Pagina 1 van 1
Selespeed voor fun?
Geplaatst: ma okt 22, 2012 16:19
door BTG
Hallo,
Ik overweeg een 147 2.0TS als tweede auto met als doel wat meer plezier aan deze auto te hebben dan met de huidige 13 in een dozijn auto. Nu worden met name selespeeds aangeboden. Nu rijzen bij mij wat vragen:
- Is een selespeed van 11 jaar oud vragen om gedoe?
- Biedt een Selespeed meer of minder fun?
- ik ben niet bang voor wat extra techniek, maar wel voor veel extra kosten.
De auto zal maar ca 4000 km per jaar rijden.
Graag wat meningen/ervaringen
Bart
RE: Selespeed voor fun?
Geplaatst: ma okt 22, 2012 16:44
door erwingta
Gewoon voor een handbak gaan!
Selespeed is niet storingsvrij en duur qua reparatie!
Heb ooit een nwe gehad...
RE: Selespeed voor fun?
Geplaatst: ma okt 22, 2012 17:36
door BugAlfa
en de 150pk motor vd 147 heeft 'n andere lagering waardoor ze gevoeliger zijn voor olieverbruik ivm de oudere 156(& Gtv & Spider) 2.0ts met 155pk .
Selespeed is 'n prachtig systeem maar te onderhouden door'n specialist ter zake ; terugschakelen is machtig mooi met automatisch tussengas . Opschakelen lijkt lang te duren maar dat is omdat je extra tijd hebt . Best is om gas te lossen bij elke vernellings wissel om schokvrij te rijden .
Re: RE: Selespeed voor fun?
Geplaatst: wo okt 24, 2012 11:09
door kj gtv6
en de 150pk motor vd 147 heeft 'n andere lagering waardoor ze gevoeliger zijn voor olieverbruik ivm de oudere 156(& Gtv & Spider) 2.0ts met 155pk .
Selespeed is 'n prachtig systeem maar te onderhouden door'n specialist ter zake ; terugschakelen is machtig mooi met automatisch tussengas . Opschakelen lijkt lang te duren maar dat is omdat je extra tijd hebt . Best is om gas te lossen bij elke vernellings wissel om schokvrij te rijden .
dat klopt helemaal met het opschakelen.
en als je op een parkeerplaats staat en je zet hem in de achteruit en dan krijg je te horen: dat het vreemde geluiden maakt.
maar met een 156 q-system moet je juist gas geven om op te schakelen met de manueel 4
RE: Selespeed voor fun?
Geplaatst: wo okt 24, 2012 22:16
door BTG
Ik begrijp dat selespeed dus wel (meer) fun geeft, en met goed onderhoud geen punt hoeft te zijn. Maar ook als de auto weinig gebruikt wordt?
Valt er ook zelf nog wat te doen met onderhoud, of kan ik beter een conventionele bak kiezen.?
Gr. Bart
Re: RE: Selespeed voor fun?
Geplaatst: do okt 25, 2012 08:55
door BugAlfa
en de 150pk motor vd 147 heeft 'n andere lagering waardoor ze gevoeliger zijn voor olieverbruik ivm de oudere 156(& Gtv & Spider) 2.0ts met 155pk .
Selespeed is 'n prachtig systeem maar te onderhouden door'n specialist ter zake ; terugschakelen is machtig mooi met automatisch tussengas . Opschakelen lijkt lang te duren maar dat is omdat je extra tijd hebt . Best is om gas te lossen bij elke vernellings wissel om schokvrij te rijden .
dat klopt helemaal met het opschakelen.
en als je op een parkeerplaats staat en je zet hem in de achteruit en dan krijg je te horen: dat het vreemde geluiden maakt.
maar met een 156 q-system moet je juist gas geven om op te schakelen met de manueel 4
Q-system is geen gerobotiseerde mechanische bak, maar een simpele automaat met koppelomvormer . Selespeed zijn dezelfde tandwielen en verhoudingen als de manuele bak de koppeling is elektro-hydraulish .
Re: RE: Selespeed voor fun?
Geplaatst: do okt 25, 2012 10:04
door hanalfa
Gewoon voor een handbak gaan!
Selespeed is niet storingsvrij en duur qua reparatie!
Heb ooit een nwe gehad...
Is echt onzin, Gerben mijn regesiterleider heeft er een voor zijn vrouw aangeschaft, alleen maar fun, geen problemen met de bak, en als het kapot zou gaan, handgeschakelde bak zo in / ombouwen, zit alleen een unit op die het schakelen "Selespeed" maakt.!