Pagina 1 van 1

Aankoopadvies Giulia Super

Geplaatst: di jan 25, 2005 20:29
door @lfa@lgra
Op een vraag van Rene uit Mill, kwam ik erachter dat er nog geen enkel advies voor het Supertje stond. Dat kan natuurlijk niet, dus vandaar deze nieuwe Topic. Ik kwak hier even wat zaken neer, en een ieder kan naar hartelust aanvullen opdat hier een bruikbaar documentje uit groeit.

In totaal heb ik drie supers gehad, twee 1600's en een 1300. eentje van 1970, een van 1972 en 1 van 1975 welke ik nu nog heb. Hier een deel van mijn ervaringen.

Carosserie:

Als ik een super zie staan let ik eigenlijk als eerste op de onderzijde van de voorschermen. Deze vertellen je vaak al een groot deel van de algehele staat. Bij goede exemplaren zie je dat deze delen altijd in lijn met de dorpels liggen en bij slechte bollen ze op en staan ze soms wel meer dan 5 mm buiten deze lijn. Dit betekent dus werk, vaak veel en lastig werk. Bij vrijwel alle supers zie je dat de achterzijde van de stoelbevestiging gerepareerd is. Die kun je goed zien als de auto op de brug staat. Dit is niet zozeer een teken dat de auto slecht is, maar is gewoon het gevolg van een terplaatse te zwakke constructie, en hoort er eigenlijk een beetje bij.
De oderzijde van de portieren (achter de rubbers) is ook zo'n indicatie voor goed of slecht.
Welke plaatsen zijn nu echt roestgevoelig: Kriksteunen, onderzijde dorpels onderzijde spatschermen, Voorste frontbalk en onderplaat, kofferbakbodem nabij bumpersteunen en reservewielbak, onderzijde achterschermen,spatbordranden en, niet op de laatste plaats, de onderzijde van de portieren. Zoals een echte Alfa betaamd, kom je soms zelfs exemplaren tegen waarbij de A-stijl(scharnierzijde voorportieren) en de dakranden sterk zijn aangevreten.
Vergeet niet dat plaatwerk zeer slecht te krijgen is dus ga niet tot aanschaf over voordat je een redelijke indicatie van de kosten en de verkrijgbaarheid va de benodigde onderdelen hebt. het klinkt misschien vreemd, maar voor bv een spider is veeeeel meer plaatwerk verkrijgbaar.
Een ander punt is dat het vervangen van spatschermen altijd inhoudt dat daarachter ook plaatwerk vervangen moet worden en dat het vervangen op zich niet echt eenvoudig is. Alles is namelijk gepuntlast.

Techniek:

Vanwege de techniek hoef je een super nooit te laten staan. Vrijwel alles is nog verkrijgbaar, vaak tegen niet eens al te gekke prijzen. Een krakende twee hoort bij een 105 zou ik bijna zeggen en is een reparatie (wel doen!!) die voor een beetje handige Harry best uit te voeren is.
Let er op af de achteras stil is tijdens een proefrit. Een achterasrevisie, als het om meer gaat dan een enkel lagertje vervangen, is bijna niet te doen en stevig aan de prijs. 1300 en 1600 achterassen zijn echter wel voor redelijke prijzen verkrijgbaar.
Motoren hebben bij het juiste onderhoud een behoorlijk lange levensduur. Een beetje olie verbruiken ze eigenlijk allemaal, maar een verbruik van hoger dan pakweg 1: 500-1:750 draait toch eigenlijk altijd op een revisie uit.

Interieur/ electrisch gedeelte.

Stoffen bekleding is vaak gaar. Er is zeer nette Skai bekleding verkrijgbaar voor renovatie, maar dat is alleen verkrijgbaar in zwart en niet echt goedkoop. De ellendige schakelaars voor de binnenverlichting (boven in de B-stijl)zijn vaak kapot. Ik repareer het iig niet meer, daar ik toch veel overdag rij. Die dingen hebben gewoon een foute constructie.
De schakelaar van de verlichting aan de stuurkolom wil nog wel eens kapot gaan. Is redelijk prijzig. De rest is prima betaalbaar en verkrijgbaar.
Deur- en andere rubbers zijn natuurlijk na pakweg 30 jaar ook niet meer wat ze geweest zijn, dus hou ook daar rekening mee.

