Vorige week mijn Teng tools setje uitgebreid met nog een gehele koffer!(incl 3 treetjes)
mooie slagdoppen en sleutel, en een mooie olie setje.....langzamerhand opbouwen naar zo een mooie kar..hmmm......
is idd een goede. Ik heb thuis een setje inbussleutels en die zijn niet kapot te krijgen. Ze hebben standaard al een redelijk lange arm. Maar om aandrijfassen los te krijgenis het wel eens gemakkelijk om de arm nog wat te verlengen, maar die dingen buigen wel, maar gaan niet stuk en de bout ook niet.Waar je noooit mag op besparen is imbussleutels. ik heb al menige imbusbouten moeten uitboren door te werken met k*tsleutels
best koop je een degelijk setje van facom (CrV met ev. molybdeen)
Gereedschapmerken zijn meestal heel persoonlijk heb ik gemerkt, net als automerken (Wat iemand bezit is meestal het beste, in mijn geval alfa natuurlijk ). Maar er zijn natuurlijk wel de bekende kwaliteit merken wat ze bij de betere gereedschap winkels verkopen. Ik gebruik zelf Facom één van 10 -50 Nm en één van 40 - 120. Die van 10 - 50 is nauwkeuriger. Die wordt gebruikt voor de motor (veel 20 tot 50 Nm), versnellingsbak en ander licht spul. Die van 40 - 120 voor dingen zoals wielen aandraaien (110 Nm) en grote moeren (zitten ook op motorblok en versnellingsbak ). Het is dus de vraag waar wil je het voor gebruiken . Maar voor advies zou je natuurlijk zo'n gereedschapwinkel binnen kunnen lopen.Mijn vraag:
Welke sleutel (met welke aandraaimomenten) van één van deze merken moet ik kopen? Bijvoorbeeld van 20 Nm tot 100 Nm of van 40 Nm tot 120 Nm? Welke aandraaimomenten heb ik dus het meeste nodig?
Ik heb er een van Rahsol en die bevalt prima. Bereik weet ik niet uit m'n hoofd - ligt bij m'n vader in de garage- maar het is vrij groot, dacht van pakweg 25 of 30 tot 110 Nm.Alfa-liefhebbers,
Binnenkort ben ik jarig en ik wil mezelf verwennen met een mooie momentsleutel. Na een beetje speurwerk hier in dit topic ben ik op de volgende merken gekomen:
Gedore
Stahlwille
Hazet
Elora
Belzer
Rahsol (=Gedore)
Mijn vraag:
Welke sleutel (met welke aandraaimomenten) van één van deze merken moet ik kopen? Bijvoorbeeld van 20 Nm tot 100 Nm of van 40 Nm tot 120 Nm? Welke aandraaimomenten heb ik dus het meeste nodig? Niet onbelangrijk te vermelden: ik heb een dopsleutelset van Tengtools met 3/8" doppen, heb een AR 145 in bezit en budget is max. 200 euro.
Ik hoop dat jullie me kunnen helpen, eventueel met wat goede adressen in de omgeving Rotterdam.
Met vriendelijke groet,
Jan Karel