Pagina 1 van 1
159 2.4JTD. Handbak of automaat?
Geplaatst: do jun 04, 2015 20:16
door Duc
Ik rij nu alweer 2 jaar tevreden in mijn 159 1.9 16V jtd.
maar het begint weer tijd te worden voor wat nieuwers.
Ik ben nu aan kijken naar de 2.4 jtd omdat ik toch wat meer vermogen wil dan de 175pk die ik nu heb.
Niet omdat ik nou iedere dag loop te trappen, maar het is gewoon prettig met het trekken van de trailer voor de motoren.
Nu twijfel ik echter of ik een automaat of een handbak moet kiezen.
Wie heeft er ervaring met de 2.4 icm automaat bak? Is de bak sterk genoeg? Extra aandachtspunten?
thanks
Re: 159 2.4JTD. Handbak of automaat?
Geplaatst: do jun 04, 2015 21:40
door Hylke
Geen ervaring mee, maar mijn buurman heeft een zwarte 2.4 JTDm Qtronic te koop.
Ras-alfist (zoals meer hier in de straat), maar heeft geen diesel meer nodig.
Zwart, cognac kleurig leer, 18", iets van 160dkm en uit 2008 of 2009.
Re: 159 2.4JTD. Handbak of automaat?
Geplaatst: do jun 04, 2015 22:36
door Duc
Thanks Hylke, maar wil liever wat minder kilometers en een jonger bouwjaar.
Staat er eentje in overijsel te koop bij autovalk die me wel wat lijkt, maar die mist wel full map navigatie, trekhaak en donkere achterruiten. Maar dat is natuurlijk allemaal achteraf in te bouwen.
Is alleen een import...
Re: 159 2.4JTD. Handbak of automaat?
Geplaatst: do jun 04, 2015 22:58
door Gtv4
Q-tronic is een hele fijne automaat, een preventieve flush na 100dkm km is wel een aanrader.
Het enigste nadeel van de Q-tronic is dat ie uitgevoerd is met de "oude" 2.4 200pk motor.
De handgeschakelde uitvoeringen van 2008 en jonger hebben de 210pk motor die een betere performance heeft.
Die verbetering zit vooral in de garrett turbo.
Re: 159 2.4JTD. Handbak of automaat?
Geplaatst: vr jun 05, 2015 07:59
door kj gtv6
heb in een 2.4 sqaudra massimo (220pk/440nm) met qtronic gereden.
en wat schakelt zo'n bak heerlijk.
weet niet of bij de tuning van de motor het schakelgedrag van de bak ook is aangepakt.
Re: 159 2.4JTD. Handbak of automaat?
Geplaatst: vr jun 05, 2015 08:28
door BugAlfa
Met moderne gerobotiseerde bakken kan ik leven, met echte automaten met koppelomvormer nog heb ik 't nog altijd moeilijk o.a. omdat er niet afgeremd wordt op de motor en ook al kan je bij de 2.4 met de flippers versnelling kiezen dan nog kan de automaat niet vooruitkijken en anticiperen zoals je zelf wel kan doen . bvb dat je naar 6e wil opschakelen maar de electronica eist dat je 2000 rpm(of 2500 m'n geheugen laat me even in de steek) doet om op te schakelen en als je 't per flipper toch probeert weigert'm begeleid met 'n vervelende bieptoon .
Accelereren is veel te snel met kickdown lagere versnelling opgedrongen ipv op koppel te rijden .
Met vlot rijgedrag ga je met de automaat trager zijn en een pak meer verbruiken in tegenstelling tot moderne gerobotiseerde bakken waar je zelfs zuiniger mee uit de hoek komt dan de manuele variant .
Bij de automaat weet je ook best waar de hendel zit om de beveiliging te bypassen, meer dan 1 exemplaar heb ik weten op noodprogramma gaan 't zou nu moeten opgelost zijn na de zoveelste campagne, maar destijds was het 'n reden om de klanten toch maar op handgeschakeld te adviseren om discussie achteraf te vermijden . Gelukkig was het aandeel Q-tronics gering temeer daar deze voortijdig uit het gamma verdween(in Belgie ook manueel zodra de 2.0 uitkwam was het verschil in prestatie verwaarloosbaar)
Voor mij is de keuze simpel mede door het verschil in vermogen maar vooral door het eigenzinnig karakter van de automaat .
Re: 159 2.4JTD. Handbak of automaat?
Geplaatst: vr jun 05, 2015 22:27
door Gtv4
Met moderne gerobotiseerde bakken kan ik leven, met echte automaten met koppelomvormer nog heb ik 't nog altijd moeilijk o.a. omdat er niet afgeremd wordt op de motor en ook al kan je bij de 2.4 met de flippers versnelling kiezen dan nog kan de automaat niet vooruitkijken en anticiperen zoals je zelf wel kan doen . bvb dat je naar 6e wil opschakelen maar de electronica eist dat je 2000 rpm(of 2500 m'n geheugen laat me even in de steek) doet om op te schakelen en als je 't per flipper toch probeert weigert'm begeleid met 'n vervelende bieptoon .
