Pagina 1 van 1

159 1.8 16v

Geplaatst: zo apr 28, 2013 17:44
door martijnsud
Ben al een tijdje aan het kijken voor een ruimere auto voor erbij.
Alfa heeft dan nog de late 156 modellen en de 159. Elke met zijn voors en tegens, en dat is logisch wat het zijn 2 compleet verschillende auto's.
Elke auto icm met zijn verschillende motoren heeft zijn plus punten en ook min punten. :?

Ik heb veel positieve en ook negatie verhalen gelezen en gehoord over de 1.8 16v in de 159's.
Ik wil binnenkort zelf eens gaan rijden in een 159 met 1.8 motor.

Hoe zijn deze motoren en auto's qua onderhoud en reparaties?
En vooral belangrijker, hoe zijn de ervaringen met deze motor icm met de (toch al zware) 159?

Grootste reden waarom ik eventueel voor een 1.8 zou kiezen tov de 1.9/2.2 JTS is toch wel benzine verbruik.
Is dit ook werkelijk gunstiger dan de JTS'en?

Alvast bedankt voor jullie reactie,

Martijn

RE: 159 1.8 16v

Geplaatst: ma apr 29, 2013 12:22
door martijnsud
Iedereen zekers tevreden :lol:

RE: 159 1.8 16v

Geplaatst: di apr 30, 2013 13:12
door GT 75V6
De 1.8 is wel aan de krappe kant. Ik denk haast dat een 1.9 JTS in de praktijk zuiniger is omdat ie minder hard hoeft te werken om al die massa van z'n plek te krijgen.

Qua onderhoud schijnt de 159 toch wel goedkoper te zijn dan de 156, de boel zit beter in elkaar geschroeft en van een roestende 159 heb ik nog nooit gehoord. Iets waarbij je bij de 156 wel echt rekening mee moet houden, helaas...

Let wel op mbt de problemen met de distributieketting van de JTS'en. Deze rekken op, waardoor na verloop van tijd een dure reparatie nodig is (vervangen ketting). De 1.8 MPI heeft een riem, dus dan heb je dat probleem niet.

Als ik jou was zou ik ook eens gaan kijken naar een laatste serie 156 V6. Bied je veel meer rijplezier dan zo'n zware 159 met een tamme 4-pitter erin. Bovendien goedkoper in aanschaf, dus dan houd je geld over voor de hogere brandstofkosten. ;) Als je een goed onderhouden exemplaar koopt loop je niet leeg op onderhoud. M'n ouders hebben er al 7,5 jaar 1, 115.000 kilometer mee gereden in die tijd. De gemiddelde jaarlijkse onderhoudskosten liggen rond de 1.100 euro, vind ik nog wel meevallen. Je rijdt dan wel voor je gevoel in iets bijzonders. Een gevoel dat je met een 159 1.8 nooit zal hebben, vrees ik.

Re: RE: 159 1.8 16v

Geplaatst: di apr 30, 2013 19:23
door martijnsud
De 1.8 is wel aan de krappe kant. Ik denk haast dat een 1.9 JTS in de praktijk zuiniger is omdat ie minder hard hoeft te werken om al die massa van z'n plek te krijgen.

Qua onderhoud schijnt de 159 toch wel goedkoper te zijn dan de 156, de boel zit beter in elkaar geschroeft en van een roestende 159 heb ik nog nooit gehoord. Iets waarbij je bij de 156 wel echt rekening mee moet houden, helaas...

Let wel op mbt de problemen met de distributieketting van de JTS'en. Deze rekken op, waardoor na verloop van tijd een dure reparatie nodig is (vervangen ketting). De 1.8 MPI heeft een riem, dus dan heb je dat probleem niet.

