Pagina 1 van 3

alfa 166!! wat zijn z'n pitfals??

Geplaatst: za jan 15, 2005 14:48
door clemensch
Ik ben toe aan een andere auto en mijn keuze is gevallen op de Alfa 166 2.4 JTD (2de hands). Mijn vorige auto is een mazda 626 1.8 op gas en ik rijd er lang onderhoudsvrij en met veel plezier in.
Weet iemand hoe het zit met de betrouwbaarheid van de 166?
En hoe zit het met de eeuwige geruchten rond alfa en haar electrisch systeem? Zijn de moderne alfa's nog steeds op electronisch gebied niet verbeterd? zoja vanaf welk bouwjaar zijn er verbeteringen? Wie helpt mij uit de brand met mijn vragen?


groeten clemens

RE: alfa 166!! wat zijn z'n pitfals??

Geplaatst: zo jan 16, 2005 20:41
door GTV Boy
Vooral Mazda blijven rijden! :wink: Als je betrouwbaarheid wilt moet je bij Mazda blijven.
Mis je alleen de schoonheid en de emotie van een 166. :driving:

Re: RE: alfa 166!! wat zijn z'n pitfals??

Geplaatst: ma jan 17, 2005 00:13
door AlfettaOwner
Vooral Mazda blijven rijden! :wink: Als je betrouwbaarheid wilt moet je bij Mazda blijven.
Mis je alleen de schoonheid en de emotie van een 166. :driving:
#-o

RE: alfa 166!! wat zijn z'n pitfals??

Geplaatst: ma jan 17, 2005 00:39
door Woody34
Geweldige auto, maar vergeet niet dat je tevens een nieuwe dimensie qua auto-onderhoudskosten instapt. Niet alleen is alles duurder aan zo'n barrel, maar het is nog eens niet te monteren ook.

RE: alfa 166!! wat zijn z'n pitfals??

Geplaatst: ma jan 17, 2005 00:49
door dibro
dat je al de moeite hebt genomen om je hier te registreren.............. (Ik zag je oproep op het hier-niet-nader-te-noemen-forum :wink: ) geeft al aan dat je eigenlijk al besmet bent! Laat je niet ontmoedigen!
Trouwens: alles wat ze roepen over Alfa's is waar! :?

RE: alfa 166!! wat zijn z'n pitfals??

Geplaatst: ma jan 17, 2005 08:33
door gino
Ik heb zelf een 2.4JTD en eigenlijk nog geen problemen gehad. Ik heb de auto met 160.000 km gekocht en nu staan er 230.000 km op. Het is wel waar dat als er iets stuk is dat ze je goed aan je beurs komen, maar dat heb ik nog niet meegemaakt.

Of er echte 166 problemen zijn weet ik zo niet. Misschien wat speling in de wielophanging, maar dat zal dan meer aan de km stand liggen. Oh ja, ik hoorde dat de krukaspoelie wel eens versleten is. Er zit een of ander rubber in wat verslijt. Het lijkt erop dat die bij mij ooit vervangen is.

Vraag even de historie na van de auto die je gaat komen, maar dat is iets wat voor iedere auto geldt.

Kortom, als je goedkoop wil rijden moet je geen 166 kopen. Wil je een hele fijne reisauto waar je lekker mee kan sturen dan heb je aan de 166 een fijne bak.

RE: alfa 166!! wat zijn z'n pitfals??

Geplaatst: di jan 18, 2005 20:44
door Remmie
Het is een duur kreng als tie voor regulier onderhoud moet. :oops: Maar het rijden in het kreng doet alles weer snel vergeten. :driving:

RE: alfa 166!! wat zijn z'n pitfals??

Geplaatst: wo jan 19, 2005 18:34
door Paliri
wat kost een grote onderhoudsbeurt als er geen gekke dingen zich voordoen ?

wat is veel en wat is weinig.....

RE: alfa 166!! wat zijn z'n pitfals??

Geplaatst: wo jan 19, 2005 19:26
door alfa 166
Als je al vraagt naar de kosten zou ik het niet doen en gewoon Mazda blijven rijden.

De aankoop van een 166 (en van alle Alfas)is een emotionele keuze. Je moet er niet aan beginnen als je te veel op je geld gesteld bent. De kosten zijn nu eenmaal vrij hoog.

Je rijdt wel in iets bijzonders. Maar nogmaals bedenk goed waar je aan begint.

Voor mij als liefhebber is het het geld waard meer je moet geen kosten per kilometer gaan berekenen.(Dan begint zelfs een liefhebber wel eens te twijfelen).

pitfals??

