Aankoopadvies Giulia Super
Geplaatst: di jan 25, 2005 20:29
Op een vraag van Rene uit Mill, kwam ik erachter dat er nog geen enkel advies voor het Supertje stond. Dat kan natuurlijk niet, dus vandaar deze nieuwe Topic. Ik kwak hier even wat zaken neer, en een ieder kan naar hartelust aanvullen opdat hier een bruikbaar documentje uit groeit.
In totaal heb ik drie supers gehad, twee 1600's en een 1300. eentje van 1970, een van 1972 en 1 van 1975 welke ik nu nog heb. Hier een deel van mijn ervaringen.
Carosserie:
Als ik een super zie staan let ik eigenlijk als eerste op de onderzijde van de voorschermen. Deze vertellen je vaak al een groot deel van de algehele staat. Bij goede exemplaren zie je dat deze delen altijd in lijn met de dorpels liggen en bij slechte bollen ze op en staan ze soms wel meer dan 5 mm buiten deze lijn. Dit betekent dus werk, vaak veel en lastig werk. Bij vrijwel alle supers zie je dat de achterzijde van de stoelbevestiging gerepareerd is. Die kun je goed zien als de auto op de brug staat. Dit is niet zozeer een teken dat de auto slecht is, maar is gewoon het gevolg van een terplaatse te zwakke constructie, en hoort er eigenlijk een beetje bij.
De oderzijde van de portieren (achter de rubbers) is ook zo'n indicatie voor goed of slecht.
Welke plaatsen zijn nu echt roestgevoelig: Kriksteunen, onderzijde dorpels onderzijde spatschermen, Voorste frontbalk en onderplaat, kofferbakbodem nabij bumpersteunen en reservewielbak, onderzijde achterschermen,spatbordranden en, niet op de laatste plaats, de onderzijde van de portieren. Zoals een echte Alfa betaamd, kom je soms zelfs exemplaren tegen waarbij de A-stijl(scharnierzijde voorportieren) en de dakranden sterk zijn aangevreten.
Vergeet niet dat plaatwerk zeer slecht te krijgen is dus ga niet tot aanschaf over voordat je een redelijke indicatie van de kosten en de verkrijgbaarheid va de benodigde onderdelen hebt. het klinkt misschien vreemd, maar voor bv een spider is veeeeel meer plaatwerk verkrijgbaar.
Een ander punt is dat het vervangen van spatschermen altijd inhoudt dat daarachter ook plaatwerk vervangen moet worden en dat het vervangen op zich niet echt eenvoudig is. Alles is namelijk gepuntlast.
Techniek:
Vanwege de techniek hoef je een super nooit te laten staan. Vrijwel alles is nog verkrijgbaar, vaak tegen niet eens al te gekke prijzen. Een krakende twee hoort bij een 105 zou ik bijna zeggen en is een reparatie (wel doen!!) die voor een beetje handige Harry best uit te voeren is.
Let er op af de achteras stil is tijdens een proefrit. Een achterasrevisie, als het om meer gaat dan een enkel lagertje vervangen, is bijna niet te doen en stevig aan de prijs. 1300 en 1600 achterassen zijn echter wel voor redelijke prijzen verkrijgbaar.
Motoren hebben bij het juiste onderhoud een behoorlijk lange levensduur. Een beetje olie verbruiken ze eigenlijk allemaal, maar een verbruik van hoger dan pakweg 1: 500-1:750 draait toch eigenlijk altijd op een revisie uit.
Interieur/ electrisch gedeelte.
Stoffen bekleding is vaak gaar. Er is zeer nette Skai bekleding verkrijgbaar voor renovatie, maar dat is alleen verkrijgbaar in zwart en niet echt goedkoop. De ellendige schakelaars voor de binnenverlichting (boven in de B-stijl)zijn vaak kapot. Ik repareer het iig niet meer, daar ik toch veel overdag rij. Die dingen hebben gewoon een foute constructie.
De schakelaar van de verlichting aan de stuurkolom wil nog wel eens kapot gaan. Is redelijk prijzig. De rest is prima betaalbaar en verkrijgbaar.
