Pagina 1 van 2
75 turbo
Geplaatst: zo nov 13, 2005 12:59
door Kosta
Aansluitend op m'n eerdere topic bij het forum cafe het volgende : ik ken de algemene punten waar je op moet letten van de 75 maar waar moet ik op letten betreffende de turbo. Ik ga ook in de auto rijden, bepaalde geluiden, licht fluiten mag toch? Hoe weet ik of de turbo niet versleten is, voor m'n gevoel kan de auto supersnel zijn maar toch niet het volle vermogen leveren. MAW ,welke 75 turbo rijder wil met me mee bij de proefrit ?
Hoeft niet voor niets. Ik hoor graag van de (turbo) kenners.
RE: 75 turbo
Geplaatst: zo nov 13, 2005 13:08
door yuri 75 V6
Turbo moet fluiten... doet-ie dat niet, dan draait-ie niet. Voor wat het waard is: let op de turbodrukmeter natuurlijk. Verder laat ik het aan de turbokenners, en succes met je eventuele aankoop. Had de auto ook al zien staan, en ik vind hem wel gaaf z, behoorlijk origineel om te zien
RE: 75 turbo
Geplaatst: zo nov 13, 2005 13:41
door Kosta
Hij is helemaal origineel en ziet er echt netjes uit. Zover ik heb kunnen zien in eerste instantie roestvrij met wat gebruikssporen. Maar voor die prijs heb je geen concoursauto en dat hoef ik ook niet. Ik zou 'm persoonlijk wel ietsje verlagen met misschien wat sportdempers eronder.
RE: 75 turbo
Geplaatst: zo nov 13, 2005 13:42
door TurboMarc
Dit topic even goed doorlezen!
http://www.alfaclub.nl/phpbb/viewtopic.php?t=187
turbo's uit 86, 87 is de koets vaak erg slecht.
spruitstuk checken aan de onderkant (goed luisteren bij lopende motor)
Als het spruitstuk/uitlaat/turbo traject ergens lekt, kan je de uitlaatgassen zien en je kan het horen.
Als je een proefritje maakt, vanaf 2500-3000 toeren moet je gelanceeerd worden
Turbodruk moet bij standaard chip ong 0,7 bar aangeven, dan werkt alles.
Schiet de naald uit beeld dan werkt de dumpvalve niet.
RE: 75 turbo
Geplaatst: di nov 15, 2005 20:47
door patje1100
Kosta@ Haal de slang van de turbo eens los aan de voorkant. Die gaat van de voorkant v/d turbo naar de linkerkoplamp. Dan kun je bij het asje van een schoepenwieltje komen. Hij mag een heel klein beetje speling hebben als je dat naar boven en beneden beweegt maar niet als je het van voren naar achteren kunt bewegen.
Als je gaat rijden moet je tussentijds eens stoppen en de 2 slangetjes van dat bolletje wat tegen je luchtfilterhuis aanzit losmaken. Dan manipuleer je je wastegate. Die blijft dan dicht en heb je erg veel vermogen opeens
Bij mijn Turbo was er van alles stuk ( pistonringen v/h turbine wiel / lagerhuis / lagers / hitteschild en er zit nog veel meer in zo'n ding waarvan je het bestaan niet eens weet)
Totale revisie van zo'n ding is prijzig ( 800 euro)
succes.
RE: 75 turbo
Geplaatst: wo nov 16, 2005 12:18
door Kosta
Ik weet dat er ca 8000 km geleden een gereviseerde turbo op gegaan is. Dus dat zit wel snor denk ik. Wat betreft het "manipuleren"van de wastegate, dat is dan toch niet de bedoeling dat je konstant zo rond blijft rijden? Of kan het geen kwaad?
RE: 75 turbo
Geplaatst: wo nov 16, 2005 17:46
door patje1100
Jawel, dat kan wel kwaad. Je turbodruk wordt dan te hoog.
