Pagina 1 van 1

GTV6

Geplaatst: zo jan 22, 2012 21:30
door Remi
Momenteel rij ik nu zo'n drie jaar met veel plezier een twee liter 156. Dit is mijn eerste en (helaas) enige auto. Het was van het begin al zeker dat het een alfa moest worden. "There can be only one".
Altijd aan het dromen over wat de volgende alfa moet worden of nog een alfa erbij. Toch moet ik helaas ook realistisch blijven en naar mijn eigen situatie kijken.

Momenteel ben ik aan het kijken wat de mogelijkheden zijn voor het bezit van een GTV6. Vanwege deze oriëntatie post ik dit bericht met een vraag.

De vraag aan u allen is wat u denkt over het gebruik van een GTV6 als dagelijkse alfa. Het is voor mij geen optie om een tweede auto te nemen omdat ik in het centrum van de stad woon. De huur van een garagebox/plek voor de tweede alfa (dus de GTV6) zou naast de huur van de parkeerplek voor mijn huidige auto te veel in de papieren lopen.
Nu begrijp ik dat een gtv6 uit de jaren tachtig wat anders is dan de 156 uit de jaren negentig qua gevoeligheid voor weer en wind (roest). Ook snap ik dat het begint met de aanschaf van een goede 'harde' versie en daar heb ik dan ook wel wat meer geld voor over. Maar ik kan hem dus niet in de garage parkeren en ik zal hem dan dus ook in de winter gebruiken (10.000 tot 15.000 km per jaar). Wel zal er een mogelijk zijn om de auto overdekt te parkeren(halfopen parkeergarage, wel overdekt). Misschien zal u ook zeggen dat het verstandiger is om de GTV2000 te nemen.

Ik hoop dus dat u mij kan informeren over deze kwestie. Een GTV6 als dagelijkse alfa.

Met vriendelijke groeten,

Remi

RE: GTV6

Geplaatst: zo jan 22, 2012 22:16
door jan1300
Ik zou het nooit doen!

Een Alfetta of GTV6 is in twee/drie jaar weggeroest ook ondanks Dinitrol enz.

En ik ben ervaringsdeskundige heb 3 jaar dagelijks gereden met een Alfetta.

Om de auto een beetje knap te houden ben je aan plaatwerk en spuiten jaarlijks flink wat geld kwijt misschien wel meer als een tweede stalling!

De winter is funest voor een GTV6!
De pekel maar ook het niet goed droog worden van de auto in de winter!

gr Jan

RE: GTV6

Geplaatst: ma jan 23, 2012 12:32
door stephen
half open parkeer mogelijkheid is wel ideaal voor een Daily natuurlijk :wink:

op Alfetta forum rijdt er ook iemand dagelijks met zijn cpl. gerestaureerde GTV6, wel op LPG, anders rijdt V6 natuurlijk wat duur.

Rijd zelf met een GTV 4 met TS motor/injectie/stuurbekrachtiging, en ben nu met de 3e winter bezig :wink:
bevalt mij prima, net als een 75TS, goed te doen, alleen wat meer windgeruis door de tochtraampjes(heeft GTV6 dacht ik niet)
mijne krijgt nu ook paar kleine plekjes, staat alle dagen buiten, wordt overal voor gebruikt op woon/werk-verkeer na.

maar je moet dus beginnen bij een harde basis, en als die technisch up to date is , moet je er toch wel 4 jaar mee kunnen rijden denk ik.


rijdt leuker dan een 156, je moet ervan houden, maar een 156 zal voor de meesten prettiger rijden :roll:

gewoon leuk om een paar jaar mee te sturen, maar er zijn natuurlijk altijd mensen die al jaren met Alfetta´s gereden hebben , en naarmate die wat ouder worden, gaan ze voor comfort&gemak :jumping:

dus leuk , JA
verstandig ?

RE: GTV6

Geplaatst: ma jan 23, 2012 16:37
door Romeo
Ze (de fabriek) zeggen dat de facelift beter beschermd is tegen roest dan een eerste serie. GTV6 zou dus beter bestand moeten zijn dan 2000 GTV. :roll:

Ik heb het ook twee winters gedaan (gtv6) en je ziet hem achteruit gaan. Dan wil ik nog niet denken aan de plekken die je niet ziet.
Wat mij het meest stoorde was dat ie zo laag was (ok, beetje verlaagd 8)). Echt praktisch is ie niet, mee daardoor. De bak is ook iets om aan te wennen, en haast hebben in de stad helpt dan niet.

Echt oud werden de gtv6'en niet toen ze nieuw waren (een jaar of 7?), dus als je niet met een nieuwe begint maar met een leeftijd vergelijkbaar met 3 jaren dagelijks gebruik zou ik zeggen dat je nog vier jaar plezier kunt hebben. In de parkeergarage zal je vast niet jaarlijks laswerk gaan doen?

