Pagina 1 van 1
166 3.0 sporttronic
Geplaatst: wo aug 17, 2011 17:00
door Kosta
Mijn broer heeft z'n zinnen gezet op een 166 3.0 sporttronic. Is daar enige inzage in wanneer de automaat aan revisie toe is ? Hij is best wel van plan om wat geld in een auto te steken met wat achterstallig onderhoud maar vraagt zich af wat de knelpunten bij deze auto zijn aangezien deze bijna allemaal dik over de twee ton gelopen hebben.
BVD
RE: 166 3.0 sporttronic
Geplaatst: do aug 18, 2011 11:04
door Kosta
Niemand met een sporttronic met hoge kilometerstand die wat kan vertellen over de automaat met name ?
RE: 166 3.0 sporttronic
Geplaatst: do aug 18, 2011 11:07
door midas
vraag het ff op het 166forum, daar zit tegenwoordig alle kennis
http://balfaromeo166clubforum.runboard.com/
RE: 166 3.0 sporttronic
Geplaatst: do aug 18, 2011 11:15
door elio
Bij de 166 is een van de problemen dat de kachelradiator soms gaat lekken, recht op de sturing van de automaat, met dramatische gevolgen. Ik zou dus zeker even navragen of die al vervangen is geweest.
Zie ook
http://balfaromeo166clubforum.runboard.com/t11684
RE: 166 3.0 sporttronic
Geplaatst: do aug 18, 2011 22:49
door Hylke
Afgezien van de lekkende kachelradiateur boven de Sportronic computer kan ik niets specifieks noemen hiervan.
Ik heb begrepen dat 24 kleppers niet heel erg houden van lang hoog toerig rijden, dus zo'n automaat is dan een uitkomst.
(lees: indien op normale wijze in automaatstand gereden, houdt deze het toerental vrij beperkt)
Waar je bij de 166 wel echt op moet letten is de wielophanging.
De 147/156/GT vreten draagarmen en stabi's, maar die zijn nog wel betaalbaar.
Ga je deze op de 166 vervangen dan loop je al leeg op de onderdelen zelf.
Overigens rijdt het onovertroffen, zo'n 3.0 Sportronic
Re: RE: 166 3.0 sporttronic
Geplaatst: vr aug 19, 2011 19:03
door peppe
Afgezien van de lekkende kachelradiateur boven de Sportronic computer kan ik niets specifieks noemen hiervan.
Ik heb begrepen dat 24 kleppers niet heel erg houden van lang hoog toerig rijden, dus zo'n automaat is dan een uitkomst.
(lees: indien op normale wijze in automaatstand gereden, houdt deze het toerental vrij beperkt)
Waar je bij de 166 wel echt op moet letten is de wielophanging.
De 147/156/GT vreten draagarmen en stabi's, maar die zijn nog wel betaalbaar.
Ga je deze op de 166 vervangen dan loop je al leeg op de onderdelen zelf.
Overigens rijdt het onovertroffen, zo'n 3.0 Sportronic
lekkende kachelradiateur is idd een fraaie, ik kan er over meepraten.
Als het te laat wordt ontdekt kan het aardig wat rotzooi en schade aanrichten.
Vervanging is even wat werk, maar goed te doen.
Goed op letten dus.
RE: 166 3.0 sporttronic
Geplaatst: vr aug 19, 2011 20:48
door gaucho
Goede keuze een 3.0 automaat, heb deze zelf met veel plezier gereden tot kort geleden. Hou wel ook rekening met een stevig verbruik (1 op 8 a 9) en onderhoudskosten, er zitten nu eenmaal veel dure zaken op die een keertje vervangen moeten worden. De automaat zelf heeft geen slechte reputatie, die moet makkelijk 2,5 a 3 ton meegaan. De zwakke plekken zijn al eerder genoemd, en vergeet ook de distributieriem en waterpomp niet bij het groot onderhoud!
RE: 166 3.0 sporttronic
Geplaatst: vr aug 19, 2011 22:57
door Hylke
1:8/9 is wel erg ambitieus, ik heb vanaf aankoop 1:7,3 gehaald.
