16 klepper
RE: 147/159 JTDM
Geplaatst: do jan 06, 2011 17:26
door Gtv4
De M staat voor multi inspuiting, heeft wat dat betreft niets met 16 kleppen te maken enkel dat alle 16 kleps Jtd motoren een multi inspuiting hebben.
Re: RE: 147/159 JTDM
Geplaatst: do jan 06, 2011 20:15
door Hans33sw
De M staat voor multi inspuiting, heeft wat dat betreft niets met 16 kleppen te maken enkel dat alle 16 kleps Jtd motoren een multi inspuiting hebben.
duidelijk