Als ik jou was zou ik ook eens gaan kijken naar een laatste serie 156 V6. Bied je veel meer rijplezier dan zo'n zware 159 met een tamme 4-pitter erin. Bovendien goedkoper in aanschaf, dus dan houd je geld over voor de hogere brandstofkosten. ;) Als je een goed onderhouden exemplaar koopt loop je niet leeg op onderhoud. M'n ouders hebben er al 7,5 jaar 1, 115.000 kilometer mee gereden in die tijd. De gemiddelde jaarlijkse onderhoudskosten liggen rond de 1.100 euro, vind ik nog wel meevallen. Je rijdt dan wel voor je gevoel in iets bijzonders. Een gevoel dat je met een 159 1.8 nooit zal hebben, vrees ik.
Bedankt voor je reactie. Ik, of eerder gezegd we, zoeken een ruime auto wat zal functioneren als werkpaard.
Voor rijplezier pak ik wel mijn Sud of 155.
:lol:
Mijn vrouw vind een Avensis Wagon 1.8 erg functioneel, aangezien ik liever Alfa rijd probeer ik haar te overtuigen voor een 159. (met ook een 1.8 motor)


Om de hoeveel km of jaar moet de d-riem worden vervangen?

Martijn

RE: 159 1.8 16v

Geplaatst: di apr 30, 2013 20:49
door rednal
Alfa 159

1.8 MPI 150.000 km of 4 jaar
1.9 JTS ketting
2.2 JTS ketting
3.2 V6 ketting
1.9 JTD 150.000 km of 4 jaar
1.9 JTD 150.000 km of 4 jaar
2.4 JTD 150.000 km of 4 jaar

Als werkpaard en dagelijkse gezinsauto zal hij vast wel voldoen, sowieso niet minder dan een avensis, de 159 steekt verder goed in elkaar.
Bij de onze SW zat roest in en rond de reservewielkuip, waarschijnlijk door lekkage, heb het iig niet vaker gehoord.
Het grootste pluspunten vond ik de enorme stabiliteit bij hogere snelheden en het stuurt snaarstrak.
Iets minder lichtvoetig dan de 156.
Gewoon een prettige auto.

RE: 159 1.8 16v

Geplaatst: do mei 02, 2013 07:43
door martijnsud
Dank je, hier kan ik wat mee.

Toevallig ook ervaring met verbruik van de 1.8? 1.9/2.2 zitten rond de 1:10/11 heb ik gelezen.

Ga vanmiddag kijken en rijden met een 1.8

Martijn

Re: RE: 159 1.8 16v

Geplaatst: do mei 02, 2013 20:22
door Deltona
Bedankt voor je reactie. Ik, of eerder gezegd we, zoeken een ruime auto wat zal functioneren als werkpaard.
Voor rijplezier pak ik wel mijn Sud of 155.
:lol:
Mijn vrouw vind een Avensis Wagon 1.8 erg functioneel,


Dat laatste zou voor mij genoeg zijn om de samenwerking te beëindigen of om zijn minst te heroverwegen.

Mocht je toch continuïteit nastreven, of, in het geval dat de zeggenschapsverhouding in het voordeel zijn van moeder de vrouw; dan zou ik je vrouw ervan proberen te overtuigen dat in slaap vallen tijdens het rijden gevaarlijk is.

Ten aanzien van het verbruik; ik denk dat er weinig verschil zit tussen het verbruik van de 1.8, 1,9 en de 2.2. Mijn 2.2 verbruikt zo tussen de 1:9 (redelijk sportief) en 1:11 (gezapig/economisch), e.e.a. afhankelijk van de rijstijl (1:5 a 6 lukt mij overigens ook). Ik schat in dat de 1.8 net een klein beetje zuiniger is. (zie www.spitmonitor.de).

Voordeel van alle 159 motoren i.t.t. de Twin-spraks is dat er al bij relatief weinig toeren al aardig wat koppel beschikbaar is, zeker bij de 2.2. De oude Twin-sparks daarentegen zijn weer wat karaktervoller en leuker om "op toeren te jagen"

Succes. :wink:

RE: 159 1.8 16v

Geplaatst: vr mei 03, 2013 07:37
door martijnsud
Deltona, bedankt voor je reactie.

