Ik heb een Giulia gehad voor mijn werk. Die ken je wel, de donkergrijze. (Dus geen Stelvio, maar technisch gezien is dat gewoon dezelfde auto.) Zelfs in het rijgedrag vond ik een Stelvio opmerkelijk hetzelfde. Echt geen overhellende hoogzitter zoals je misschien verwacht in de vergelijking. Kwalitatief was die auto ook uitstekend. Ik had hem van 2018 t/m 2023 en behalve het normale onderhoud eigenlijk niks bijzonders.
Een aanrader vind ik de Veloce stoelen. Die geven veel meer zijdelingse steun dan de standaard stoelen (die zijn met leer gewoon te vlak).
Alhoewel leer... Volgens mij is het nepleer of "ecoleer" zoals ze dat wel noemen (kunstleer waar leerstrooisel in gemengd is bij de productie zodat het een beetje voelt en ruikt zoals leer.) Ik zou wel eens in de stoelenfabriek willen kijken. Ik denk dat die stoelen niet met huiden bekleed worden maar met materiaal van de rol.... Taxi-leer noemen ze het ook wel.
Waar jij wel rekening mee moet houden als het een opvolger wordt van de Vivaro: de laadbak zal vele malen kleiner zijn.
(Niet onbelangrijk als je hem gebruikt om de racer en om alle spullen naar het circuit te vervoeren). De breedte achterin tussen de wielkasten was zelfs nog minder dan bij de 147 die ik heb gehad. Want daar vervoerde ik wel eens brede spullen in die in de Giulia echt niet pasten.... Dat zal bij een Stelvio niet anders zijn.
Dus als pakezel zie ik wel wat nadelen, maar om te rijden en in het dagelijkse gebruik was-ie echt geweldig. (Dat is de huidige leaseauto ook, maar die zou ik zo weer willen teruggeven voor zo'n Alfa....
)
.