Accelereren is veel te snel met kickdown lagere versnelling opgedrongen ipv op koppel te rijden .
Met vlot rijgedrag ga je met de automaat trager zijn en een pak meer verbruiken in tegenstelling tot moderne gerobotiseerde bakken waar je zelfs zuiniger mee uit de hoek komt dan de manuele variant .
Bij de automaat weet je ook best waar de hendel zit om de beveiliging te bypassen, meer dan 1 exemplaar heb ik weten op noodprogramma gaan 't zou nu moeten opgelost zijn na de zoveelste campagne, maar destijds was het 'n reden om de klanten toch maar op handgeschakeld te adviseren om discussie achteraf te vermijden . Gelukkig was het aandeel Q-tronics gering temeer daar deze voortijdig uit het gamma verdween(in Belgie ook manueel zodra de 2.0 uitkwam was het verschil in prestatie verwaarloosbaar)
Voor mij is de keuze simpel mede door het verschil in vermogen maar vooral door het eigenzinnig karakter van de automaat .
Ik herken helemaal niets in dit verhaal.
Ik rij nu 4 maanden met een Q-tronic 2.4Jtd met flippers aan het stuur, gewoon met de flippers of pook terug schakelen remt prima af op de motor.
Hendel om beveiligingen te bypassen, wat bedoel je daarmee?
Het verbruik klopt wel, net als de BIV is dat veel hoger als de handgeschakelde......
Re: 159 2.4JTD. Handbak of automaat?
Geplaatst: di jul 12, 2016 22:08
door Duc
Met moderne gerobotiseerde bakken kan ik leven, met echte automaten met koppelomvormer nog heb ik 't nog altijd moeilijk o.a. omdat er niet afgeremd wordt op de motor en ook al kan je bij de 2.4 met de flippers versnelling kiezen dan nog kan de automaat niet vooruitkijken en anticiperen zoals je zelf wel kan doen . bvb dat je naar 6e wil opschakelen maar de electronica eist dat je 2000 rpm(of 2500 m'n geheugen laat me even in de steek) doet om op te schakelen en als je 't per flipper toch probeert weigert'm begeleid met 'n vervelende bieptoon .
Accelereren is veel te snel met kickdown lagere versnelling opgedrongen ipv op koppel te rijden .
Met vlot rijgedrag ga je met de automaat trager zijn en een pak meer verbruiken in tegenstelling tot moderne gerobotiseerde bakken waar je zelfs zuiniger mee uit de hoek komt dan de manuele variant .
Bij de automaat weet je ook best waar de hendel zit om de beveiliging te bypassen, meer dan 1 exemplaar heb ik weten op noodprogramma gaan 't zou nu moeten opgelost zijn na de zoveelste campagne, maar destijds was het 'n reden om de klanten toch maar op handgeschakeld te adviseren om discussie achteraf te vermijden . Gelukkig was het aandeel Q-tronics gering temeer daar deze voortijdig uit het gamma verdween(in Belgie ook manueel zodra de 2.0 uitkwam was het verschil in prestatie verwaarloosbaar)
Voor mij is de keuze simpel mede door het verschil in vermogen maar vooral door het eigenzinnig karakter van de automaat .
Ik herken helemaal niets in dit verhaal.
Ik rij nu 4 maanden met een Q-tronic 2.4Jtd met flippers aan het stuur, gewoon met de flippers of pook terug schakelen remt prima af op de motor.
Hendel om beveiligingen te bypassen, wat bedoel je daarmee?
Het verbruik klopt wel, net als de BIV is dat veel hoger als de handgeschakelde......
hoe is je ervaring nu we een jaar verder zijn?
Re: 159 2.4JTD. Handbak of automaat?
Geplaatst: wo jul 13, 2016 18:06
door Gtv4
hoe is je ervaring nu we een jaar verder zijn?
Nog steeds een hele fijne automaat, rij wel het liefst met de flippers.
Ik heb begrepen dat die niet overal opzitten?
Re: 159 2.4JTD. Handbak of automaat?
Geplaatst: do jul 14, 2016 22:27
door Duc
hoe is je ervaring nu we een jaar verder zijn?
Nog steeds een hele fijne automaat, rij wel het liefst met de flippers.
Ik heb begrepen dat die niet overal opzitten?
goed om te horen.
Ga zaterdag mijn "nieuwe" 159 2.4 JTD Ti Q tronic ophalen.
heeft net een ton gelopen, dus voor de komende 2 jaar weer onder de pannen