Zo Ik heb hier nu ff wat uit de losse pols neergezet, daar waar nodig graag aanvullen.

RE: Aankoopadvies Giulia Super

Geplaatst: di jan 25, 2005 20:44
door psillen
Bij Arese had ik destijds bruine bekleding voor m'n Giulia besteld. Ik neem aan dat
deze nog steeds leverbaar is.

In Italië zijn nog wel Giulia's te vinden met vrij goed plaatwerk. Dus die echte gigantisch uit de klauwen lopende restauratieprojecten zijn eigenlijk niet nodig en bovendien niet lonend (als je het echt goed doet).
Zo zei hij uit ervaring :wink:
Staat van de carrosserie is idd. het belangrijkste. En uiteraard zijn er inmiddels heel veel goed gerestaureerde in NL.

Zoek je echt een originele Giulia, dan wordt het lang zoeken, want die zijn er maar heel weinig meer.

Van de mechanische delen is inderdaad nog vrijwel alles verkrijgbaar. Moet je echter heel veel vervangen, is duizend Euro niets!

RE: Aankoopadvies Giulia Super

Geplaatst: di jan 25, 2005 21:26
door René75TS numerato
Bedankt!

René

RE: Aankoopadvies Giulia Super

Geplaatst: vr jan 13, 2006 19:23
door ciclista

RE: Aankoopadvies Giulia Super

Geplaatst: vr jan 13, 2006 20:07
door ciclista
Nog wat ter aanvulling, is wel Bertone, maar ik vind zelf een combi topic Giulia bertone niet zo slecht:
Bestaat al best een tijd, maar de nieuwe 105 zoeker kent het wellicht niet:
Afbeelding

Verkrijgbaar bij de autoboekzaken.

RE: Aankoopadvies Giulia Super

Geplaatst: vr sep 15, 2006 09:38
door JoorZ105
"kick"

gisteren bij mn vaste garage geweest voor aankooptips

ok hij noemde de onderkant van de dorpels, waar 4 stukken plaatwerk bijelkaar komen. Als die rand dik opzet dan laten staan!
het zelfde geld voor de naden van de tank. Als die dik worden dan komt er werk aan.

nog meer? :P

offtopic:
oja....hij was bezig met een muisgrijze giulietta spider (2000?) die net een complete revisie achter de rug heeft 8)
de remmen moeten nog gangbaar gemaakt worden en de rvs uitlaat iets beter passend. Tevens is het diff nog een keer uit elkaar geweest. Hij heeft inmiddels al gelopen. Mooi spul man....

RE: Aankoopadvies Giulia Super

Geplaatst: vr sep 15, 2006 11:16
door @lfa@lgra
Tank is nier erg. Een spider tank past ook ( met ietsje werk), maar daarom hoef je een juul niet te laten staan. Let wel op de kofferbakbodem zelf. Gaatjes zijn bijna normaal en trek het reservewiel er ook even uit.

Controleer een carosserie vooral op een brug. Kijk langs het plaatwerk of het goed strak is. gerepareerde protieren pik je er zo uit. Kijk ook of alle aanzettingen van plaatwerkdelen niet de dik zijn. Dit kan duiden op roest, danwel overzetdelen.
als je de kand krijgt: Bekijk eens een gave ongerestaureerde juul van onderen, dan heb je een indruk hoe de plaatwerkranden er echt uit horen te zien.

Re: Aankoopadvies Giulia Super

Geplaatst: zo dec 03, 2006 19:28
door alan zlodi
Op een vraag van Rene uit Mill, kwam ik erachter dat er nog geen enkel advies voor het Supertje stond. Dat kan natuurlijk niet, dus vandaar deze nieuwe Topic. Ik kwak hier even wat zaken neer, en een ieder kan naar hartelust aanvullen opdat hier een bruikbaar documentje uit groeit.