Geplaatst: do jan 20, 2005 18:38
door Romeo
Het is een probleemloze Alfa Romeo :wink:

Ik ben zelf al een aantal maanden het net aan het afstruinen naar 166-problemen, maar er zijn er opvallend weinig te vinden. Draagarmen achter kan je wel in het reguliere onderhoud opnemen, maar die kosten geen vermogen.
De 2.4 heeft nog wel eens een nieuwe turbo nodig, maar ik heb zelf de indruk dat dit komt omdat er veel mensen een JTD rijden die geen turbomotor gewend zijn (dus niet eerst even laten lopen voor het wegrijden en niet even laten draaien voor het uitzetten (dus ook bij het tanken op de snelweg!!!!)). Deze ´problemen´ zijn dan ook niet Alfa-specifiek, maar rijder-specifiek.
De onderhoudskosten zijn hoger dan bij een Mazda middenklasser, want je gaat in een klasse hoger rijden. Dus ook dat is niet Alfa-specifiek.
Wat is duur? Tja, remblokken en schijven van mijn 164 waren (in 2000) ongeveer 900 gulden, terwijl dat voor een %&$# Corsa 1.4 toen 300 en een beetje kostte. Als voorbeeld. Terwijl een waterpomp of een luchtfilter niet veel duurder zijn.
En een turbomotor heeft volsythetische motorolie nodig en een grote motor heeft meer olie nodig dan een kleine, waardoor even olieverversen ook aardig duurder wordt.
Oh, en waar woon je? Als je als particulier auto rijdt kan je misschien beter niet naar de dealer gaan, qua kosten, en zeker bij Alfa Romeo, want er zijn veel specialisten met meer gevoel voor ons merk en lagere werkplaatstarieven.

Oh en je vraag over elektronica: In veel moderne auto´s zijn daar de meeste problemen mee, maar ik heb de indruk dat Alfa´s wel blijven rijden en je niet laten staan. Oliepeil te laag volgens het lampje? Zelf regelmatig peilen, dan weet je het zeker! Er zit veel elektronica op dus kan er in verhouding ook meer misgaan, maar het is een stuk beter dan bij de 164 bijvoorbeeld (en daar heb ik ook nooit last van gehad als er een lampje ging branden waarvan ik wist dat het systeem geen gelijk kon hebben :D )

Tja, het is geen Mazda, maar het is dan ook gelukkig geen Mazda! :wink:

Succes met je afweging en keus
Mario

RE: alfa 166!! wat zijn z'n pitfals??

Geplaatst: zo jan 30, 2005 10:23
door alfa 166
Hallo,

Ik moet mijn voorgaande reactie toch een beetje corrigeren. Ik heb even nagekeken wat de 60000 en de 80000 beurt zouden kosten voor mijn 166. In Duitsland circa 260 Euro.
In Nederland circa 230 Euro. Lijkt mij toch niet echt overdreven veel ??!!!??

Ik zag het dus toch een beetje te negatief.

Veel succes met je keuze

RE: alfa 166!! wat zijn z'n pitfals??

Geplaatst: za feb 05, 2005 02:27
door van G
Net nog een kleine 800 Km gereden in de 166, en het is echt SUPER :!:

Het is dan wel een

Afbeelding

Maar wat rijden betreft zullen ze wel aardig overeen komen.

Ik heb de mijne gekocht met 2 jaar autoexpertgarantie wat wel een aanrader is als het een wat duurder exemplaar betreft. Bovag is wat kort en heb je in de regel eigenlijk niets aan. Die bovaglui kijken alleen maar of er geen Katja kalenders aan de muur hangen en of de monteur geen vuile kleren aan heeft en of er geen vuil tussen de stenen groeit en of er toch geen gescheurde vlag in de mast hangt, allemaal lekker belangrijk! En een beurt voor een grote auto kost bij ieder merk meer als bij een klein model van hetzelfde merk. Grotere motor, remmen, 1 of 2 koppelingsplaten .... het telt allemaal mee, en ik post ook nogal eens..........met een auto moet je altijd wat mazzel hebben, ook als het een nieuwe is :!:

Re: RE: alfa 166!! wat zijn z'n pitfals??

Geplaatst: za feb 05, 2005 02:32
door van G
Het is een duur kreng als tie voor regulier onderhoud moet. :oops: Maar het rijden in het kreng doet alles weer snel vergeten. :driving:



Klopt als een zwerende vinger, maar ik denk dat de "99 Afbeelding 523i van de bierman al niet veel voordeliger is voor hetzelfde klusje :mrgreen:

RE: alfa 166!! wat zijn z'n pitfals??

Geplaatst: di feb 08, 2005 20:22
door bert
Sluit mij aan bij Van G. Alfa rijden en onderhouden is niet duurder, waarschijnlijk zelfs
goedkoper dan BMW als men de afschrijving van een Alfa niet meerekent, dan zeg een BMW/Audi.
Ja, een Audi 100 is goedkoop rijden met 2 liter onderbelaste motor met 100 pk maar
kan men niet vergelijken met een meer sportief aangelegde auto. Alfa rijden kost meer
omdat je meer krijgt. Geldt voor alle auto's en Japanse vervoermiddelen.

RE: alfa 166!! wat zijn z'n pitfals??

Geplaatst: wo feb 09, 2005 19:32
door Romeo
"Maar een BMW heeft een veel hogere inruilwaarde..."
Tja, maar die betaal je bij aankoop er gewoon zelf bij!

Je moet met een auto inderdaad wat geluk hebben, maar over de afgelopen half miljoen kilometers in 2 Alfa's denk ik niet dat ik duurder uit ben geweest dan dat ik met een andere, vergelijkbare auto zou zijn geweest. (vergelijkbaar, bestaat dat dan :shock: )

En geen appels met peren vergelijken, al is dat wel de aanleiding van dit topic: van een middenklasse Mazda naar een Alfa Romeo van een klasse hoger (dus eigenlijk twee klassen: van mazda naar Alfa en van middenklasse naar hoge middenklasse 8) )