Dit is inmiddels 5,5dkm geleden, inclusief BLR2011.
Zuinigste is 1:10,8 over een stuk van 350km en minst zuinige is 1:1.
RE: 166 3.0 sporttronic
Geplaatst: za aug 20, 2011 10:55
door Alfa Nord
Ach, wat er gaat er niet kapot aan een 166
En als je het weer gerepareerd hebt is het wachten op het volgende wat stuk gaat
Rijdt leuk hoor, maar je moet echt eentje kopen waar een onderhoudshistorie bij is, anders loop je er echt op leeg! Aandachtspunten die meestal stuk gaan/zijn: kachelradiateur, centrale vergrendeling, versleten homokineten, draagarmen vóór en achter, slechte verlichting (koplamp blakers), richtingaanwijzer die niet meer terug komt, handremkabels, krakende wielophanging achter enz.
RE: 166 3.0 sporttronic
Geplaatst: za aug 20, 2011 16:11
door Hylke
Richtingaanwijzerretour is inderdaad standaard overleden, maar op zich wel makkelijk op te lossen (tip: lid worden 166 club, is gratis en oplossing ligt kant-en-klaar).
Handrem heb je met een automaat geen omkijken naar, alleen bij de APK
Re: RE: 166 3.0 sporttronic
Geplaatst: za aug 20, 2011 17:09
door Alfa Nord
Richtingaanwijzerretour is inderdaad standaard overleden, maar op zich wel makkelijk op te lossen (tip: lid worden 166 club, is gratis en oplossing ligt kant-en-klaar).
Handrem heb je met een automaat geen omkijken naar, alleen bij de APK
Klopt, maar omdat je hem bij een automaat nooit gebruikt gaan de kabels nog eerder vast zitten en dus inderdaad elke APK kabels vervangen, gisteren nog gedaan bij een klanten 166 automaat
Die tip over de richtingaanwijzer ken ik maar ik hou niet zo van beun oplossingen, dus gewoon nieuw erop.
Net even met mijn eigen 166 bezig geweest om vakantie klaar te maken en nog 2 puntjes gevonden voor de lijst met veel voorkomende mankementen: schakelmechanisme op de versn.bak (geldt uiteraard niet voor de automaat) gangbaar gemaakt, ik kon de pook amper nog heen en weer bewegen. Los gehaald en ingevet, werkt weer als nieuw! Verder zag ik dat mijn schroefveer rechtsvoor gebroken is, heb ik ook al vaak bij klantenauto`s meegemaakt en dat mijn bovenste veerschotels achter verrot zijn. Nog even een avondje sleutelen komende week voordat ie naar zuid Frankrijk mag
RE: 166 3.0 sporttronic
Geplaatst: wo dec 21, 2011 07:47
door hanalfa
Rij al sinds 2005 een Alfa 166,.. en geniet nog elke dag,... ik heb wel het voordeel dat ik alles zelf doe,... en alles zelf kan repareren,... maar de eerder genoemde euvels,... zeker naar kijken en of informeren of deze vervangen zijn,...
Verder de fijnste Alfa Romeo ooit,... na een rit non-stop naar Italië,... stap je helemaal uitgerust uit,...
Na een gedegen onderzoek en check,... zeker kopen,... en voor de prijs hoef je het zeker niet te laten,...
Mijn eerste,..
Mijn huidige,..
RE: 166 3.0 sporttronic
Geplaatst: ma dec 31, 2012 14:51
door GT
Hier staan een aantal aankoop tips voor de 166:
http://www.alfaromeo166club.nl/aankoop%20tips.htm
Let verder op: (gebroken) voorveer, (gebroken) handremkabel. De kabelboom van de achterverlichting kan soms een wat zwak punt zijn en het bekende airbag sensormatje. De ICS kan met een Airco Failure melding komen welke zichzelf vaak weer spontaan oplost.
Voor de rest sluit ik mij bij Han aan, check of de historie helemaal klopt en je hebt voor weinig geld een heerlijke Alfa!