Is een 75 America een optie? Iets beter qua roest, ook V6 en best betaalbaar.

Van beide zou ik het jammer vinden. Dat wel.
164 V6 misschien?

Re: RE: GTV6

Geplaatst: ma jan 23, 2012 17:28
door jan1300


maar er zijn natuurlijk altijd mensen die al jaren met Alfetta´s gereden hebben , en naarmate die wat ouder worden, gaan ze voor comfort&gemak :jumping:

dus leuk , JA
verstandig ?
NEE!!!!!!!!!!!!!!!!!

En ik als ervaringsdeskundige een 156 rijd veel makkelijker/comfortabeler/veiliger en is daarbij bij goed onderhoud zuiniger.
Ik houd nu t.o.v. het Alfetta rijden geld in mijn zak.
En geen gedoe meer met beslagen ramen/ontwaseming.
Zet nu lekker aircootje aan en we hebben weer goed zicht enz enz.

Stephen rijd de meeste kms in het werkpaard van de baas dat maakt heel veel uit!

gr Jan

Re: RE: GTV6

Geplaatst: ma jan 23, 2012 23:02
door stephen


maar er zijn natuurlijk altijd mensen die al jaren met Alfetta´s gereden hebben , en naarmate die wat ouder worden, gaan ze voor comfort&gemak :jumping:

dus leuk , JA
verstandig ?
NEE!!!!!!!!!!!!!!!!!

En ik als ervaringsdeskundige een 156 rijd veel makkelijker/comfortabeler/veiliger en is daarbij bij goed onderhoud zuiniger.
Ik houd nu t.o.v. het Alfetta rijden geld in mijn zak.
En geen gedoe meer met beslagen ramen/ontwaseming.
Zet nu lekker aircootje aan en we hebben weer goed zicht enz enz.

Stephen rijd de meeste kms in het werkpaard van de baas dat maakt heel veel uit!

gr Jan

Klopt, v/d meeste km's :wink:

daarom zei ik ook op woon/werk na , dat zijn er zo'n 45.000/jaar
en met de GTV rijd ik er zo'n 7000km

maar waren wel leuke km's met je Alfetta, toch Jan 8)

RE: GTV6

Geplaatst: di jan 24, 2012 11:26
door Alfa Nord
Ach, een 156 roest net zo hard dus daar hoef je het niet om te laten :jumping:

Re: RE: GTV6

Geplaatst: di jan 24, 2012 11:58
door Merijnnieuwenhuis
Ach, een 156 roest net zo hard dus daar hoef je het niet om te laten :jumping:
misschien wel harder ;) je ziet het alleen minder :lol:

Re: RE: GTV6

Geplaatst: zo jan 29, 2012 13:22
door GT 75V6
Ach, een 156 roest net zo hard dus daar hoef je het niet om te laten :jumping:
Niet alle 156's. 8)

Je moet er geluk mee hebben...

Re: RE: GTV6

Geplaatst: zo jan 29, 2012 14:11
door frankalfa
Ach, een 156 roest net zo hard dus daar hoef je het niet om te laten :jumping:
Niet alle 156's. 8)

Je moet er geluk mee hebben...
Doe de kit eens van de bodem steken dan? En van de schokbrekertorens voor?

Grtz,fRank

RE: GTV6

Geplaatst: zo jan 29, 2012 15:39
door joy
Uit wat voor hout ben je gesneden. Met een gtv ga je een stukje terug in de tijd. Geen stuurbekrachtiging,ventilatie cq ontwaseming matig, ruitewissers matig, zithouding (voor de wat grotere personen) matig, toch wat gevoel voor techniek hebben m.b.t. schakelen en opwarming motor.
Ben je dus niet van de airco,cv,servotronic,regensensor,navi, e.d. en heb je niet een groot gezin of moet je elke week de appie leegkopen dan kun je overwegen om een gtv6 voor dagelijks te gaan rijden.
Want hoe dan ook IK blijf van mening dat de gtv van stilstand (waarschijnlijk niet qua carrosserie) ook achteruitgaat. Alfa's zijn sowieso gemaakt om kilometers te vreten. :D

Re: RE: GTV6

Geplaatst: zo jan 29, 2012 15:58
door GT 75V6
Ach, een 156 roest net zo hard dus daar hoef je het niet om te laten :jumping:
Niet alle 156's. 8)

Je moet er geluk mee hebben...
Doe de kit eens van de bodem steken dan? En van de schokbrekertorens voor?

Grtz,fRank
Allemaal gechecked door iemand die er verstand van heeft en OK. :lol: Nee, deze 156 is wel een blijvertje hoor. Bij de distriwissel laatst bleek dat er totaal geen zwarte aanslag in het blok zit en de nokkenassen en klepbekers na 160.000 km. nog als nieuw zijn. Still going strong! Goed onderhoud en rustig warmrijden is de sleutel.

(ok, de kit is niet van de bodem gehaald)