Pagina 1 van 2

Keuze 75

Geplaatst: do mei 09, 2013 19:29
door Yvo
Ik overweeg een 75 aan te schaffen. Dezer dagen ga ik kijken bij een 2.0 TS.
Na ervaringen met 33, 156 en mijn Bertone lijkt me nu een 75, om uiteenlopende redenen wel een aardige optie.

Wat is wijsheid. Een 2.0 twinspark lijkt de meest voor dehand liggende keuze. Aan de andere kant, een V6 (mooiste blok dat ik me kan voorstelllen, qua looks, sound en drive) of een Turbo (ik heb nu een Saab 900 turbo, dat bevalt erg goed en zeker met het dak eraf vergeven we het hem dat het geen Alfa is) lijkt me ook wel wat.

Wat wil ik met de auto?

* toeren met mooi weer;
* af en toe woon-werk als het weer het toe laat;
* Spettacolo Sportivo, leuker dan in mijn 156;
* Buitenlandrit / vakantie naar Italie;
* bij ons de grens over na een dag hard werken en dan even (uit)blazen op de Autobahn;
* even de garage inlopen op een regenachtige winderige avond als de rest van familie een film zit te kijken;
* koesteren en bewaren voor het nageslacht, ze worden schaars,

En andere leuke dingen....

Maximaal 5.000 kilometer per jaar als het meezit.

Roep maar: een twinspark, een v6 of een Turbo?

Wat is het leven toch zwaar....

:D :D :D :D :D

RE: Keuze 75

Geplaatst: do mei 09, 2013 19:47
door Zaagauto
Met mijn uiterst beperkte kennis zeg ik een TS...

Mijn rijervaringen met een 90 V6 (niet zo heel erg anders dan een 75) vond ik een ramp... veel te zwaar in de neus om een "scherpe" auto te zijn...

Mijn tweedehands informatie over de Turbo weet mij te melden dat dat best kritische karretjes zijn...

En een TS... tsja... 8)

RE: Keuze 75

Geplaatst: do mei 09, 2013 20:50
door Kosta
V6 maar wel met flink wat aanpassingen aan het onderstel . De sound is NIET te overtreffen door het scherpere weggedrag van de TS . Turbo , te onderhoudsgevoelig en totaal geen sound . Wel weer een stuk sneller dan een TS als je puur naar acceleratie kijkt .TS het meest betrouwbaar als je puur naar onderhoud kijkt .

RE: Keuze 75

Geplaatst: do mei 09, 2013 21:34
door Dottore M
V6. Al is het maar omdat je je in iedere tunnel Stukapiloot waant.

RE: Keuze 75

Geplaatst: do mei 09, 2013 22:44
door giuliettaevo
Tb, omdat het de enige 75 is waar ik spijt van heb dat ik hem niet meer heb... :lol:

Verstand zegt de TS, ongetwijfeld de beste motor van de drie. Zuinig en toch snel en scherp weggedrag terwijl je hem ook aan je vrouw mee kunt geven als het regent. :wink: Onderdelen zijn het makkelijskte te vinden en het goedkoopste.

Gevoel zegt de V6, geluid is geweldig evenals het heerlijke koppel. Enige minpunt vind ik de versnellingsbak die te lang is, met een kortere overbrenging hangt de auto veel lekkerder aan het gas. Ik zou wel altijd voor een QV gaan met het Motronic systeem, Jetronic vind ik persoonlijk minder.

En het hart gaat voor de Tb. Scherper weggedrag met de beste prestaties, zeker als de auto gechipped is of anders aangepast. Motor klinkt niet echt spannend maar de turbofluit maakt veel goed. Wel een echte mannenauto, ''a kitten off-boost but a tiger on-boost''. :twisted:

RE: Keuze 75

Geplaatst: do mei 09, 2013 23:47
door frankalfa
Onderschrijf Giuliettaevo's woorden voor t grootste deel, met dat verschil dan dat ik mijn (inmiddels ex) turbo niet fijn vond rijden. Eigenlijk wat saai op die schop onder je kont na dan. Had bv ook geen stuurbekrachtiging en was een lelijke handvol op nat. Stuur je moeders de vrouw niet even mee om een boodschap als t regent zeg maar. Techniek redelijk delicaat danwel fragiel na zoveel jaar, achterhaald ook.
Wel de mooiste en puurste van vorm imo want 1e serie, dus brons glas, oude spiegels en oranje achterlichten etc. 8)

Het verstand zegt inderdaad een twin spark, rijdt gewoon goed en is vergaand foutloos motorisch. Het hart (en vooral de oren) zeggen v6, voor de brul. Inderdaad een Qv vanwege fijnere motor, Ts bak erachter, klaar.

Grootste zorg is uiteraard de staat van de koets. Neem een zo hard en zuiver mogelijke, als t moet zonder blok bak of interieur :lol: , daar is nog aan te komen. Uren en uren laswerk uitbesteden daar zit niemand op te wachten (ok op alfachirurg na dan :lol: )

Suc6 met je keuze, grtz, fRank

RE: Keuze 75

Geplaatst: vr mei 10, 2013 00:06
door giuliettaevo
Dat ruige rijden zonder stuurbekrachtiging met een opzij stappende kont door plots-inkomend-koppel vind ik juist geweldig, echte mannenauto. 8) :lol:

