Meer dan zes jaar geleden zijn we begonnen met het uit elkaar halen van mijn Bertone. De 2000 GTV, bouwjaar 1973, heb ik in 1995 gekocht en sindsdien hebben mijn vrouw en ik, bijna altijd probleemloos met deze Alfa gereden. In het begin zelfs met de beide jongens op de achterbank, totdat ze eruitgegroeid waren. Vele puzzelritten en ook vele buitenlandritten. Meer dan 50.000 km is met de auto gereden. Technisch werd zij altijd goed onderhouden, eerst bij Usato in Ridderkerk, later, na onze verhuizing naar Duitsland, bij Steevens in Puth en de laatste jaren bij een lokale garage, waar de oude techniek nog gewaardeerd werd.
De Bertone is een USA uitvoering en heeft de eerste 20 jaar in Californie rondgereden. De techniek is omgebouwd naar Europese specificaties met Weber carburateurs, km teller, verlichting, enz. Voor zit een USA bumper met de knipperlichten aan de onderkant. Achter zit een Alfa Romeo embleem op een paneel met kentekenverlichting, boven het kenteken. De oorspronkelijke kleur was Giallo Piper, maar de auto is rond 1993 in Blue Chiaro Metallic gespoten. In de cabine was onder de bekleding nog de originele gele kleur te zien.
In de loop van de jaren werd de blauwe lak hier en daar wat minder. Alhoewel er bijna geen roest aan de auto te ontdekken was, kwamen er hier en daar toch een paar plekjes te voorschijn, b.v. aan de uiteinden van de dorpels en wat blaasjes onder de ruiten.
Uiteindelijk hebben we in 2017 de knoop doorgehakt: de carrosserie weer in orde maken en de auto in de originele kleur spuiten. Wat klein begon is groot geeindigd: een volledige restauratie, zowel carrosserie als de techniek.