Pagina 1 van 2
Verschil amerikaanse en europese 2000 gtv bertone
Geplaatst: do nov 01, 2012 17:38
door Ebosch
Dag Allen,
Nog steeds ben ik bezig met mijn zoektocht naar een Bertone en soms zie ik een amerikaanse staan. Wat is het verschil tussen een amerikaanse en een europese?
Ik zie de knipperlichten op de voor en achterspatborden en soms een injectie motor?
RE: Verschil amerikaanse en europese 2000 gtv bertone
Geplaatst: do nov 01, 2012 20:31
door Gordon
Volgens mij heb je dan de verschillen wel gehad. Ik denk tenminste niet dat gasgedempte bumpers toen al bestonden...
Als ik het goed heb zijn die foeilelijke oranje plakken op de zijkant trouwens geen knipperlichten maar reflectors. Verder zijn het denk ik ook uitsluitend GTV's die naar de USA zijn gegaan en inderdaad voor de Californische markt, die toen al emissie-eisen had, met mechanische injectie (Spica). Als je een auto rechtstreeks uit de States haalt kan er eventueel een probleem zijn met de koplampbehuizingen (sealed beams waren lang verplicht maar mogen hier absoluut niet). In de regel zijn Amerikanen niet anti-roest behandeld, dus dat moet dan zeker je eerste aandachtspunt zijn.
RE: Verschil amerikaanse en europese 2000 gtv bertone
Geplaatst: do nov 01, 2012 20:58
door Harrybertone
Er zijn best wat verschillen:
* extra grote zijclignoteurs op voor- en achterschermen;
* grotere knipperlichten onder de voorbumper, zonder stadslicht;
* kentekenverlichting achter boven het kenteken op opzetstuk met merknaam erop;
* inizione op de kofferbakklep;
* sealed beam koplampen;
* Spica injectie in plaats van carburateurs;
* oliepeilstok zit aan de kant van inlaat;
* remleidingssysteem is iet anders dan de Europese versie;
* er is ook een elektrisch gordel waarschuwingssysteem;
* er zullen nog wel andere verschillen zijn.
Mijn GTV heeft geen Spica meer, maar Weber carburateurs. De zijclignoteurs zijn ook weg. Onder de stoelen liggen nog de kabeltjes van de gordels. Jaren geleden, toen nog op Nederlands kenteken, moesten er voor de APK extra stadslichten gemonteerd worden.
RE: Verschil amerikaanse en europese 2000 gtv bertone
Geplaatst: do nov 01, 2012 21:05
door alfadragon
Wat een heerlijk kleurtje.
In mijn berlina zit de peilstok ook aan de inlaatkant dus of dat een verschil is?
RE: Verschil amerikaanse en europese 2000 gtv bertone
Geplaatst: do nov 01, 2012 21:11
door Zaagauto
Volgens mij zit de peilstok bij een 105 blok altijd aan de inlaatzijde? Zou me kunnen voorstellen dat het vanwege de Spica juist aan de uitlaatkant zit maar dat heb ik nog nooit gezien.
Type-aanduiding is ook anders... 105.21 voor een Euro, 105.01 voor een USA.
Volgens mij hebben die "zij-clignoteurs" standaard geen verlichting maar zijn simpelweg sidemarkers.
Motorcode voor een Euro blok is AR00515 en het lijkt erop dat het Spicablok geen code heeft (niet helemaal zeker).
RE: Verschil amerikaanse en europese 2000 gtv bertone
Geplaatst: do nov 01, 2012 22:12
door Harrybertone
Type aanduiding is 115.01.
De "zijclignoteurs zijn idd sidemarkers.
Gr.
Harry
RE: Verschil amerikaanse en europese 2000 gtv bertone
Geplaatst: do nov 01, 2012 22:29
door Zaagauto
115 idd...
Zit het originele Spica blok er nog in? Ben wel benieuwd naar de motorcode namelijk...
RE: Verschil amerikaanse en europese 2000 gtv bertone
Geplaatst: do nov 01, 2012 22:48
door Harrybertone
Dat moet ik even uitzoeken, maar.... nu is het een beetje laat!
Weltrusten,
Harry
RE: Verschil amerikaanse en europese 2000 gtv bertone
Geplaatst: do nov 01, 2012 22:53
door Zaagauto
RE: Verschil amerikaanse en europese 2000 gtv bertone
Geplaatst: vr nov 02, 2012 08:46
door GiuliaCorse
Spica blok zit idd peilstok aan uitlaatzijde
RE: Verschil amerikaanse en europese 2000 gtv bertone
Geplaatst: vr nov 02, 2012 09:05
door vV
Veel amerikanen hebben ook airco. Tevens staan ze hoger op de veren vanwege wetgeving mbt hoogte koplampem tov straat en zo geloof ik.
Laatste jaar dat hier geleverd is zijn er veel usa modellen ook hier nieuw verkocht. Nuja, veel... Was dacht ik tot in 1978 dat hiernog usa modellen nieuw op kenteken gezet zijn, wel met eerder bouwjaar denk ik, paar jaartjes op terreinen bij de fabriek gestaan..
Re: RE: Verschil amerikaanse en europese 2000 gtv bertone
Geplaatst: vr nov 02, 2012 09:07
door alfadragon
Spica blok zit idd peilstok aan uitlaatzijde
Dat is toch wel een heel andere kant dan de inlaat. Typfoutje?
RE: Verschil amerikaanse en europese 2000 gtv bertone
Geplaatst: vr nov 02, 2012 09:12
door Zaagauto
116 blokken hebben hem ook uitlaatzijde
Re: RE: Verschil amerikaanse en europese 2000 gtv bertone
Geplaatst: vr nov 02, 2012 15:28
door GiuliaCorse
Spica blok zit idd peilstok aan uitlaatzijde
Dat is toch wel een heel andere kant dan de inlaat. Typfoutje?
Geen typo, was antwoord op zaagopmerking
Volgens mij zit de peilstok bij een 105 blok altijd aan de inlaatzijde? Zou me kunnen voorstellen dat het vanwege de Spica juist aan de uitlaatkant zit maar dat heb ik nog nooit gezien.
RE: Verschil amerikaanse en europese 2000 gtv bertone
Geplaatst: vr nov 02, 2012 15:50
door alfadragon
Ik doelde op het antwoord van harrybertone. Die had als verschil dat de peilstok aan de inlaatkant zit, blijkbaar is het verschil dus dat die aan de uitlaatkant zit. Vandaar.