Gisteren gereden met de 1,8, je kan goed merken dat de 159 over het algemeen een zware auto is. Je mits eigenlijk het beetje speelse leuke rijden van de 156.
De 1.8 viel ons niet tegen, kan nog goed meekomen. Nog maar eens goed bedenken wat te doen :lol:

Re: RE: 159 1.8 16v

Geplaatst: za mei 04, 2013 23:26
door Deltona
Deltona, bedankt voor je reactie.

Gisteren gereden met de 1,8, je kan goed merken dat de 159 over het algemeen een zware auto is.
Ha, zware auto, had ik niet zien aankomen, lol,............en .ik ga er toch weer op reageren, gewoon omdat het kan en omdat ik toch niks anders te doen heb....:wink:

Vergelijk het met z'n concurrenten en je zal zien dat het gewicht volledig in overeenstemming is met de concurrentie (A4, BMW 3serie F30). Bovendien is een gewichtstoename nu eenmaal een onherroepelijk gevolg van de toegenomen afmetingen, veiligheid, comfort en degelijkheid. En t.a.v. die veiligheid; de 159 was bij zijn introductie en velen jaren daarna een van de veiligste auto's op de weg.

En nou we het toch over gewicht hebben, bij mijn zogenaamd lichtvoetige 147 zorgden de zware 17inch Selespeed velgen ervoor dat het matige onderstel (met name veer/demper) zodanig overruled werd dat de veronderstelde lichtvoetigheid in de praktijk wat tegenviel......

Het jammere, ook voor Alfa zelf, is dat het auto journaille nogal subjectief te werk gaat en graag clichés in stand houdt. En in het geval dat de 159 in de autopers ter sprake komt, betekent dit ook automatisch ook dat het gewicht weer ter sprake komt (naast de electronica).

Een klein voorbeeldje van deze subjectieve cliché vorming is Volvo. Bij Volvo denkt iedereen meteen aan veiligheid, je zult zien dat in elke autotest, nieuw of tweedehands, in de eerste alinea het woord veiligheid wordt genoemd (i.t.t. bij de 159 waar dit zwaarlijvigheid is), vergelijk je echter objectief de botsscores van de 159 met de vorige generatie Volvo S60 (zelfde generatie) en je weet genoeg. De 159 is veiliger, scoort op alle punten beter, niemand die bij Alfa echter denkt aan veiligheid. Ook de huidige Guilietta scoort op dit punt bv. ook erg goed (tot voor kort zelfs de beste in zijn klasse).

En kijk ook eens naar het filmpje op Youtube uit 2006 waarin Autobild de wegligging van 159 nu eens op een objectieve manier vergeleek met de concurrentie (w.o. de 3 serie en Mondeo) en daarin als beste uit de bus kwam. Hoor je een gem. autojournalist niet zeggen, die zeggen meteen und immer dat de 3 serie de maatstaf is.

Overigens las ik laatst (ik meen een Engelse of Duitse) 159 occasion test waarbij de 159 genoemd werd als een van de meest onderschatte auto's van de afgelopen jaren. Het kan dus wel.....

En dan heb ik het nog niet eens over het design gehad, bij Alfa krijg je premium design van gerenommeerde Italiaanse designhuizen, bij BMW en VAG krijg je generiek design en vooral premium marketing voor een premium prijs.

Zo dat lucht op zeg...........:wink:
Je mits eigenlijk het beetje speelse leuke rijden van de 156.
Dat speelse geloof ik meteen, ook de motoren zijn zoals ik aangaf, minder speels. Overigens denk ik dat de bochtensnelheden bij een 159 hoger liggen.
De 1.8 viel ons niet tegen, kan nog goed meekomen.
Eens, prima no nonsense motor.

RE: 159 1.8 16v

Geplaatst: za mei 04, 2013 23:40
door martijnsud
Wederom bedankt voor je reactie :-)

Ik snap je uitleg en beredenering, echter vergelijk jij de 159 met zijn directe concurrenten.
Ik vergelijk de 159 als opvolger van de 156!
En zoals eerder gemeldt zijn het twee verschillende auto's van het zelfde merk ;-)

Ik twijfel zelf niet over het kunnen en doen van de 159 tov zijn concurrenten.
Maar ik twijfel wel of het de Alfa / auto is voor ons.


Martijn