Pagina 1 van 2
Aanschaf 147 LPG of Diesel?
Geplaatst: wo jul 18, 2012 11:33
door martijnsud
Aangezien ik binnenkort meer kilometer gaan maken, ongeveer 35.000km per jaar, ben ik aan het kijken voor een 147.
Alleen ik kan er niet echt uitkomen wat nou de beste/goedkoopste/leukste 147 is. Wil in ieder geval een 147 met nieuwe neus.
Dus ik kan kiezen uit een 1.9 JTD 8V en 16V of 1.6 TS op G3. Qua prijs en uitrusting komt alles aardig overeen.
Alleen qua vermogen en brandstof verbruik / kosten zit er nog wel wat verschil. Aanschaf prijs van ongeveer 8k.
1.6 op G3 is niet te vinden op dit moment, dus G3 inbouwen kost ongeveer 1500 euro, nadeel van de 1.6 is vermogen en om de 60k distributie wissel.
De diesels, 8V is betrouwbaar en na chippen genoeg vermogen. Brandstof verbruik is ook redelijk.
De 16V is natuurlijk, na chippen, een snelle auto . Nadeel brandstof verbruik is ook meer dan de 8V,
En op dit moment kan ik niet een geschikte 16V met minder dan 180.000 km’s op de klok.
Even snel uitgerekend dat ik eerste jaar meer kwijt ben voor LPG auto (ivm installatie G3) maar de jaren erna verdien je het snel terug.
Scheelt ongeveer €800 met de 8V JTD.
Wat is wijs en of jullie ervaring hiermee?
Groet Martijn
RE: Aanschaf 147 LPG of Diesel?
Geplaatst: wo jul 18, 2012 12:50
door frankalfa
Jtd! 8v is al lekker vlot. Zeker tov een 1600 met gas in. Zou voor mij niet eens een vraag zijn, maar ja ik heb dan ook de pest aan lpg.
Daarbij kan een jtd gewoon heel veel km hebben, 4 ton is geen uitzondering bij goed onderhoud. Gelijk na aanschaf inlaat laten reinigen en egr afdoppen, ben je daar ook vanaf.
Grtz,fRank
RE: Aanschaf 147 LPG of Diesel?
Geplaatst: wo jul 18, 2012 15:07
door rutgerdow
Heb hier alleen maar ervaring met 155'ers op lpg: lpi en g3
En dat is gewoon een top combinatie: alle 3 al ruim over 3 ton.
de enige extra kosten die ik met lpg heb zijn om de 150k - 200k een
nieuwe/gereviseerde gaspomp à 500euri
ik wil nooit meer anders, zeker de combinatie met een 2.0 16v evo1 werkt verslavend.
RE: Aanschaf 147 LPG of Diesel?
Geplaatst: wo jul 18, 2012 16:11
door WhizzMan
Allebei ga je veel plezier aan beleven qua rijgenot, maar met onderhoud, denk ik dat je met een JTD beter zit dan met een 1.6je op gas.
Ik rijd zelf op gas, ik ben er erg tevreden over, maar als ik een 147, GT of 166 aan zou schaffen als mijn huidige 155 echt op is, is de kans groot dat ik toch op JTD over ga stappen. Diesel is wat duurder in de kilometerprijs zonder onderhoud, maar zelfs als je het zelf doet, heb je voor mijn gevoel vaker werk aan je gas/benzineauto dan aan een JTD. Als je daar ook nog bij neemt dat een 1.6je weliswaar een vlot karretje is, maar je moet er wel voor schakelen en je met een 16V JTD gewoon "rustig" rijdend alsnog vlot bent, plus het standaard uitrustingsniveau van de 16V JTDs, denk ik dat je toch "meer auto" hebt aan de JTD. Of je moet natuurlijk een zwaar gepimpte 1.6 vinden, die zijn op G3 al helemaal zeldzaam...
RE: Aanschaf 147 LPG of Diesel?
Geplaatst: wo jul 18, 2012 16:43
door marco-75
Hey Martijn,
Ander werk gekregen, meer kilometers?
Ik zou voor de diesel gaan.
En dan de 8V nemen en idd chippen.
Dan heb je voldoende power met een mooi verbruik.
En zuinig rijden willen we wel met die hoge branstofprijzen.
Ben blij dat we diesel rijden lekker lui rijden en toch snel als het moet en dan 1200 km op 1 tank.
RE: Aanschaf 147 LPG of Diesel?
Geplaatst: wo jul 18, 2012 18:02
door Zudi
Het 2 jaar g3 gereden en een 1.6 evo dan wel een 145, en nu een 146 jtd... Had het al jaren eerder moeten doen, veel rustiger in het rijden en met een gechipt 8v heb je voldoende vermogen en 1 op 20 moet haalbaar zijn. Als ik alles een beetje uitreken en het onderhoud zelf doe is de 146 jtd per km goedkoper dan een g3. Daarin is wegenbelasing en alles meegenomen.
Wat wel zo is dat ik zo'n 60dkm per jaar rij.
Re: RE: Aanschaf 147 LPG of Diesel?
Geplaatst: wo jul 18, 2012 20:53
door martijnsud
Hey Martijn,
Ander werk gekregen, meer kilometers?
Ik zou voor de diesel gaan.
En dan de 8V nemen en idd chippen.
Dan heb je voldoende power met een mooi verbruik.