In totaal heb ik drie supers gehad, twee 1600's en een 1300. eentje van 1970, een van 1972 en 1 van 1975 welke ik nu nog heb. Hier een deel van mijn ervaringen.

Carosserie:

Als ik een super zie staan let ik eigenlijk als eerste op de onderzijde van de voorschermen. Deze vertellen je vaak al een groot deel van de algehele staat. Bij goede exemplaren zie je dat deze delen altijd in lijn met de dorpels liggen en bij slechte bollen ze op en staan ze soms wel meer dan 5 mm buiten deze lijn. Dit betekent dus werk, vaak veel en lastig werk. Bij vrijwel alle supers zie je dat de achterzijde van de stoelbevestiging gerepareerd is. Die kun je goed zien als de auto op de brug staat. Dit is niet zozeer een teken dat de auto slecht is, maar is gewoon het gevolg van een terplaatse te zwakke constructie, en hoort er eigenlijk een beetje bij.
De oderzijde van de portieren (achter de rubbers) is ook zo'n indicatie voor goed of slecht.
Welke plaatsen zijn nu echt roestgevoelig: Kriksteunen, onderzijde dorpels onderzijde spatschermen, Voorste frontbalk en onderplaat, kofferbakbodem nabij bumpersteunen en reservewielbak, onderzijde achterschermen,spatbordranden en, niet op de laatste plaats, de onderzijde van de portieren. Zoals een echte Alfa betaamd, kom je soms zelfs exemplaren tegen waarbij de A-stijl(scharnierzijde voorportieren) en de dakranden sterk zijn aangevreten.
Vergeet niet dat plaatwerk zeer slecht te krijgen is dus ga niet tot aanschaf over voordat je een redelijke indicatie van de kosten en de verkrijgbaarheid va de benodigde onderdelen hebt. het klinkt misschien vreemd, maar voor bv een spider is veeeeel meer plaatwerk verkrijgbaar.
Een ander punt is dat het vervangen van spatschermen altijd inhoudt dat daarachter ook plaatwerk vervangen moet worden en dat het vervangen op zich niet echt eenvoudig is. Alles is namelijk gepuntlast.

Techniek:

Vanwege de techniek hoef je een super nooit te laten staan. Vrijwel alles is nog verkrijgbaar, vaak tegen niet eens al te gekke prijzen. Een krakende twee hoort bij een 105 zou ik bijna zeggen en is een reparatie (wel doen!!) die voor een beetje handige Harry best uit te voeren is.
Let er op af de achteras stil is tijdens een proefrit. Een achterasrevisie, als het om meer gaat dan een enkel lagertje vervangen, is bijna niet te doen en stevig aan de prijs. 1300 en 1600 achterassen zijn echter wel voor redelijke prijzen verkrijgbaar.
Motoren hebben bij het juiste onderhoud een behoorlijk lange levensduur. Een beetje olie verbruiken ze eigenlijk allemaal, maar een verbruik van hoger dan pakweg 1: 500-1:750 draait toch eigenlijk altijd op een revisie uit.

Interieur/ electrisch gedeelte.

Stoffen bekleding is vaak gaar. Er is zeer nette Skai bekleding verkrijgbaar voor renovatie, maar dat is alleen verkrijgbaar in zwart en niet echt goedkoop. De ellendige schakelaars voor de binnenverlichting (boven in de B-stijl)zijn vaak kapot. Ik repareer het iig niet meer, daar ik toch veel overdag rij. Die dingen hebben gewoon een foute constructie.
De schakelaar van de verlichting aan de stuurkolom wil nog wel eens kapot gaan. Is redelijk prijzig. De rest is prima betaalbaar en verkrijgbaar.
Deur- en andere rubbers zijn natuurlijk na pakweg 30 jaar ook niet meer wat ze geweest zijn, dus hou ook daar rekening mee.

Zo Ik heb hier nu ff wat uit de losse pols neergezet, daar waar nodig graag aanvullen.
voor de schakelaars voor de binnen verlichting kun je pakken van het handschoen kastje van een volvo 440.