Maar het is wel leuk om eventjes mee te spelen
Re: RE: 75 turbo
Geplaatst: wo nov 16, 2005 18:20
door ravado
Ik weet dat er ca 8000 km geleden een gereviseerde turbo op gegaan is. Dus dat zit wel snor denk ik. Wat betreft het "manipuleren"van de wastegate, dat is dan toch niet de bedoeling dat je konstant zo rond blijft rijden? Of kan het geen kwaad?
die kmstand zegt niet zoveel. Stuur maar een PB aan patje die heeft daar helaas wel ervaring mee en kan je haarfijn vertellen waar je op moet letten.
RE: 75 turbo
Geplaatst: wo nov 16, 2005 21:05
door Andretti Molletti
Carterdruk...
Oliewolk bij het starten...
Olie in de inlaat na eventjes staan...
Scheuren in de turbo en uitlaatspruitstuk...
Luchthoeveelheidsmeter
Detonatie en storingslampje
Slangen oliekoeler
Achterste waterslang turbo
gasklepsensorafstelling en stekkers
Gelukkig is het geen V6 met zo'n levensgevaarlijke distributie
Staat i bij mij in de buurt???
RE: 75 turbo
Geplaatst: wo nov 16, 2005 21:24
door Kosta
Ridderkerk, net onder Rotterdam zeg maar . Dat is voor jou toch vlakbij ?
Re: RE: 75 turbo
Geplaatst: vr jan 06, 2006 14:05
door Paliri
Carterdruk...
Oliewolk bij het starten...
Olie in de inlaat na eventjes staan...
Scheuren in de turbo en uitlaatspruitstuk...
Luchthoeveelheidsmeter
Detonatie en storingslampje
Slangen oliekoeler
Achterste waterslang turbo
gasklepsensorafstelling en stekkers
Gelukkig is het geen V6 met zo'n levensgevaarlijke distributie
Staat i bij mij in de buurt???
Hoe kun je het beste de carterdruk controleren bij een Turbo
Re: RE: 75 turbo
Geplaatst: vr jan 06, 2006 14:54
door Ezin Rossi
Ridderkerk, net onder Rotterdam zeg maar . Dat is voor jou toch vlakbij ?
Of andersom... Een mooi proefritje vanuit Ridderkerk, vraag je of Dré koffie zet en kom jij met (waarschijnlijk) nieuwe aanwinst langsfluiten
RE: 75 turbo
Geplaatst: za jan 07, 2006 01:28
door Andretti Molletti
Ja ... zijn er al vorderingen????????
Carterdruk kun je voelen... oliodop eraf en dan eeeuh wat ervaring????
Re: RE: 75 turbo
Geplaatst: za jan 07, 2006 10:00
door Paliri
Ja ... zijn er al vorderingen????????
Carterdruk kun je voelen... oliodop eraf en dan eeeuh wat ervaring????
gistereen dus een turbo bekeken (potenziata, ja nummer 127) , leek wel een bladblazer....is dit normaal ?
bij de start zag ik dat er water ergens op het spruitstuk kwam nabij de turbo, wat is dat ?
verder viel de auto uit bij gas geven
Re: RE: 75 turbo
Geplaatst: za jan 07, 2006 11:17
door Andretti Molletti
Ja ... zijn er al vorderingen????????
Carterdruk kun je voelen... oliodop eraf en dan eeeuh wat ervaring????
gistereen dus een turbo bekeken (potenziata, ja nummer 127) , leek wel een bladblazer....is dit normaal ?
bij de start zag ik dat er water ergens op het spruitstuk kwam nabij de turbo, wat is dat ?
verder viel de auto uit bij gas geven
Stond al lang stil en had een verdroogde waterslang naar de trutbo gok ik... of doorgeroeste aansluiting.. Uitvallen is je Luchthoeveelheidsmeter (grootste kans)..
Bladblazer uit de olio dop?? versleten dus...!!!
Maarrrrrrr als de koets goed is bouw ik graag een mooi turbomotortje hoor
De koets is nou eenmaal het belangrijkst...