Pagina 1 van 1

Snel terug naar Alfa! Advies gevraagd bij Alfa 156

Geplaatst: do sep 10, 2015 14:01
door Karim
Hallo alfisti,

Van tijd tot tijd lees ik mee op jullie forum, maar ik ben duidelijk niet een reguliere 'poster'.
Nu wordt versterkt doordat we momenteel geen Alfa bezitten, maar een echte Japanner.
Betrouwbaar en handig als ie is... we, (mijn vrouw en ik) willen SNEL weer terug naar Alfa.
Sterker nog, mijn vrouw begon er over... dus het aanwakkeren van het Alfa-virus wat ik jarenlang geprobeerd heb is geslaagd! :D
Even een kleine inkijk in ons oude 'wagenpark'.
Mijn eerste auto: een 1991 33 Boxer 1.7 16v.
Afbeelding
Tussendoor een Nissan Micra uit 1990.
Vervolgens een 1994 33 1.7 16v QV: Haat liefde vanwege een slechte motor en dus een hoop ellende.
Afbeelding
Vervolgens samen met mijn vrouw deze Toledo 1.6 Stella uit 1999 gereden.
Afbeelding
Toen mijn project vrouw-met-Alfa-virus geslaagd was, kwam deze prachtige 2004 GT 1.9 JTD in ons bezit.
Afbeelding
Dieselen werd te duur vanwege minder rijden en we hebben inmiddels een klein dochtertje. :D
De GT verkocht om vervolgens eens iets extreem betrouwbaars en verstandigs :roll: te kopen... Deze 2002 Honda Jazz 1.4 I LS is ons huidige vervoersmiddel. Zeer ruim, dat is wel bijzonder voor zo'n klein ding.
Afbeelding

Maar nu, hij staat te koop en we willen heel graag een 156 sportwagon
Ons dilemma is als volgt.
Ons budget is 3000 euro.
Mijn vrouw wil graag eentje met de vernieuwde voorkant en het liefst het gefacelifte interieur.
Ik wil heel graag een 2.5 V6, liefst met het gefacelifte interieur.
We kunnen beide een compromis sluiten, dus bijvoorbeeld een 1.8 maar dan met nieuwe voorkant naar de wens van mijn vrouw, maar met een mooi sportpakket naar mijn wens.
Of een 2.5 V6 naar mijn wens, eventueel met ouder voorkant, maar dan met het gefacelifte interieur en mooie (beige leren) stoelen om mijn vrouw te 'pleasen'.
Lastig...

De techniek van een 156 lijkt veel op die van een GT, daar ben ik van op de hoogte.
Waar ik graag jullie advies bij vraag is het verschil in brandstofverbruik tussen een 1.8 en een 2.5 V6.
Wij rijden vrij weinig en rustig, om vervolgens leuke en snellere vrijetijds-ritjes te maken.
Soms ook langere afstanden van tussen 120-230km, maar weinig korte.
Verder een vraag over de JTS. Ik wordt een beetje tureluurs van de slechte verhalen over die motor.
Mede daarom hebben we die vermeden bij de GT.
Ik heb er veel over gelezen maar kom er niet uit, waar moet ik nu op letten bij een aanschaf van de JTS.
Ik wil liever niet inleveren op performance en heb geen zin in een hoog olieverbruik van 1L, al is dat pas per 5000km.

Bij deze dus graag jullie kijk en advies bij de aanschaf van een 156 sportwagon op basis van deze (lastige) :shock: wensen.
Het wordt zeer gewaardeerd! =D> :thumbs: :D

Met vriendelijke groet,

Karim Saleh

Re: Snel terug naar Alfa! Advies gevraagd bij Alfa 156

Geplaatst: di okt 27, 2015 19:30
door Jens Hoorn
Hoi Karim

Mijn kleine bijdrage is, dat een v6 24v heel gek is op benzine. En juist met kleine stukjes in de buurt moet je niet opkijken van 1 op 7. Maar wat een motor! Woei! Ik heb 2x een 156 gehad en beide waren zes-cilinders. Maar elke keer was het weer schrikken van het brandstof verbruik. Ik had het er voor over, maar het blijft fors

1.8 TS 16v is een prima motor. Olie op peil houden en de distributie-riem op tijd vervangen en dan zijn ze betrouwbaar genoeg. Eindeloos minder leuk dan een V6, qua vermogen maar vooral qua geluid. Als kan een TS 16v ook fenomenaal klinken met een Novitec uitlaat!

2.0 JTS moet je links laten. De slechte verhalen zijn er niet voor niets

Verder. Let bij aanschaf van een 156 op roest! Das het belangrijkste minpunt van de 156

Re: Snel terug naar Alfa! Advies gevraagd bij Alfa 156

Geplaatst: wo okt 28, 2015 10:26
door Rosso155
Ciao,

Jts links laten liggen vind ik niet helemaal kloppen. De eerste fases Jts-en staan bekend om hun
problemen en hoge olieverbuik. De motoren die erna kwamen hebben deze problemen niet meer
en zijn misschien nog wel betrouwbaarder als een gewone TS 16V. Bij de Jts motoren zul je nooit
geen problemen met de drijfstanglagers hebben, zoals je bijna met elke TS 16V wel ooit zul
gaan mee maken.