RE: Aankoopadvies Giulia Super

Geplaatst: do jun 12, 2008 10:52
door Robkg
Omdat ik zelf aan het kijken ben en om ervoor te zorgen dat de gelinkte tekst van hierboven niet zomaar verdwijnt:
Buyer's Guide


--------------------------------------------------------------------------------


General
This is intended to be a summary of what to check for when buying a Alfa Romeo 105/115 Giulia GT/GTV. It has been compiled from magazine articles, books, and my limited experience. The notes here are not intended to be a complete guide to buying a car, but to highlight particular aspects that are important with these models.

Ideally, have your potential purchase inspected by a reputable Alfa expert. Joining the local Alfa Romeo Owners Club (AROC) is a very wise move: not only are they a great source of helpful people but they can also be a good source of well maintained cars.

Because of the large range of models produced over the nearly 15 years of production it is difficult to give specific details for every model. I have tried to keep this relatively generic, so please excuse any generalisations which may not apply to all models.

Suggested corrections and additions are welcomed. Please email me at m.battley@irl.cri.nz


Bodyworksize
Those who live in South Africa and California can relax for a moment, but for the rest of us poor unfortunates, here's the bad news....

Rust, rust, rust, rust..... These cars were poorly protected against rust when they were manufactured, and since even the youngest is now almost 20 years old it is not surprising that rust is a problem. They can and do rust almost anywhere, however some places seem to be the most "popular":

The panel below the front bumper (valance/apron depending on which country you live in!) can rust. Although this is not very structural there is an important crossmember behind it (under the radiator) which includes the mounting points for the front anti-roll bar. This box section crossmember is very prone to rust.

As with most cars, the rear of the front wings tends to fill with dirt and then rust. Unfortunately rust in this region tends to spread into the inner and outer sills, the door pillar, and also the floor. Assessment of the condition of this area is quite difficult since the rust can start in any or all of these places and spread into the others. The rear of the sills (in front of the rear wheels) can also rust, as can the bottom of the rear guards behind the wheels.

Always lift as much of the carpet as you can: the condition of the floorpan can be a good indicator as to the state of the rest of the car. The floor is constructed from a thin high tensile steel: once rusts starts it spreads quickly! The floorpan rusts around the rubber bungs in the front and rear footwells. If this is left untreated it can spread out into the sill areas at the front (including the jacking points) and into the base of the rear seat from the rear bungs. In severe cases rust in the front floors can spread up the firewall, and sometimes the floors can rust in the inner front corners (by the transmission tunnel). Check the floor in the region of the outer rear seat mounts: they suffer from fatigue loads which accelerates the rusting process. The floor can also rust around the outer front seat mounts if the doors leak water onto the carpet.

The bottom of the doors rust, as does the aperture around the door handles and around door mirror attachment points. Check around the front and rear screens, the grille below the windscreen, and in the spare wheel well. The small structural members down the sides of the boot at the rear can also rust. Bootlids can rust between the frames and the skins. Bonnets are usually okay: a rusty one can indicate that the rest of the car is (or was..) very bad.

Inspect the rear wheel arches carefully. These tend to rust around the edge, and can also provide evidence of a rear end accident. The cars are weak in the rear, and will typically bend at the arches if hit from behind. The rear valance can rust, but this should be easy to see. Rust can also occur along the base of the rear side windows

So much for the bad news... There are two bits of good news, the first being that most of the rust is not difficult to find if it is there. The other good news is that most of the rust areas are not too difficult to repair and reproduction panels or patches are available for most of the problem areas. Beware though: the cost of rust repairs to any car can get very scary!


Mechanical
The news on the mechanical side is definitely happier. The drivetrain and suspension are basically very long lasting, and many parts are the same or very similar to those used in the spider up until 1995.

The engines generally last well, the only real weak spot being a tendancy towards head gasket problems, particularly with the larger capacity versions. The usual problem is with oil and waterways leaking between each other or to the outside of the block. This is not difficult to repair, however running the engine with water in the oil can cause severe damage. Timing chains can get noisy but do not usually fail. The upper chain is easy to replace, however the lower chain is difficult to replace without removing the engine. A noisy lower chain is often an indication that the rest of the motor is worn. Oil leaks are reasonably common, particularly from the headgasket and the rear crankshaft seal.

