Pagina 1 van 1

Importeren 159 Duitsland anno 2015

Geplaatst: wo mar 18, 2015 09:45
door jorrie
Omdat ik mij orienteer op een Alfa 159 aanschaf en ook veel aan het lezen ben over het importeren van autos uit Duitsland hierbij aan jullie de vraag naar ervaringen. Er is al wel eens wat geschreven op dit forum maar niet meer heel recent.

Uit rekenvoorbeelden blijkt dat het super interessant kan zijn een auto uit Duitsland aan te schaffen ( in de meeste gevallen ).
Ik woon vlak bij de Duitse grens dus zelf vervoer is een optie als de auto niet tever staat.

Wie heeft er recent een 159 ingevoerd vanuit Duitsland en zou hiervan een rekenvoorbeeld kunnen geven?

Stap 1)
Pak ik heel willekeurig deze:

Alfa Romeo Alfa 159 1.8 TBi 16V Turismo *Xenon*
9900,-

http://suchen.mobile.de/auto-inserat/al ... ACK&noec=1" onclick="window.open(this.href);return false;

Stap 2) Bereken ik daarvoor de BPM
http://www.belastingdienst.nl/wps/wcm/c ... rsonenauto" onclick="window.open(this.href);return false;

CO2 ca. 189 g/km - 180 g/km = 9 g/km x € 434 (tabel opgave) = € 3906

Stap 3)
Volgens de forfait tabel zou je uitkomen op een waardevermindering van 76%
Ik ga ervanuit dat hier nog wel 50% van af kan als je het slim aanpakt ( factuur lager, ik heb nu gewoon de snelste optie gepakt )
Dan zit je op 2986 BPM

http://www.belastingdienst.nl/wps/wcm/c ... d113001036" onclick="window.open(this.href);return false;

+ kosten vervoer, kenteken, keuring BKr


Maargoed, wie heeft een recent voorbeeld?
Wil dit serieus gaan onderzoeken en indien het veel scheelt een Bella uit DLD importeren.

Re: Importeren 159 Duitsland anno 2015

Geplaatst: wo mar 18, 2015 23:11
door FO
Maar Jorrie, ik dacht dat je budget max. € 9.000,- is?? Ik denk dat je voor 12 a 13k. in Nederland ook wel een Tbi vind :wink:.
Heb een Tbi gehad. Een erg fijne motor :thumbs:. Succes met de zoektocht.

Re: Importeren 159 Duitsland anno 2015

Geplaatst: do mar 19, 2015 09:35
door jorrie
Zit zelf dicht bij de grens,
Als het me daarom wat scheelt en ik voor hetzelfde geld een mooiere alfa kan aanschaffen why not.

Had gehoopt dat er mensen waren die hier een auto hebben geïmporteerd en die hun ervaringen wilden delen,
misschien is de specifiek de 159 benoemen in de titel wat beperkend ;)

Dacht ook mischien interessant topic maar mocht dat niet zo zijn dan @admins verplaatst of verwijder hem gerust :)

Wil iedereen alvast bedanken voor de vele informatie en tips waardoor ik nu een goede keuze kan gaan bepalen en daarna de jacht naar kan beginnen >:

Re: Importeren 159 Duitsland anno 2015

Geplaatst: do mar 19, 2015 12:34
door frankalfa
Zit zelf dicht bij de grens,
Als het me daarom wat scheelt en ik voor hetzelfde geld een mooiere alfa kan aanschaffen why not.

Had gehoopt dat er mensen waren die hier een auto hebben geïmporteerd en die hun ervaringen wilden delen,
misschien is de specifiek de 159 benoemen in de titel wat beperkend ;)

Dacht ook mischien interessant topic maar mocht dat niet zo zijn dan @admins verplaatst of verwijder hem gerust :)

Wil iedereen alvast bedanken voor de vele informatie en tips waardoor ik nu een goede keuze kan gaan bepalen en daarna de jacht naar kan beginnen >:
Heb je gisteren een pb gestuurd maar die is nog niet gelezen?

Grtz,fRank

Re: Importeren 159 Duitsland anno 2015

Geplaatst: vr mar 20, 2015 02:06
door @PM
Er gaan een paar dingen mis bij je BPM-berekening.

Ten eerste vergeet je het stukje onder de 180 g/km mee te tellen, da's die € 12.539 uit kolom III. Totaal kom je dan op € 16.445.
Vervolgens ga jij met 76% rekenen, maar er wordt 76% afgeschreven volgens de tabel. Je moet dus 24% nemen is € 3.946.

Dure hobby, beter kun je de BPM-berekening uit het bouwjaar nemen. Je mag namelijk kiezen of je de berekeningsmethode uit het bouwjaar gebruikt of de actuele methode (en ik geloof tegenwoordig ook alle tussenliggende jaren). Er zullen weinig mensen zijn die niet voor de goedkoopste optie gaan :lol:
Nu weet ik zo niet wat voor uitvoering jouw voorbeeld is, maar als ik even bij de 43-KGS-1 kijk (een Distinctive, dus de duurste uitvoering die in 2009 leverbaar was), dan was het BPM-bedrag destijds € 8.334. Dat maal 24% is € 2.000, veruit goedkoper dan de 2015-berekening.

Ik heb me verder niet verdiept in de 159-markt, dus of importeren wel of geen wijsheid is en hoeveel je kunt bereiken met tegenbewijs (en wat dat dan weer kost) doe ik geen uitspraak over. Ik wil je hiermee alleen op weg helpen hoe je de BPM moet berekenen.

Ik heb mijn GT zelf geïmporteerd, gewoon met forfaitaire afschrijving aangezien de werkelijke afschrijving lager was. Wel ervaring met importeren dus, maar niet met tegenbewijs. Hij was ook niet goedkoper (of duurder) dan Nederlandse GT's, maar ik had nogal wat noten op m'n zang voor wat betreft de uitvoering en dan moet je je zoekgebied soms wat uitbreiden ;)

Re: Importeren 159 Duitsland anno 2015

Geplaatst: vr mar 20, 2015 11:49
door kees artc6
Alleen hoe zit het met de NAP. Het is niet onbekend dat km-standen terug worden gedraaid in DLD

Re: Importeren 159 Duitsland anno 2015

Geplaatst: vr mar 20, 2015 18:28
door Gtv4
Alleen hoe zit het met de NAP. Het is niet onbekend dat km-standen terug worden gedraaid in DLD
Denk dat het terugdraaien in DLD wel meevalt t.o.v. NL
De duitse import auto's die terug gezet zijn is bijna altijd door de koper in NL gedaan.