Ik heb zelf een 156 Jts die over de nieuwe fase motor beschikt met de zuigermodificatie en deze
verbruikt geen olie! Ik rij zelf veel en fors door maar tot nu toe rijd ie iedere keer van beurt tot
beurt (10000 km) zonder een druppel olieverbruik.

Dingen waar je op moet letten bij een 156 zijn inderdaad roest aan de bodem. Daarnaast is het
belangrijk om een onderhoudshistorie bij de auto te hebben. Distributieriem moet bij een TS 16V
om de 60000 km vervangen worden. Drijfstanglagers gaan bij een TS 16V vaak kapot. Olieverbruik
zul je met iedere motorvariant kunnen hebben, de meeste die er rond rijden zullen zeker onder
de 1 liter op 5000 km zitten dus denk daar ook over na! Gemiddeld olieverbruik van een TS 16V
is 1 liter op de 2 a 2500 km voor een goede motor.

Als je iets gaat zoeken zoek er 1 waarvan je weet of er al veel onderhoud aan is gepleegd :wink:

Succes met de zoektocht naar een goede 156 :thumbs:

Re: Snel terug naar Alfa! Advies gevraagd bij Alfa 156

Geplaatst: wo okt 28, 2015 16:06
door GT 75V6
Het verbruik van 1:7 waar Jens het over heeft herken ik niet. 1:7 is heus haalbaar als je veel korte stukjes rijdt en het gas chronisch richting schutbord trapt. Maar ik heb het zelf nog nooit gehaald. Het verbruik van mijn 2.5 ligt consequent ergens rond de 1:9,5, sinds de distributiewissel zelfs meestal op 1:9,8. En niet volgens de boordcomputer, maar nagerekend over 550 km. bijv.

Ik rijd altijd woon/werk-verkeer met een enkele afstand van 60 km (50 min.), waarbij ik de laatste 10 min. door het centrum van Apeldoorn moet rijden en vrijwel dagelijks even in de file sta op de A50. Ik rijd gewoon 120 à 130 km/h en trek 'm dagelijks ook gewoon vol open (6 à 7 duizend tpm) bij stoplichtsprintjes of een inhaalactie. Verder heb ik er ook geen energiezuinige smalle bandjes onder, maar Bridgestones van 215 breed op 17-inch lichtmetaal. Dus als je 1:7 rijdt met een 2.5 ligt dat toch echt aan je eigen manier van gebruik.

Let er bij de aanschaf van een V6 vooral op wanneer de distributie voor het laatst is vervangen. De goedkope te koop staande exemplaren zijn vrijwel allemaal aan de beurt, zie het aanbod op marktplaats. En dat betekent nieuwe riem, rollen, spanner, waterpomp (mét metalen schoepen) en kleppendekselpakkingen. Als je niet zeker weet wanneer de multiriem voor het laatst is vervangen zou ik die ook meepakken. Ik heb dit alles een paar maanden geleden allemaal bij de Alfa-specialist laten doen, en was er € 1.150 voor kwijt. Bij een dealer zou ik rekenen op € 1.500... Dus dan praat je al over de helft (of meer zelfs...) van de aanschafwaarde van een goedkoop exemplaar :lol:

De staat van de koppeling is ook belangrijk, want voor vervanging daarvan ben je ook zo weer € 800 kwijt. Maar zoals Jens al opmerkte: roest, roest, roest. De staat van de bodem is het allerbelangrijkst :!:

Laat je echter niet afschrikken door alle spookverhalen, want je hebt er echt een geweldige wagen aan. Ook aan een 1.8, maar het V6-blok maakt een compleet andere auto van de 156. Niet te vergelijken met een TwinSpark naar mijn mening.

Als ik op dit moment op zoek was geweest naar een 156 V6, had ik deze gehaald. Ik denk dat je hier wel echt een toppertje aan hebt. Ligt wat boven je budget, maar al het dure onderhoud is al gedaan! http://link.marktplaats.nl/m971111270" onclick="window.open(this.href);return false;

Re: Snel terug naar Alfa! Advies gevraagd bij Alfa 156

Geplaatst: ma nov 09, 2015 12:56
door joost
Gewoon een jts zoeken!! Als je idd een goede hebt die al aangepakt is is het olieverbruik nihil. Echt een hele fijne motor, veel trekkracht onderin en genoeg pit.
heb de mijne nu 4 jaar en 90000km en geen grote problemen hoor!
Voor de rest is optyd zn beurten en de driem natuurlijk belangrijk..

Staat genoeg te koop dus succes net de zoektocht!