Do the usual engine checks: does it smoke under hard acceleration (typically indicating worn rings/bores), or on the over-run (valve guides). The valve gear is often a bit rattly, particularly when it is cold. Exhaust valve guides are usually the first parts of the heads to wear.

The bottom end of the engines is very strong, and they should not normally have any oil pressure problems. If the oil pressure is low it is possible that a crankshaft oilway plug has come out. Unfortunately Alfa oil pressure gauges are notoriously inaccurate so it can be difficult to tell what is actually going on.

Carburettors can be Webers, Dellortos or Solexes (the least desirable). When set up properly the engines should idle smoothly and be very tractable (particularly the 1750 and 2000 cc models). Intake airleaks can cause idling problems.

[I don't feel qualified to comment on SPICA: can anybody contribute a few words??]

Gearboxes normally keep going for a long time, although weak second gear syncromesh is common. The boxes have a quirk with first gear syncro even when new: it works well changing down from second to first, but the syncromesh is poor when changing up from neutral to first when stopped. Either shift very slowly, or develop the habit of pulling the lever back to just touch fourth gear syncro before going into first (some people use second, but this has a hard enough life anyhow....). A bent reverse fork can cause jumping out of reverse. Clutches are the weakest part of the drivetrain: abuse can result in surface cracks in the flywheel.

The driveshafts on these cars are much less trouble than on the later 116 series transaxle cars. Check the front donut, the two universals, and the centre bearing but these are relatively easy to replace if needed. The real axles/diffs are very reliable. The only common problem is noisy rear wheel bearings. Worn suspension bushes in the rear suspension can cause twitchy handling. Check the trailing arms for cracks and rust.

The front suspension is basically reliable: the inner wishbone balljoints can get noisy (typically squeaky) if they get dry. Check the plates under the front springs for rust. The steering boxes wear on high mileage cars, but can be reshimed to remove excess slop. Steering boxes can leak oil.

Brakes vary depending on the model. Early cars had Dunlop systems which can be problematic and hard to get parts for. Later cars had ATE systems which are powerful and generally reliable, except for the twin servo systems which are difficult to bleed properly.


Interior
The quality of the interior trim was not great, and the cars can get tatty inside. Dashes normally crack, especially near the windscreen vents. Door trims suffer when people don't bother to replace the waterproof backing sheets. As with any car, seats rip along seams (apparently the seats on the 2000cc models were originally stitched with cotton, which tends to rot), and carpets end up with holes. If the door drain holes are not kept clean and/or door watershields are removed, water can come into the car from the bottom of the doors leading to rotted carpets and that dreaded rust...


Bibliography
The Giulia coupes are very popular as "affordable" classics, and hence they are well documented in motoring magazines. The following articles give advice on buying:


Best Buy: Alfa Romeo GTV, Classic and Sports Car, May 1992
Vivace Veloce! Cars to keep: Alfa Romeo 2000 GTV, Old Motor 1980
Profile: Alfa Romeo 2000 GTV, Classic and Sportscar, June 1982
Poor Man's Ferrari, Motor, September 5, 1981
Bella donna, Buyer's Guide to Alfa Romeo 105 Series Coupes, Popular Classics, July 1995
Bertones Barn, Automobil, Aug/Sept 1995 (in Swedish)
(I'd welcome copies of any other articles: please email me at m.battley@irl.cri.nz)
The following books also give advice on buying:


Alfa Romeo Owner's Bible, Pat Braden, Robert Bentley Inc., 1994
Illustrated Alfa Romeo Buyer's Guide, Joe Benson, Motor Books, 1992
Alfa Romeo Giulia Coupes 1963-1976, Brooklands Books
Alfa Romeo Giulia Coupes 1963-1976 Gold Portfolio, Brooklands Books
Alfa Romeo Giulia and Spider 1962-1978 Workshop Manual, Autobooks
MotorCity's 105 Buyers Guide

RE: Aankoopadvies Giulia Super

Geplaatst: do jun 12, 2008 16:59
door alan zlodi