En zuinig rijden willen we wel met die hoge branstofprijzen.
Ben blij dat we diesel rijden lekker lui rijden en toch snel als het moet en dan 1200 km op 1 tank.
Hallo Marco,
Nee geen ander werk maar willen gaan verhuizen. Verder van werk maar dichter bij de hobby
Iedereen bedankt voor de reactie. Nadeel van de 8V tov de 16V vind ik ook de 5 bak ipv de 6 bak.
Echter hoor ik bij de 16V ook meer problemen met EGR e.d.
Martijn
RE: Aanschaf 147 LPG of Diesel?
Geplaatst: wo jul 18, 2012 20:59
door Hylke
Het voordeel van de 5-bak is dat deze nog enigzins Alfa-eigen is, de 6-bak is al GM en schakelt minder prettig (naar mijn smaak).
Daarnaast wil een 8v laag in de toeren wat vlotter zijn dan de 16v, iets wat versterkt wordt door het chippen (vwb 8v, geen ervaring met gechipte 16v).
Hou bij het chippen overigens wel rekening met versnelde slijtage als je het extra vermogen frequent gebruikt.
Bij ons waren binnen no-time de slangen van het inlaattraject op, gezien de gebrekkigere onderdelenvoorziening voor oudere modellen iets om in gedachten te houden.
RE: Aanschaf 147 LPG of Diesel?
Geplaatst: wo jul 18, 2012 21:02
door marco-75
Je kan ons huis wel kopen Martijn
Maar je zoekt in omgeving Drachten dacht ik.
Re: RE: Aanschaf 147 LPG of Diesel?
Geplaatst: wo jul 18, 2012 21:58
door martijnsud
Je kan ons huis wel kopen Martijn
Maar je zoekt in omgeving Drachten dacht ik.
Is goed, koop jij dan ons appartement?
Inderdaad tussen Leeuwarden en Drachten.
Zaterdag weer eens bakje doen? Kan ik de GTV ook weer eens zien!
Martijn
Re: RE: Aanschaf 147 LPG of Diesel?
Geplaatst: wo jul 18, 2012 21:59
door martijnsud
Het voordeel van de 5-bak is dat deze nog enigzins Alfa-eigen is, de 6-bak is al GM en schakelt minder prettig (naar mijn smaak).
Daarnaast wil een 8v laag in de toeren wat vlotter zijn dan de 16v, iets wat versterkt wordt door het chippen (vwb 8v, geen ervaring met gechipte 16v).
Hou bij het chippen overigens wel rekening met versnelde slijtage als je het extra vermogen frequent gebruikt.
Bij ons waren binnen no-time de slangen van het inlaattraject op, gezien de gebrekkigere onderdelenvoorziening voor oudere modellen iets om in gedachten te houden.
Oke, dank je voor je ervaring! Krijg toch steeds meer het gevoel dat het een 120 pk 8 klepper moet gaan worden.......
Martijn
RE: Aanschaf 147 LPG of Diesel?
Geplaatst: wo jul 18, 2012 22:08
door marco-75
Ja ik kom ff langs.
Re: RE: Aanschaf 147 LPG of Diesel?
Geplaatst: vr jul 20, 2012 08:46
door WhizzMan
Het voordeel van de 5-bak is dat deze nog enigzins Alfa-eigen is, de 6-bak is al GM en schakelt minder prettig (naar mijn smaak).
Daarnaast wil een 8v laag in de toeren wat vlotter zijn dan de 16v, iets wat versterkt wordt door het chippen (vwb 8v, geen ervaring met gechipte 16v).
Hou bij het chippen overigens wel rekening met versnelde slijtage als je het extra vermogen frequent gebruikt.
Bij ons waren binnen no-time de slangen van het inlaattraject op, gezien de gebrekkigere onderdelenvoorziening voor oudere modellen iets om in gedachten te houden.
Euh, de 6bak is een FPT bak toch? Zelfde 6bak als er ook op de 3.0 166 zit en dergelijke? Ik weet dat er een slang in de JTD zit die ergens tegenaan schuurt, maar de rest ploft gewoon omdat het rubber oud wordt en je turbodruk hoger wordt dan waar de fabriek de auto mee aflevert.
Je koppeling zal ongetwijfeld ook rapper slijten als je veel gas geeft met optrekken vanuit stilstand in de 1e versnelling. Ik meen dat ongechipt dat koppel in 1e en 2e versnelling nogal beperkt is en veel chippers (ik weet niet wat squadra daar in doet) halen die beperking er in meer of mindere mate af.
RE: Aanschaf 147 LPG of Diesel?
Geplaatst: vr jul 20, 2012 08:53
door Hylke
Stephan laat een koppelbeperking in de eerste twee versnellingen, maar ook de koppeling had het zwaar.
Vwb de versnellingsbak heb ik mij altijd laten vertellen dat de 6-bak geen eigen Alfa-bak zou zijn.
Overigens voelt deze in de 159 ook weer anders dan in de 156, maar ja, wat voelt in een 159
niet anders dan in een 156
RE: Aanschaf 147 LPG of Diesel?
Geplaatst: vr jul 20, 2012 09:37
door bralfa
Kijk voor een jtd gewoon ff over de grens. In dld staan er zat die na bpm afdracht ook nog ver binnen je budget blijven en gewoon met 125- 150k op de klok.