RE: Keuze 75

Geplaatst: vr mei 10, 2013 15:05
door Hajala
Fraai exemplaar met weinig kilometers:

http://www.prinsclassics.nl/aanbod/deta ... ect=ac0093

_________________
Mito TB Sport
Cinquecento Sporting

RE: Keuze 75

Geplaatst: vr mei 10, 2013 20:30
door stephen
voor toeren/cruisen, een V6 vanwege het geluid

maar zelf al jaren met TS-en aan het rijden , eerst in 75's daarna in Alfetta TS op Carb's voor het geluid en Alfetta GTV TS ie , gewoon een hele fijne en betrouwbare motor, en met ander filter en uitlaat, is dat geluid ook goed te pruimen, en best vlot en leuk van te genieten in het vlotte bochtenwerk 8)

Turbo, tja, met moderne Turbo en motormanagement en CSC -uitlaat best een indrukwekkend geluid in de 75 , en goed mee te rijden, nog te weinig ervaring om te melden of ze betrouwbaar zijn, maar vlg mij begrijp ik van velen dat het gewoon een sterke motor is

dus gewoon een Turbo, of TS met Compressor of ...

gewoon doen wat je hart in geeft, is tenslotte als fun auto bedoeld , en in goede staat van onderhoud alle drie gewoon betrouwbaar

RE: Keuze 75

Geplaatst: za mei 11, 2013 00:35
door Yvo
Tja, dank voor jullie enthousiaste reacties.

Veel schiet ik er niet mee op. Ik ga maar eens wat rijden denk ik.

Ik houd jullie op de hoogte.

Yvo

RE: Keuze 75

Geplaatst: ma mei 13, 2013 12:54
door Merijnnieuwenhuis
ik mis de carbs versies, meer beleving dan de rest, een leuke 1800 is snel zat.

RE: Keuze 75

Geplaatst: wo mei 22, 2013 21:56
door Yvo
Ik heb er inmiddels drie bekeken, allen net onder de € 5.000, waarbij de onderste nog wel wat werk heeft.

Blauwe TS bij particulier in Markelo.
Zwarte TS bij Heida.
Rode turbo bij Multicar in Gorinchem.

Tja...... Wat lastig.

Die turbo eerste serie laat me niet los, maar is wellicht gezien de fragiele techniek niet handig. Heeft ook 14 jaar geslapen.
Fraai interieur, klassieke uitstraling.

De zwarte lijkt me goed, ziet er heel netjes uit en heeft een schuifdak.

De blauwe is ook zeker niet verkeerd en heeft airco. Maar bij een particulier.. Bij het opkomen van de koppeling hoor ik een metaalachtig schurend geluid. Verder erg mooi.

Zucht...

:roll:

RE: Keuze 75

Geplaatst: vr mei 24, 2013 12:59
door DJ
Gezien het gebruik dat ik je eerste post omschrijft, puur hobbymatig, zou ik die eerste serie turbo niet direct afschrijven. Eeste serie turbo in originele staat is zeldzaam. Wel een fors bedrag reserveren om hem helemaal op punt te laten zetten bij een alfa specialist. Stilstand is achteruitgang.....
Turbo america zou ik weer niet hoeven.

En anders gewoon een V6, alleen al voor het geluid. Maar dan wel liefst een QV. America met jetronic en lange bak schiet niet op. Onderstel is eigenlijk ook te slap voor een zware V6, maar voor toeren en autobahn cruisen valt daar mee te leven voor de meeste mensen denk ik.
En anders setje 27mm torsi's en 40 a 50 kg/cm achterveren eronder zetten. Hadden ze dastijds bij alfa gelijk zelf moeten doen. Of anders het als optie aanbieden.

Voor een puur hobby auto op straat vind ik een TS een beetje saai. Voor circuit gebruik, trackday dan wel full race, zou ik wel een TS overwegen. Dan kan je de goede balans die er in potentie in zit helemaal uitmelken. Dat is leuk. Op straat is dat lastig. Word al snel onverantwoord.

Carb's zijn heel leuk in een 105 serie of een vroege alfetta. In een 75 wil ik die dingen niet zien, in de tijd van een 75 waren de dagen van de carburateur echt wel geteld :wink:


Gr DJ

RE: Keuze 75

Geplaatst: vr mei 24, 2013 13:30
door DJ
Heeft die 75 bij multicar nu brons glas of niet?? Dash grijs of zwart bovenop? Ruitenwisserarm heeft er 1 een "spoilertje" en de andere niet. Stuur is ook niet origineel lijkt me? Ik ben geen originaliteitsdeskundige. Lijkt me bij deze auto voor deze prijs wel van belang.
Goed bij onderste draagarmen en de castorstangen gekeken naar roest? Volgens mij Richard van alfa nord ook wel eens bij deze auto wezen kijken en die heeft hem laten staan? En dat is wel een turbo liefhebber volgens mij.

Gr DJ

Re: RE: Keuze 75

Geplaatst: za mei 25, 2013 12:26
door Yvo
Heeft die 75 bij multicar nu brons glas of niet?? Dash grijs of zwart bovenop? Ruitenwisserarm heeft er 1 een "spoilertje" en de andere niet. Stuur is ook niet origineel lijkt me? Ik ben geen originaliteitsdeskundige. Lijkt me bij deze auto voor deze prijs wel van belang.
Goed bij onderste draagarmen en de castorstangen gekeken naar roest? Volgens mij Richard van alfa nord ook wel eens bij deze auto wezen kijken en die heeft hem laten staan? En dat is wel een turbo liefhebber volgens mij.

Gr DJ
Alleen roest bij een achterlicht en onder de schterschermen. Voor het overige lijkt deze me erg hard, maar niet op de brug gezien. Geen Tectyl of zo, dus alles is lekker zichtbaar. Ik ben nog geen 75 deskundige, maar ik zal mijn foto's eens goed bekijken. Stuur is een mooi klein leren stuur, van ik dach Moto Lita.