Deur- en andere rubbers zijn natuurlijk na pakweg 30 jaar ook niet meer wat ze geweest zijn, dus hou ook daar rekening mee.
Zo Ik heb hier nu ff wat uit de losse pols neergezet, daar waar nodig graag aanvullen.
In totaal heb ik drie supers gehad, twee 1600's en een 1300. eentje van 1970, een van 1972 en 1 van 1975 welke ik nu nog heb. Hier een deel van mijn ervaringen.
Carosserie:
Als ik een super zie staan let ik eigenlijk als eerste op de onderzijde van de voorschermen. Deze vertellen je vaak al een groot deel van de algehele staat. Bij goede exemplaren zie je dat deze delen altijd in lijn met de dorpels liggen en bij slechte bollen ze op en staan ze soms wel meer dan 5 mm buiten deze lijn. Dit betekent dus werk, vaak veel en lastig werk. Bij vrijwel alle supers zie je dat de achterzijde van de stoelbevestiging gerepareerd is. Die kun je goed zien als de auto op de brug staat. Dit is niet zozeer een teken dat de auto slecht is, maar is gewoon het gevolg van een terplaatse te zwakke constructie, en hoort er eigenlijk een beetje bij.
De oderzijde van de portieren (achter de rubbers) is ook zo'n indicatie voor goed of slecht.
Welke plaatsen zijn nu echt roestgevoelig: Kriksteunen, onderzijde dorpels onderzijde spatschermen, Voorste frontbalk en onderplaat, kofferbakbodem nabij bumpersteunen en reservewielbak, onderzijde achterschermen,spatbordranden en, niet op de laatste plaats, de onderzijde van de portieren. Zoals een echte Alfa betaamd, kom je soms zelfs exemplaren tegen waarbij de A-stijl(scharnierzijde voorportieren) en de dakranden sterk zijn aangevreten.
Vergeet niet dat plaatwerk zeer slecht te krijgen is dus ga niet tot aanschaf over voordat je een redelijke indicatie van de kosten en de verkrijgbaarheid va de benodigde onderdelen hebt. het klinkt misschien vreemd, maar voor bv een spider is veeeeel meer plaatwerk verkrijgbaar.
Een ander punt is dat het vervangen van spatschermen altijd inhoudt dat daarachter ook plaatwerk vervangen moet worden en dat het vervangen op zich niet echt eenvoudig is. Alles is namelijk gepuntlast.
Techniek:
Vanwege de techniek hoef je een super nooit te laten staan. Vrijwel alles is nog verkrijgbaar, vaak tegen niet eens al te gekke prijzen. Een krakende twee hoort bij een 105 zou ik bijna zeggen en is een reparatie (wel doen!!) die voor een beetje handige Harry best uit te voeren is.
Let er op af de achteras stil is tijdens een proefrit. Een achterasrevisie, als het om meer gaat dan een enkel lagertje vervangen, is bijna niet te doen en stevig aan de prijs. 1300 en 1600 achterassen zijn echter wel voor redelijke prijzen verkrijgbaar.
Motoren hebben bij het juiste onderhoud een behoorlijk lange levensduur. Een beetje olie verbruiken ze eigenlijk allemaal, maar een verbruik van hoger dan pakweg 1: 500-1:750 draait toch eigenlijk altijd op een revisie uit.
Interieur/ electrisch gedeelte.
Stoffen bekleding is vaak gaar. Er is zeer nette Skai bekleding verkrijgbaar voor renovatie, maar dat is alleen verkrijgbaar in zwart en niet echt goedkoop. De ellendige schakelaars voor de binnenverlichting (boven in de B-stijl)zijn vaak kapot. Ik repareer het iig niet meer, daar ik toch veel overdag rij. Die dingen hebben gewoon een foute constructie.
De schakelaar van de verlichting aan de stuurkolom wil nog wel eens kapot gaan. Is redelijk prijzig. De rest is prima betaalbaar en verkrijgbaar.
Deur- en andere rubbers zijn natuurlijk na pakweg 30 jaar ook niet meer wat ze geweest zijn, dus hou ook daar rekening mee.
Zo Ik heb hier nu ff wat uit de losse pols neergezet, daar waar nodig graag aanvullen.