Koopwijzer: Alfa Romeo Brera in Auto Visie 2013 nr.: 1.
Geplaatst: do jan 03, 2013 15:37
Koopwijzer Auto Visie geeft onderstaand advies over Brera.
Begin 2002 presenteert ItalDesign de Alfa Romeo Brera, een oogverblindend mooi studiemodel met schaardeuren, glazen dak, achterwielaandrijving en een 4,2 liter V8 van Maserati. Omdat Alfa Romeo een opvolger zoekt voor de GTV/Spider, wordt het model aangepast voor serieproductie. Drie jaar later verschijnt de coupé-versie van de Brera. Hoewel de proporties afwijken van het studiemodel blijft de 2+2 een niet te missen designstatement. Daarvoor zorgen de markante koplampen, v-vormige motorkap, langgerekte portieren en achterpartij met brede achterlichten en zichtbare uitlaatpijpen. Bodemsectie en techniek worden gedeeld met de Alfa 159. Er is keuze uit vier- en zescilinder motoren (185-260 pk), handgeschakelde en automatische zesversnellingsbakken en voor- of vierwielaandrijving (Q4). Kort na de introductie wordt een dieseloptie toegevoegd, de 2,4 liter JTDm (200 pk).
Nieuwe motoren
In het voorjaar van 2006 herleeft de Alfa Romeo Spider; feitelijk een tweezits Brera met softtop. De techniek is gelijk aan de gesloten versie. Ook de dieselmotor is beschikbaar en dat is een primeur voor een open Alfa Romeo. Vanaf 2007 ondergaat het duo een aantal wijzigingen. De eerste is de komst van een herziene 2.4 JTDm dieselmotor (210 pk). In 2008 volgt een kleine facelift waarbij het voertuiggewicht iets wordt teruggebracht. Een Q2-sperdifferentieel is voortaan standaard op alle modellen, zodat de handgeschakelde 3.2 V6 voortaan ook zonder Q4-vierwielaandrijving kan worden besteld. In het najaar verschijnt een TI-pakket met 19 inch wielen en speciale sportstoelen. De grootste verandering en verbetering is de komst van twee nieuwe motoren in 2008. De koppelsterke 1750 TBi (200 pk) en 2.0 JTDm (170 pk) zorgen voor de smeuïge kracht die het duo verdient. Ondanks een prijsverlaging doet het weinig voor de verkoopcijfers. Die blijven ver achter bij de verwachtingen zodat eind 2010 de productie stopt.
Zwaar
De Alfa Romeo Brera en Spider zijn een positieve trendbreuk met het verleden. Aantrekkelijke vormgeving en rijplezier gaan samen met goede bouwkwaliteit en overwegend degelijke techniek. Een keerzijde van de kwaliteitssprong is het sterk toegenomen voertuiggewicht. In tegenstelling tot de vorige generaties GTV/Spider is het geen lichtvoetige sportauto maar vooral een chique coupé met sportieve inslag. Dat is even wennen, maar de aantrekkelijke vraagprijzen maken veel goed. Onderstaande advertentielinks bewijzen dat stijlvol Italiaans autorijden niet de wereld hoeft te kosten.
Autovisie selecteerde de volgende zoekopdrachten op Gaspedaal.nl:
Alfa Romeo Brera benzine (2006-2011)
Alfa Romeo Brera diesel (2006-2011)
Alfa Romeo Spider benzine (2006-2011)
Alfa Romeo Spider diesel (2006-2011)
Uitgebreide aankoopinformatie over de Alfa Romeo Brera/Spider staat in Autovisie 1-2013 die vanaf donderdag 3 januari in de winkels ligt.
Uit ervaring kan ik beamen dat rijden met een BRERA een waar genot is. Probleemloze wagen.
Begin 2002 presenteert ItalDesign de Alfa Romeo Brera, een oogverblindend mooi studiemodel met schaardeuren, glazen dak, achterwielaandrijving en een 4,2 liter V8 van Maserati. Omdat Alfa Romeo een opvolger zoekt voor de GTV/Spider, wordt het model aangepast voor serieproductie. Drie jaar later verschijnt de coupé-versie van de Brera. Hoewel de proporties afwijken van het studiemodel blijft de 2+2 een niet te missen designstatement. Daarvoor zorgen de markante koplampen, v-vormige motorkap, langgerekte portieren en achterpartij met brede achterlichten en zichtbare uitlaatpijpen. Bodemsectie en techniek worden gedeeld met de Alfa 159. Er is keuze uit vier- en zescilinder motoren (185-260 pk), handgeschakelde en automatische zesversnellingsbakken en voor- of vierwielaandrijving (Q4). Kort na de introductie wordt een dieseloptie toegevoegd, de 2,4 liter JTDm (200 pk).
Nieuwe motoren
In het voorjaar van 2006 herleeft de Alfa Romeo Spider; feitelijk een tweezits Brera met softtop. De techniek is gelijk aan de gesloten versie. Ook de dieselmotor is beschikbaar en dat is een primeur voor een open Alfa Romeo. Vanaf 2007 ondergaat het duo een aantal wijzigingen. De eerste is de komst van een herziene 2.4 JTDm dieselmotor (210 pk). In 2008 volgt een kleine facelift waarbij het voertuiggewicht iets wordt teruggebracht. Een Q2-sperdifferentieel is voortaan standaard op alle modellen, zodat de handgeschakelde 3.2 V6 voortaan ook zonder Q4-vierwielaandrijving kan worden besteld. In het najaar verschijnt een TI-pakket met 19 inch wielen en speciale sportstoelen. De grootste verandering en verbetering is de komst van twee nieuwe motoren in 2008. De koppelsterke 1750 TBi (200 pk) en 2.0 JTDm (170 pk) zorgen voor de smeuïge kracht die het duo verdient. Ondanks een prijsverlaging doet het weinig voor de verkoopcijfers. Die blijven ver achter bij de verwachtingen zodat eind 2010 de productie stopt.
Zwaar
De Alfa Romeo Brera en Spider zijn een positieve trendbreuk met het verleden. Aantrekkelijke vormgeving en rijplezier gaan samen met goede bouwkwaliteit en overwegend degelijke techniek. Een keerzijde van de kwaliteitssprong is het sterk toegenomen voertuiggewicht. In tegenstelling tot de vorige generaties GTV/Spider is het geen lichtvoetige sportauto maar vooral een chique coupé met sportieve inslag. Dat is even wennen, maar de aantrekkelijke vraagprijzen maken veel goed. Onderstaande advertentielinks bewijzen dat stijlvol Italiaans autorijden niet de wereld hoeft te kosten.
Autovisie selecteerde de volgende zoekopdrachten op Gaspedaal.nl:
Alfa Romeo Brera benzine (2006-2011)
Alfa Romeo Brera diesel (2006-2011)
Alfa Romeo Spider benzine (2006-2011)
Alfa Romeo Spider diesel (2006-2011)
Uitgebreide aankoopinformatie over de Alfa Romeo Brera/Spider staat in Autovisie 1-2013 die vanaf donderdag 3 januari in de winkels ligt.
Uit ervaring kan ik beamen dat rijden met een BRERA een waar genot is. Probleemloze wagen.